Elcykel Bast i test

Elcykel

Funderar du på att köpa en elcykel? Fördelen med att välja en elcykel är flera, dels ger den positiva hälsoeffekter, dels bidrar du till en bättre miljö. Du slipper också trängsel och köbildning när du åker till och från jobbet. Du är dessutom ute i helt rätt tid. Priserna har sjunkit till acceptabla nivåer och dessutom planerar regeringen att införa en premie till de som köper en sådan cykel. Rent konkret innebär premien att du kommer att kunna dra av upp till en fjärdedel av inköpskostnaden, upp till ett tak på 10 000 kronor. Men det gäller bara en enda cykel per person. Detta gäller alltså även om du köper elcykeln idag trots att budgeten ännu inte införts. Det du behöver tänka på är att spara kvittot och se till att det finns ett ID-nummer på så att man kan identifiera cykeln. Många återförsäljare har redan börjat skylta med premiepris, premien väntas dock inte att kunna betalas ut förrän till våren.

Elcykeln fungerar så att den ger dig extra skjuts upp till 25 km/h, fart utöver det får du trampa dig till själv. Du kan alltså trampa jättemycket och komma upp i mycket hög hastighet. Eller i princip bara försiktigt snurra tramporna och åka utan anmärkningsvärd ansträngning i upp till 25 km/h. Du kan också stänga av elassistenten och använda elcykeln som en helt vanlig cykel.

Välja elcykel

Elcyklar kostar vanligen mellan 6 000-30 000 kronor. Det som skiljer modellerna åt är främst designen och motorn där den senares spänning och effekt varierar med priset. Men även sådant som batterikapacitet, strömförbrukning vid laddning, uppladdningstid, behov av underhåll, antal växlar och övriga funktioner skiljer sig åt.

En bra tumregel är att utgå från hur du skulle tänka om du köpte en vanlig cykel. Brukar du cykla på en cykel med många växlar och är van vid det, bör även din elcykel ha det. Du kommer ju trots allt att trampa en del även om den har elmotor. Se även över cykelns räckvidd. Om du har 3 mil till jobbet och inte vill behöva trampa allt för mycket bör du inte välja en elcykel med en räckvidd på 40 kilometer om det inte finns möjlighet att ladda den på arbetsplatsen. Det finns modeller som räcker upp till hela 145 kilometer på en laddning.

Det finns tyvärr också modeller som kategoriseras som elcyklar i butiken men egentligen klassificeras som mopeder och då gäller helt andra regler. Se till att den “elcykel” du tittar på inte egentligen är en moped. De elcyklar som kategoriseras som just cyklar har en motor på maximalt 250 watt – detta brukar anges tydligt i specifikationen för elcykeln.

Precis som hos vanliga cyklar är det hjälmkrav upp till 15 års ålder, och därefter rekommenderas hjälm men det är inget krav.

Produkter i guiden

Crescent

Cykeltillverkaren Crescent har lång erfarenhet av cykeltillverkning, och har även ett stort utbud av elcyklar. Crescents elcyklar finns med alla typer av motorplacering och både med dämpad och stel framgaffel.

Batavus

Cykeltillverkaren Batavus har funnits i över 100 år och tillverkar både vanliga cyklar och elcyklar. Priserna på elcyklarna ligger främst i budget- och mellanklass.

Ecoride

Ecoride är ett relativt ungt företag på cykelmarknaden och sysslar uteslutande med elcyklar. Målsättningen är, som namnet antyder, en bättre miljö genom att fler väljer elcykeln framför bilen. De har ett flertal elcykelmodeller i olika serier beroende på vilka behov och önskemål du har. Allt från terrängmodeller till cityvarianter.

Monark

Monark startades 1908 av en svensk vid namn Birger Svensson, och utgör idag ett välkänt varumärke. Förutom vanliga cyklar producerar de även elcyklar. Deras modeller har vanligen motorn fram och batteriet bak.

Scott

Scotts elcyklar finns i utbudet hos många återförsäljare. Företaget är en Schweizisk sportutrustningstillverkare som även säljer exempelvis skidor. De har ett stort utbud elcyklar som sträcker sig över en bred målgrupp, allt från MTB-modeller för skogsturen till elcyklar anpassade för stadsmiljö. Prismässigt spänner de från mellanklass upp till övre premiumsortimentet.

Nishiki

Nishiki har sina rötter i Japan men är numera ett helsvenskt företag som tillverkar sina cyklar för hand i Göteborg. De lägger stor vikt vid geometri och balans. Förutom vanliga cyklar säljer de även elcyklar. I skrivande stund har de två stycken modeller varav den ena är unisex.

Här nedan listar vi alla de egenskaper och faktorer som påverkar hur en elcykel presterar på vägarna, både vad gäller prestanda, ergonomi och funktioner. När du ska köpa en elcykel, oavsett om du köper den via en återförsäljare på nätet eller via en fysisk cykelaffär, är det bra om du är på det klara med vad för typ av kravbild du har. Utgå från hur ofta och hur långt du brukar cykla, samt i vilken typ av terräng. Genom att ta hjälp av guiden nedan kan du sedan se vilken typ av elcykel som kommer att passa dig.

Kontrollenheten

Kontrollenheten utgör elcykelns dator, dess hjärna, och är således den del som håller koll på allt. Det inkluderar exempelvis hastighet, batteristatus, effekt och andra viktiga värden. Cykeldatorn är ofta utrustad med en skärm så att även du själv kan se dessa värden - exempelvis i form av hur långt du har cyklat och hur långt till du kan cykla med eldrift innan du behöver ladda batteriet. Du kan också göra inställningar, exempelvis hur mycket hjälp du vill ha av motorn när du cyklar.

Motor

Motorn är förstås en grundläggande del på elcykeln. Maxeffekten som denna får ha om cykeln ska klassas som en elcykel utifrån cykelregler är, enligt EU-direktiv, 250 watt. Har elcykeln ett högre wattal än så kan den fortfarande klassas som en elcykel men lyder under EU-reglerna för mopeder. Du har då andra lagar och krav att förhålla dig till för att den ska få brukas i trafik.

Det finns flera olika typer av motorsystem, några exempel på tillverkare är Shimano, Bosch och Bafang. De är olika bra på olika saker, och cykeltillverkaren väljer vanligen den typ av motor som passar elcykelns målgrupp. Bosch gör exempelvis centerplacerade motorer som är kraftiga och passar tuff terräng, medan E-motion gör framhjulsplacerade motorer som lämpar sig bättre i stadsmiljö.

Motorns placering

Motorns placering på elcykeln är avgörande för hur du tänkt använda den. Framhjulsdrivna elcyklar är bra vid enkel terräng, exempelvis stadsmiljö. Fördelarna är att den placeringen fungerar med alla växeltyper, du får möjlighet till fotbroms, att det blir relativt billigt och att det är ett enkelt system. Nackdelarna är att det krävs kraftigare bromsar eftersom du får mer rörelseenergi i hjulen, att kablarna måste lossas om du ska laga en punka och du får sämre grepp om vägen.

Ska du cykla mycket i backar och vill ha mer kraft är en bak- eller mitthjulsmonterad motor bättre. Den mittmonterade har fördelarna att du får en mycket god viktfördelning, bra grepp både fram och bak och att du slipper extra rörelseenergi i hjulen. Du behöver heller inte lossa några kablar om du ska byta däck. Nackdelarna är att det krävs en specialanpassad ram och att fotbroms inte är möjlig tillsammans med vissa växelsystem.

Slutligen har vi den bakmonterade motorn, även den är bra i backar och svårare terräng. Fördelarna är att du får bra grepp, att det är en relativt billig lösning eftersom det är ett enkelt system och att det är lätt att montera på en befintlig cykel. Nackdelarna är att det krävs kraftigare bromsar då du får extra rörelseenergi i hjulen och att det inte är möjligt att kombinera denna lösning med fotbroms. En annan nackdel är att om elcykeln samtidigt har batteripaketet monterat i pakethållaren uppstår lätt obalans i elcykeln eftersom all vikt är fördelad långt bak.

Batteriet Det första du bör tänka på när det kommer till batterier är huruvida ett batteri ens ingår med den elcykel du tittar på, de säljs nämligen ibland exklusive batteri vilket du då får köpa till i efterhand. För att kunna göra en rättvis prisjämförelse mellan olika modeller bör du se till att priset även inkluderar ett batteri.

Batterierna är vanligen av Litium-jon-typ. Det är den typ som används i de flesta maskiner och verktyg idag och fördelen med dessa är att de håller bra mellan laddningarna. De är också enkla att använda och ladda. Tänk dock på att den här typen av batterier aldrig bör laddas ur helt eftersom det kan göra att de slutar att fungera. Dessutom tål de kyla dåligt och får då sämre effekt. Du bör därför ta in dem när det blir minusgrader ute.

När du köper elcykel är det viktigt att du väljer en med ett batteri med tillräcklig kapacitet. Batterierna finns med olika kapacitet. Kapaciteten är dock inte helt lätt att jämföra eftersom den ibland anges i Ah, ibland Wh och ibland räckvidd. Ah står för amperetimmar och anger batteriets kapacitet att leverera ström över tid, Wh står för wattimmar och anger kapaciteten för att lagra energi. Räckvidden är kort och gott hur långt du kan cykla med elcykeln innan den kommer att behöva laddas. Vanligen är det tack och lov räckvidden som anges, exempelvis 120 kilometer. Men ibland står bara exempelvis amperetimmarna och du får då fråga vilken räckvidd du får ut ihop med den cykel du har valt.

Förutom batteriets kapacitet är även placeringen viktig, denna hänger framför allt ihop med motorns placering. Är motorn placerad fram och batteriet sitter i pakethållaren får du ofta en god balans i elcykeln. Nackdelen med ett batteri på pakethållaren är att det kan bli svårare att få plats med en barnstol. Vissa har batteriet i ramen för att skapa en lägre tyngdpunkt och det kan också ha sina fördelar beroende på hur konstruktionen ser ut i övrigt.

Uppladdningstid

Uppladdningstiden är viktig eftersom du vanligen vill att batteriet laddas upp igen så fort som möjligt så att du slipper sitta och vänta ut det. Många tillverkare har idag system där de snabbt laddar upp till exempelvis 80 procents kapacitet, och därefter går de sista procenten lite långsammare. Det innebär att du kan snabbladda om du skulle få stopp någonstans för att kunna ta dig hem.

Pedalassistansen

Många elcyklar är utrustade med rotationssensor. Det innebär att det krafttillskott som elcykeln ger dig när du cyklar bestäms av de varv du trampar. Rotationssensorn är med andra ord den sensor som ser till att du får skjuts av motorn. Den aktiveras när du börjar trampa och ger sedan en jämn hastighet så länge du fortsätter.

Däremot känner den inte av hur mycket du får anstränga dig. Den ger alltså inte mer kraft om du måste trampa hårdare i en uppförsbacke, istället måste du då växla ned för att elcykeln inte ska sänka assistansen. Vill du inte behöva göra det krävs istället att elcykeln också är utrustad med en kraftsensor. Krävs det då mer kraft när du trampar kommer den att aktivera mer assistans. Bor du i ett område med många uppförsbackar kan det vara läge att fundera igenom om detta är något du önskar av din elcykel. Nackdelen är att denna funktion kan påverka räckvidden negativt.

Växlar

Antalet växlar är, precis som på en vanlig cykel, en viktig faktor för att du ska orka ta dig fram i alla miljöer, allt från den snåriga skogsstigen till den tuffa uppförsbacken. Även om du får krafttillskott av motorn är det skönt att kunna växla ner när du ska ta dig uppför backen, och växla upp när du vill cykla fort på raksträckan. Ska du cykla dagligen rekommenderas minst 7 växlar. En bra tumregel är att försöka hålla sig till det du sedan tidigare vet att du trivs med. Har du 10 växlar på din vanliga cykel idag och är nöjd med det kan du försöka eftersträva att även din elcykel ska ha det.

Växelsystemet kan antingen vara utvändigt eller invändigt. Förstnämnda är vanligast på sportcyklar eftersom det blir lågt rullmotstånd och mindre hopp mellan växlarna. Därmed passar det bra för den som cyklar i terräng. Sistnämnda är vanligare bland stadselcyklar eftersom det i stort sett är underhållsfritt och du slipper rasslande kedjor. Dock är det större hopp mellan växlarna, högre rullmotstånd och högre vikt. Det finns såklart även nackdelar med det utvändiga, främst att det kräver mer underhåll och regelbundet måste justeras, men även att du bara kan växla under rörelse.

Bromssystem

Det finns flera olika slags bromssystem som används på elcyklar. Man brukar skilja på fotbroms och handbroms. Det är långt ifrån alla elcyklar som är utrustade med just fotbroms eftersom det beror på hur konstruktionen ser ut, fotbroms fungerar endast som navbroms. Fördelen med att ha en fotbroms är att den har väldigt lågt servicebehov. Nackdelen gentemot handbromsen är att det finns vissa pedallägen där det är svårare att bromsa, och dessutom väger fotbromsen en del. Vanligen är det så att om elcykeln har fotbroms har den ändå även en handbroms, men däremot är det inte givet att det finns en fotbroms bara för att den har en handbroms.

Handbromsen finns i flera varianter. Du har v-bromsen som är vanligast. I praktiken är det två belägg som trycks in mot fälgen och därmed bromsas däcket. Systemet kräver en del underhåll och justering, men det är å andra sidan billigt, har låg vikt och är lätt att justera. Bromseffekten kan dock påverkas en del när det är blött ute. En annan typ av handbroms är den hydrauliska skivbromsen. Den ger en mycket effektiv inbromsning som inte sliter på fälgen och inte påverkas av väderleken. Dock är systemet något dyrare än andra och kräver dessutom luftning ett par gånger om året. Bland de hydrauliska systemen finns även hydraulisk fälgbroms, namnet till trots så påminner den mer om en v-broms än skivbromsen. Dess fördel gentemot v-bromsen är att den blir mer effektiv tack vare den hydrauliska vätskan, men samtidigt har den fortfarande problem med försämrad bromseffekt när det är blött ute. Den är också dyrare än v-bromsen. Slutligen har du rullbromsen som är ett system där ett bromsbelägg pressas mot insidan av hjulnavet. Det ger fördelar i form av låga underhållskostnader och att de inte påverkas av dåligt väder. Nackdelarna är främst den lägre bromskraften. Det passar inte så bra om du ska cykla i extrema nedförsbackar.

Utseende och komfort

Det finns ett par punkter som kan vara bra att ha med som checklista när du tänker komfort och elcyklar:

● Storleken - elcykeln ska passa din längd.

● Du ska sitta skönt även under längre tid. Hur är stoppningen i sadeln? 

● Hur känns balansen när du cyklar? En faktor som påverkar denna är placeringen av motor och batteri, är de placerade på samma ände av cykeln uppstår lätt obalans. Denna fakta kan du vanligen läsa dig till hos återförsäljaren, men du kan även läsa tester av elcyklar där balansen kommenteras.

● Hur mycket väger elcykeln? Måste du ibland kunna lyfta cykeln är detta en extra viktig punkt.

● Bor du lite mindre och vill kunna fälla ihop elcykeln? Det finns hopfällbara elcyklar från flera tillverkare.

Certifieringar

På elcyklar finns det främst två certifieringar. Det är dels Europastandarden (EN15194:2011) och (BATSO 01). Om elcykeln är märkt med dessa innebär det att den anses hålla rätt hastighet och att den uppfyller den rådande säkerhetsbestämmelser, bland annat avseende brandrisk och explosionsrisk hos batterierna.

Försäkringar och garantier

Elcyklar utgör ett stöldbegärligt fordon på grund av dess värde och bör därför skyddas så gott du kan. Köper du en dyr elcykel kan det vara en god idé att försäkra den och detta gör du genom att ha en vanlig hemförsäkring - i denna ingår nämligen även skydd för cykeln. Se även till att du får en bra garanti vid köpet.

Tillbehör

Några exempel på tillbehör som kan vara bra att överväga vid inköp av elcykel är en godkänd hjälm, ett ordentligt lås (undvik helst tunna vajerlås) och en cykelpump.

Andra exempel på tillbehör är: cykelväska, ringklocka, barnstol, cykelkorg, belysning och extraslang eller lagningspaket till slangen.