https://track.adtraction.com/t/t?a=1066444612&as=139991877&t=2&tk=1&epi=Cykelvagn_SE_Banner&url=http://www.babyland.se/
Sulky bast i test

Sulky: 8 modeller i test

Senast Uppdaterad Mars 2016

En sulky är en barnvagn i något enklare utförande, avsedd att användas av lite större barn. Sulkys är fast framåtvända och har oftast viloläge och ibland - men inte alltid - fullt liggläge. Sulkyn bör och brukar även vara liten och behändig när den fälls ihop. En del sulkys fälls mer som en duovagn, det vill säga att de viks ihop och blir framför allt lägre när de är hopfällda. Andra sulkys går under benämningen paraplyvagnar och fälls ihop både på bredden och höjden. Det finns sulkys som har många funktioner och sådana som har basfunktionerna men inget extra. En tydlig egenskap som skiljer sig mellan olika modeller är hjulen. Det går att hitta både tre- och fyrhjuliga sulkys och också många varianter av däck: lufthjul, plasthjul, dubbelhjul och enkelhjul. Givetvis finns det sulkys med fasta framhjul, och sådana som har svängbara framhjul. Ska sulkyn köras i snö och terräng är det bra om den har stora hjul, ska den endast användas i stadsmiljö kan små hjul räcka.

I och med att en sulky ofta är en typ av vagn som köps in för att ersätta en singelvagn så kan det vara smart att i förväg testa sitt barn i vagnen och se att det finns utrymme att växa. När man brukar börja med sulky är olika men det är vanligt att byta ut sin första barnvagn till en enklare modell från att barnet är 1,5 - 2 år gammal. Ska vagnen användas till ett stort barn, så blir det viktigt att det inte direkt blir trångt för benen under bygeln med vinterkläder på, att liggläget inte är för kort och att barnets huvud inte slår i suffletten när den ska fällas ut. Det är också värt att notera att en del sulkys har maxviktskapacitet på 15 kg - vilket är en slags standard, medan andra är godkända för betydligt högre belastning och orkar upp till 20-25 kg, och därmed kan får en längre användningstid.

Syftet med en sulky är vanligtvis att byta ut den vändbara duovagnen mot något billigare och mer slittåligt. Dels för att barnet kanske inte åker vagn lika mycket och dels för att man vill ha en vagn att köra till och från förskolan eller att använda bara vid behov vid enstaka tillfällen. Men även när man väljer en sulky bör man se över sin egen livsstil. Har man tidigare haft en duovagn med rymlig varukorg och planerar att också fortsättningsvis handla mat med barnvagnen så är det smart att välja också en sulky där varukorgen rymmer en eller ett par matkassar. En del använder sulkyn också som resevagn, och tror man sig ha många solresor att göra så finns det vissa sulkys som har bättre sufflett och solskydd än andra. Det finns även sulkys som är riktigt basala i sitt utförande och där sufflett är något som köps till separat.

Kolla även in vår köpguide med fler viktiga parametrar när du ska köpa barnvagn. Länk till köpguide

Produkter i testet

Bäst-i-Test.se Så gjorde vi testet

Vi gör alla våra tester själva och testar alla produkter i verkligheten.
När vi har testat sulkys så har vi låtit barn i olika åldrar provsitta, och vi har kört både på asfalt och i stadsmiljö samt i terräng och i snö.  Vagnarna har packats in i bilar och använts i kollektivtrafiken. Föräldrar av olika längd och barn av olika storlekar har testat alla sulkys i testet och de sammanlagda intrycken har sammanställts i ett betyg. Viktigt att tänka på inför inköp av sulky är följande:

- Användning: om sulkyn främst ska packa in i en bil och användas vid shopping eller om den snarare ska användas för skogspromenader avgör vilken typ av vagn man ska införskaffa.

- Barnet: Hur stort barnet är och vad det väger avgör hur rymlig sittdelen måste vara och om man behöver en vagn med högre maxvikt.

- Föräldern: Om föräldrarna är olika långa kan ett ställbart handtag vara bra, en förälder med ryggproblem kanske behöver prioritera en lätt vagn framför en mer stabil.

Det kan vara värt att notera att en del barnvagnstillverkare användare sig av årsmodeller, där funktionerna kan vara olika från år till år. En vagn från 2016 kan alltså fungera annorlunda än en vagn med samma namn men som har några år på nacken.

Crescent 360 XT Air

Lättkörd sulky med skön körkänsla, rymlig och bekväm sittdel och en hög maxvikt

Maxvikt: 25 kg Vikt på vagnen: 13 kg Storlek hopfälld (lbh): 52x43x91 cm Typ av hjul: Lufthjul Framhjul: Swivel Ryggstöd: 3 lägen, lutat liggläge
BÄST I TEST 2016

Crescent 360 XT Air är en klassisk sulky med många moderna funktioner. Crescent har lyckats bra med att få till en smidig sittvagn som ändå har en rymlig sittdel och dessutom har de fått upp maxvikten 5 kg högre än standard - vilket kan öka på användningsperioden med flera år. Namnet 360 XT Air är något utav en rebus för den oinvigde. 360 står för de svängbara framhjulen, som givetvis även kan låsas i fast läge. XT står för den förlängningsbara suffletten och Air står för att vagnen har luftfyllda däck. Just körkänslan är en annan av styrkorna i Crescent 360 XT Air. Det finns gott om fjädring i chassit och hjulens storlek gör att vagnen klarar av grusvägar och lite terräng utan besvär. Det ställbara knäledshandtaget skapar bra utrymme för benen även för långa föräldrar, och barnet sitter ändå på ett rimligt avstånd från förälder.

Sittdelen är mysigt ombonad även om det ställbara, tygklädda fotstödet mer ser fint ut än är praktiskt med leriga barnskor i vagnen. Sittkomforten hos Crescent 360 XT Air är hög, barnet sitter ombonat och det långa ryggstödet gör att även längre barn har utrymme för huvudet. Ryggstödet fälls med hjälp av ett lättanvänt handtag och har sitt-, vilo- och ett bra men inte helt plant liggläge. Den förlängningsbara suffletten är normallång i sitt utgångsläge, och blir bättre om den öppnas upp och förlängs. Förlängningen består dock av nät och lämpar sig därför bäst när det är varmt, och vi hade väldigt gärna sett att det funnits en rejäl solskärm som gått att vika ut. Den främsta nackdelen med Crescent 360 XT Air är dock den relativt höga vikten och att vagnen blir relativt stor ihopfälld och att chassit ej låser ihop sig. Vid bilåkning känns den därför ganska osmidig. Men uppfälld och i rull så är Crescent 360 XT Air den mest funktionella av de klassiska sulkys vi har provat och därför utser vi den till bästa sulky 2016.

  • +
    Skön körkänsla, rymlig sittdel, bra maxvikt och hög sittkomfort
  • Stor ihopfälld, något kort sufflett
  • Betyg 1/5
  • Betyg 2/5
  • Betyg 3/5
  • Betyg 4/5
  • Betyg 5/5 Betyg 4.5/5

4.5 av 5

Baby Jogger City Mini GT

Trehjuling med punkteringsfria hjul, lång sufflett och ställbart knäledshandtag

Maxvikt: 30 kg Vikt på vagnen: 9,5 kg Bredd: 62 cm Storlek hopfälld (lbh): 80x62x25 cm Typ av hjul: Foam Framhjul: Swivel Ryggstöd: Steglöst ställbart, fullt liggläge
Bästa TREHJULING 2016.png

Baby Jogger City Mini GT är en modern barnvagnsklassiker och en favorit för många som behöver en vagn som har lång användningstid och kan rulla året runt. Vagnen är en trehjuling så det krävs en viss körteknik, i synnerhet när man ska upp på en buss eller över en trottoarkant, men när man väl vant sig vid det så känns vagnen lika stabil som en fyrhjuling. De tre hjulen är foamfyllda och kan således inte punkteras men har ändå lite stuns i sig, och grus kan inte fastna i dem. City Mini GT har ett knäledshandtag vilket gör att vagnen funkar bra även för familjer där föräldrarnas längd skiljer sig åt. För barnet är City Mini GT en bekväm vagn med mycket vidd i sittdelen, en justerbar fempunktssele och ett steglöst fällbart ryggstöd som går ända ned till fullt liggläge. Vagnen har inte ställbart fotstöd. Tack vare sittdelens storlek och den höga maxvikten kan i princip alla barn köras i City Mini GT fram tills att barnvagn inte längre behövs. För ett väldigt litet barn kan sittdelen behöva fyllas upp med en sittdyna för mer support i sidorna.

Suffletten på Baby Jogger City Mini GT är lång och täcker väl även i liggläget. Det finns två tittluckor i suffletten och när ryggstödet är nedfällt kan hela bakstycket rullas upp, under finns ett lager meshnät som ger bra genomströmning av luft i vagnen. Varukorgen är mycket rymlig och klarar med lätthet av att frakta hem ett par matkassar, om ryggstödet är nedfällt försämras dock åtkomligheten något. Hopfällningen av Baby Jogger City Mini GT är en av vagnen bästa egenskaper. Baby Joggers Quick Fold-teknik innebär att man enkelt lyfter vagnen i remmen i sittdelen, så fälls hela chassit ihop. City Mini GT blir mycket kompakt och platt och funkar därför ypperligt som en vagn att ha med i bilen, men också på resan. Körkänslan är också den mycket god. Vagnen rullar på bra och klarar av både snö och lite terräng utan att det tar stopp och det finns gott om utrymme för långa kliv. Ett litet minus med City Mini GT är att det är klurigt att få en sittdyna eller åkpåse att sitta snyggt, och en del tycker att sittläget är något för tillbakalutat. Men det är två små minus hos en vagn som annars bara har plus. Det är svårt att bli missnöjd med Baby Jogger City Mini GT och den är utmärkt för så många olika behov att vi därför utser den till bästa trehjulingen 2016.

  • +
    Lång användningstid, bra körkänsla, oerhört smidig hopfällning
  • Något tillbakalutat sittläge
  • Betyg 1/5
  • Betyg 2/5
  • Betyg 3/5
  • Betyg 4/5
  • Betyg 5/5 Betyg 4.5/5

4.5 av 5

Nuna Pepp Luxx

Mycket kompakt hopfällning, rymlig sittdel, lättkörd och smidig att ha i bilen

Maxvikt: 18 kg Vikt på vagnen: 10,3 kg Bredd: 55 cm Liggläge: Lutat liggläge Storlek hopfälld (lbh): 54x33,5x89 cm Typ av hjul: Plast Framhjul: Swivel Ryggstöd: 3 positioner, viloläge.

Nuna är ett mindre känt barnvagnsmärke men deras sulky Pepp har lyckats göra sig ett namn, och Pepp Luxx är den förbättrade efterföljaren. Vagnen ser möjligtvis inte mycket ut för världen med små hjul och enkla funktioner men den presterar över förväntan. Pepp Luxx har lite högre maxvikt än standard och sittdelen rymmer också barn upp till ungefär 3-4 års ålder. De främsta skillnaderna mellan Pepp Luxx och vanliga Pepp är att suffletten blivit förlängningsbar, varukorgen är större och att sittdel och fotstöd förbättrats. Vagnens handtag kan höjas och sänkas, och på Luxx kan även fotstöd regleras i två olika lägen. Sittdelen har sittläge och sedan två olika vilolägen som regleras med dragkedja, själva sittytan har fått förbättra vaddering och känns nu riktigt mjuk och skön. Vagnen har en bygel med lite böjlighet i men som inte är av swing away-typen så därför oftast behövs ta bort innan barnet sätter sig. Pepp Luxx har en smart fempunktsele som är enkel att använda. Suffletten har en utvikbar solkeps men kan även öppnas upp med dragkedja för åtkomst till en lång solskärm som kan dras fram och ger riktigt bra skugga.

Nuna Pepp Luxx har visserligen fått en större varukorg men den är fortfarande åt det mindre hållet och vagnen är inte en ultimat kompanjon när man ska handla mat även om lite packning givetvis ryms. Rullet i Nuna Pepp Luxx är överraskande bra. Plasthjulen är rätt små och ser ut som att de skulle slitas snabbt men tvärtom är de riktigt tåliga och klarar av både grus och lite terräng. Vagnen är mycket lättsvängd och kan med lätthet köras med en hand även om man har ett barn i sittdelen som väger mycket. Pepp Luxx fungerar bra i vardagen men utmärker sig när det gäller packning i bil och vid resor. Vagnen är mycket enkel att fälla ihop och blir riktigt platt. Den kompakta formen på chassit innebär att den enkelt lyfts in i ett bagageutrymme, vagnen kan låtsas i hopfällt läge så blir den ännu enklare att bära på. Nuna Pepp Luxx utmärker sig utseendemässigt men funktionerna är både väl genomtänkta och konstruerade. Det finns många användningsområden där man som förälder har stor glädje av att ha med sig Nuna Pepp Luxx.

  • +
    Lättkörd, liten hopfälld och smidig vid resor
  • Något liten varukorg
  • Betyg 1/5
  • Betyg 2/5
  • Betyg 3/5
  • Betyg 4/5
  • Betyg 5/5

4 av 5

Kronan Sulky/S

Lättstyrd sulky med svängbara lufthjul framtill, hög maxvikt och bra liggläge

Maxvikt: 20 kg Vikt på vagnen: 10,3 kg Bredd: 53 cm Storlek hopfälld (lbh): 63x53x40 cm Typ av hjul: Lufthjul Framhjul: Swivel Ryggstöd: teglöst ställbart, fullt liggläge

Kronan Barnvagnar släppte en ny version av sin populära Sulky vintern 2014/2015. Nya Sulky/S har också fyra lufthjul, men de två framhjulen är svängbara - de kan också låsas i fast läge om man skulle vilja. Att Sulky/S fick swivelhjul innebar att vagnen blev betydligt mer lättkörd och att man inte behöver trycka ned handtaget för att häva vagnen när den ska svängas med tungt barn i sittdelen. Första modellen av Sulky/S drabbades av en del barnsjukdomar i form av problem med framhjulen, men modell 2016 har fått ett par centimeter kortare chassi vilket gjort vagnen mer stabil och att bekymret med vobblande framhjul byggts bort. I övrigt är de två vagnarna mycket lika varandra. Maxvikten är högre än standard, ryggstöd fällts steglöst ned till fullt liggläge och suffletten har en rejäl solkeps som fälls ut för ett riktigt bra skydd mot väder och vind. Handtaget är ergonomiskt och har en knäled som gör att det kan vinklas i flera olika lägen. Den långa föräldern skulle gärna sett att handtaget kom ut en bit från vagnen, då stegutrymmet för benen blir något mer begränsat än önskvärt. För vardagspromenader är det inget man tänker på men ska man gå i mer rask takt finns en liten risk för att man kickar i chassit med tårna.

Hopfällningen av Kronan Sulky/S är nästan lika kompakt som av Kronan Sulky. Vagnen är lika smal och fälls även den ihop i två steg genom att vika på mitten, och chassit kan låsas i hopfällt läge med en rem. Vagnen blir kompakt men några centimeter högre, vilket inte är något som påverkar hur Sulky/S är att använda i en bil eller under en resa. Sittdelen är rymlig och liggläget samt det ställbara fotstödet ger det mindre barnet en väldigt fin och plan sovyta. För att chassit ska fungera med de svängbara framhjulen utan att de tar i någonstans så har dock varukorgen fått bantas ner något i storlek, och här har vi vagnen största minus. Varukorgen rymmer några liter mjölk och en limpa bröd men blir snabbt full, så Sulky/S är inget för den som behöver storhandla med vagnen eller överlag tycker om att ha mycket packning. Trevliga promenader får man dock, lufthjulen tar sig fram överallt och det är ett skönt gung i chassit både för den som åker och den som kör. Kronan Sulky/S är en populär sittvagn och efter att ha kört den är det inte svårt att förstå varför.

  • +
    Rymlig sittdel, bra liggläge, lufthjul som tar sig fram i all terräng
  • Liten varukorg, lite ont om benutrymme för långa föräldrar
  • Betyg 1/5
  • Betyg 2/5
  • Betyg 3/5
  • Betyg 4/5
  • Betyg 5/5

4 av 5

Emmaljunga Scooter 4S

Sulky med bekvämt handtag, bra förlängningsbar sufflett och god komfort för barnet

Maxvikt: 15 kg Vikt på vagnen: 10,9 kg Bredd: 50 cm Storlek hopfälld (lbh): 87x50x28 cm Typ av hjul: Punkteringsfria, finns även lufthjul Framhjul: Swivel Ryggstöd: 3 positioner, lutat liggläge

Den klassiska sulkyn har sett i stort sett likadan ut i många år, och Emmaljunga är ett av få barnvagnsmärken som även i modern tid satsar på den här barnvagnsmodellen. De gör det bra dessutom. Scooter har funnits i Emmaljungas sortiment i ett tag, men i många olika versioner. Emmaljunga jobbar dessutom med årsmodeller och det exemplar som vi har testat är från 2016. Scooter 4S innebär att vagnens framhjul är snurrbara, men de kan även låsas i fast läge. Det finns även möjlighet att byta ut alla fyra hjulen mot lufthjul som tar terräng bättre. De punkteringsfria lättviktshjulen hanterar grus bra och tar sig fram dugligt också i snö. I vagnen chassi finns fjädring som gör åkturen mjukare för barnet. Knäledshandtaget är klätt i läderimitation och mycket bekvämt att hålla i. Det kan vinklas i flera lägen och är tillräckligt långt för att även de längsta av ben ska kunna gå obehindrat bakom vagnen. Vagnen fälls enkelt ihop men blir ganska lång i hopfällt läge och det finns inget automatiskt lås som håller ihop chassit. Scooter 4S gör sig bäst för den med rejält bagageutrymme eller som inte behöver en vagn som blir liten hopfälld.

Sittdelen har hög sittkomfort för barnet och känns mycket ombonad. Ryggstödet är enkelt att reglera genom att det dras uppåt och positioneras i ett nytt läge. Sittläget är upprätt medan liggläget inte är plant utan mer tillbakalutat, dock utan tvekan tillräckligt bra lutning för att ett barn ska sova gott. Fotstödet är också det ställbart i flera lägen. Bygeln är fast men det finns gott om utrymme under den och fempunktselen kan höjdjusteras. Suffletten är mycket rejäl och kan förlängas så den täcker i princip hela sittytan. När suffletten fälls bak så hänger den nedåt, inget som stör någon funktion men rent estetiskt är det inte så tilltalande. Varukorgen på Emmaljunga Scooter 4S är åt det rymligare hållet för att sitta på en sulky, inte helt lätt att ställa ned en matkasse direkt i men det går i en hel del så vagnen fungerar ändå att handla mat med. Rullet är helt okej men sedan framhjulen blev enkelt avtagbara så har Emmaljunga tampats en del med att vagnarna känns tröga att svänga. Scooter 4S är en trevlig promenadkompis likväl och för den som behöver en pålitlig sulky av hög kvalitet så uppfyller Emmaljunga Scooter 4S förväntningarna.

  • +
    Bekvämt handtag, bra komfort för barnet, bra varukorg
  • Lång hopfälld, kan ha något trögt rull ibland
  • Betyg 1/5
  • Betyg 2/5
  • Betyg 3/5
  • Betyg 4/5
  • Betyg 5/5

4 av 5

Kronan Sulky

Stabil och gedigen sulky med fasta lufthjul, ställbart fotstöd och fullt liggläge

Maxvikt: 20 Vikt på vagnen: 10,5 kg Bredd: 53 cm Liggläge: Plant liggläge Storlek hopfälld (lbh): 67x53x34 cm Typ av hjul: Lufthjul Framhjul: Fasta Ryggstöd: Steglöst ställbart, fullt liggläge

Kronan Sulky är en av de rymligare och tåligare vagnarna av de klassiska sulkys som finns på marknaden. Vi har testat den nya versionen av Sulky som kom år 2014. Vagnen har fyra fasta lufthjul men finns även i en version med swivelhjul. Kronan Sulky har lyckats kombinera en stor sittdel med hög maxvikt på 20 kg med ett chassi som samtidigt är väldigt smalt, endast 53 cm. brett Vagnen har ett ergonomiskt knäledshandtag, normalstor varukorg och ställbart fotstöd. Sittdelen har steglöst ryggstöd och helt plant liggläge. Kronan Sulky har precis som Kronans övriga vagnar en lös sele. Sittdelens sufflett är utrustad med en utvikbar solkeps, vädringslucka och har dessutom ett inbyggt myggnät som tas fram ur en ficka och träs runt vagnens fotstöd. Kronan Sulky är således väl anpassad både för varmt väder med bra ventilation och solskydd, men funkar lika väl vintertid i och med att sittdelen rymmer en åkpåse och vagnen har lufthjul som rullar lätt genom snö och terräng.

Förutom att vara kompakt i uppfällt tillstånd så är Kronan Sulky också mycket lätthanterlig när den är hopfälld. Vagnen viks på mitten i två enkla steg och med handtaget helt invikt mot chassit så blir den ett litet, fyrkantigt paket som är enkel att förvara och tar upp mycket lite utrymme i bakluckan på en bil. För att hålla chassit hopfällt kan man låsa det med en rem. Vagnen känns mycket gedigen och tålig, samt genomtänkt på detaljnivå med exempelvis en enkelt avtagbar klädsel för enklare rengöring. Kronan Sulky har en god körkänsla med bra rull, de fasta framhjulen gör den mindre lätthanterlig i trånga miljöer såsom inne i affärer, det är i terräng och på långa promenader som vagnen gör sig allra bäst. För att vara en sulky så är den här vagnen från Kronan i klass med eller bättre än många duovagnar på marknaden.

  • +
    Rymlig sittdel, smarta funktioner och bra liggläge
  • Något svårhävd, lite ont om benutrymme för den långa föräldern
  • Betyg 1/5
  • Betyg 2/5
  • Betyg 3/5
  • Betyg 4/5 Betyg 3.5/5
  • Betyg 5/5

3.5 av 5

Carena Finnhamn

Paraplyvagn med helt handtag, rymlig sittdel och bra, så gott som plant liggläge

Maxvikt: 15 kg Vikt på vagnen: 8,9 kg Bredd: 52 cm Storlek hopfälld (lbh): 111x34x31 cm Typ av hjul: Plasthjul Framhjul: Swivel Ryggstöd: 4 positioner, så gott som plant liggläge

Carena Finnhamn är en sulky av paraplyvagnsmodell, vilket innebär att vagnen blir mycket smal hopfälld då den snarare fälls på bredden än viks ihop på längd och höjd. Paraplyvagnar har av tradition oftast haft delat handtag, vilket gjort det svårt att köra dem annat än med båda händerna. Det är därför ett stort plus för Carena Finnhamn att den har ett helt handtag, något som verkligen underlättar körkomforten för föräldern. Handtaget som är i ett stycke har två leder i sig, vilket gör att vagnen ändå kan fällas ihop som vanligt. Att fälla vagnen görs på samma sätt som hos alla paraplyvagnar i tre steg med hjälp av foten. Chassit går att låsa i hopfällt läge för att vagnen enklare ska kunna hanteras och exempelvis lyftas in i en bil. Carena Finnhamn har en mycket rymlig sittdel som funkar för stora barn. Det är egentligen bara vagnens maxvikt som hindrar den från att få en lång användningsperiod.

Ryggstödet på vagnen är ställbart i flera steg och liggläget är så gott som plant. Finnhamn funkar således bra för ett större barn som ska sova i vagnen, och för den lilla bebisen som är med ute på resa så går det att placera en mjuklift i vagnen. Bygeln är av swing away-typ, spärren sitter något dold men funkar som önskat. Carena Finnhamn har en fempunktsele men det finns även grensele från bygeln ned i sittdelen, så att barnet inte ska glida ut under den. Fotstödet kan fällas ned eller rakt ut. Suffletten på Carena Finnhamn är även den genomtänkt med en bra solkeps och tittlucka. Varukorgen är förvånansvärt rymlig och enkel att komma åt även från sidorna. Körkomforten i Carena Finnhamn får godkänt, men dubbla framhjul är sällan en fröjd och det här är en vagn som lämpar sig bäst på flata underlag. Utrymmet för långa kliv är inte heller särskilt bra. Men för att vara en paraplyvagn så är Carena Finnhamn mer stabil och tålig än många konkurrenter, vilket ändå gör den till en bra vagn med tanke på priset.

  • +
    Prisvärd, robust chassi, rymlig sittdel
  • Lång hopfälld, tål inte terräng
  • Betyg 1/5
  • Betyg 2/5
  • Betyg 3/5
  • Betyg 4/5 Betyg 3.5/5
  • Betyg 5/5

3.5 av 5

Elodie Details Stockholm Stroller

Maxvikt: 15 Vikt på vagnen: 8,5 kg Bredd: 50 cm Liggläge: Lutat liggläge Storlek hopfälld (lbh): 110x28x33 cm Typ av hjul: Plasthjul Framhjul: swivel

Elodie Details Stockholm Stroller är i grunden en klassisk paraplyvagn som fälls ihop enligt samma principer som andra paraplyvagnar. Vagnen sticker dock ut i framför allt tre avseenden: förlängningsbar sufflett som gör vagnen väl lämpad att användas på resor eller under sommarsemestern, lite större hjul som bättre klarar av även enklare grusgångar, samt att vagnen finns i flera olika utföranden med både mycket färg och mönster. Stockholm Stroller har en sittdel som är i samma storlek som hos en vanlig sulky, alltså relativt rymlig. Det finns ingen bygel till vagnen. Fotstödet är ställbart i två lägen, vågrätt eller nedvikt. Det finns även ett fast fotstöd på chassit. Sittdelen har tre lägen, liggläget är inte helt plant men tillräckligt bra för att även ett mindre barn ska kunna sova bekvämt.

Suffletten på Elodie Details Stockholm Stroller är väl genomtänkt. Dels har den en utfällbar solkeps, dels kan den öppnas upp med dragkedja och på så sätt fällas fram ytterligare ett steg. Även i liggläget är således hela barnet väl skyddat från sol. Suffletten har en tittlucka med nät, samt en förvaringsficka på baksidan av sittdelen. Varukorgen är rymlig för att tillhöra en paraplyvagn. Med sittdelen nedfälld i liggläge är den något svår att komma åt, men i sittläget får man enkelt ned en sköterska eller en matkasse. Vagnen har delat handtag så enhandskörning kan bli knepigt med ett tyngre barn i vagnen. Stockholm Stroller är smal och tar sig fram bra även i trånga utrymmen, den är även lätt att hantera i hopfälld tack vare låg vikt och en spärr som automatiskt låser ihop vagnen. Körkänslan i vagnen är klart godkänd men helhetsbetyget dras ned något av att det inte är lika lätt att ta ut stegen som vanligt när man kör en paraplysulky, och att Stockholm Stroller trots storleken på hjulen ändå bäst lämpar sig för körning på plan mark eller inomhus.

  • +
    Lång sufflett, snygg design
  • Plastiga hjul
  • Betyg 1/5
  • Betyg 2/5
  • Betyg 3/5
  • Betyg 4/5
  • Betyg 5/5

3 av 5

Baby Jogger City Lite

Trehjulig sulky med snabb och kompakt hopfällning, bra liggläge och rymlig sittdel

Maxvikt: 22 Vikt på vagnen: 7,3 kg Bredd: 58,5 cm Storlek hopfälld (lbh): 76x58,5x28 cm Typ av hjul: Plasthjul Framhjul: swivel Ryggstöd: Steglöst fällbart, plant liggläge
Baby Jogger City Lite

Baby Jogger City Lite är en av Baby Joggers enklare modeller som ändå har några av märkets nyckelegenskaper: rymlig sittdel, lång sufflett och smidig hopfällning. City Lite är en trehjuling med dubbelhjul framtill. Vagnen gör sig därmed bäst på asfalt eller i stadsmiljö, och är mindre bra i terräng och snö. City Lite är lättstyrd och kan köras med en hand, handtaget är helt och i ett fast läge men funkar ändå godkänt bra för föräldrar av olika längd. Varukorgen rymmer mycket till volymen och det är enkelt att få in även en lite större skötväska eller kasse i den. City Lite fälls med Baby Joggers Quick Fold-teknik, då man först trycker in en spärr och sedan lyfter upp vagnen i en rem i sittdelen. Den blir väldigt kompakt när den är hopfälld och väger dessutom väldigt lite, så vagnen är ultimat att ha med sig vid resor och som vagn att ha i bilen.

Baby Jogger City Lite har en rymlig sittdel med steglöst ställbart ryggstöd och ett i princip plant liggläge. På baksidan av ryggsätet finns en dold förvaringsficka för mindre värdesaker. När sittdelen är i nedfällt läge så täcks den av ett bakstycke som kan rullas undan och fästas upp. På så sätt får vagnen bra luftgenomströmning på varma dagar. Suffletten är lång och täcker barnet bra, den har dessutom två tittluckor i klarplast. Bygel ingår ej men ett paket med bricka för både barn och förälder (uppe vid handtaget) samt regnskydd finns att köpa till. Baby Jogger City Lite är en vagn som funkar från liten ålder och upp högt i åldrarna i och med den stora sittdelen, samtidigt är den trevlig att köra tack vare den fjädring som finns i chassit och att vagnen är väldigt lättstyrd. City Lite är nedbantad i funktioner och materialval jämfört med andra Baby Jogger-modeller men erbjuder samtidigt mycket barnvagn för pengarna, och borde i de allra flesta fall enkelt vinna matchen mot samtliga paraplyvagnar i samma prisklass.

  • +
    Hög maxvikt, stor sittdel, liten och smidig hopfälld
  • Dubbelhjul framtill funkar sämre i snö och terräng, ej ställbart handtag

Brio Spin

Maxvikt: 15 Vikt på vagnen: 11,1 kg Bredd: 53 cm Liggläge: Lutat liggläge Storlek hopfälld (lbh): 89x53x35 cm Typ av hjul: Plasthjul/swivel
Brio Spin

Brio Spin är en liten och lätt sulky med svängbara framhjul i plast. På vintern underlättas körningen om framhjulen låses men Spin är inte en terrängvagn, utan gör sig bäst på plant underlag. På asfalt och i stadsmiljö så rullar Spin fram både enkelt och lätt. Fotbromsen är okomplicerad och tar bra. Vagnens varukorg är normalstor för en sulky, åtkomlig från alla håll men nås bäst bakifrån. Chassit har teleskophandtag som enkelt regleras i höjd, och funkar väl för både lite kortare och längre föräldrar. Fällning av vagnen sker i två steg, där spärrar lossas på båda sidor om chassit och sedan viks vagnen ihop. Den blir då platt men ganska lång.

Brio Spin har en mysigt ombonad sittdel med huvudskydd som fälls upp när ryggstödet fälls till liggläge, vilket är näst intill plant. Vagnen har även ett viloläge och ett upprätt sittläge. Fotstödet är också ställbart i flera olika steg. Spin har en fast bygel som är ganska lågt placerad, större barn i vinteroverall kan således få tight om utrymme vid benen. Sittdelen har en fast fempunktssele och hela klädseln är avtagbar och kan tvättas i maskin. Suffletten är inte den längsta men täcker tillräckligt bra för att vara godkänd, om den gått att fälla ned ytterligare ett snäpp så hade det varit positivt. Ändå är helhetsintrycket av Brio Spin mycket gott. Vagnen är en basic sulky med swivelhjul och lovar inte mer än den kan hålla. Är man ute efter en sulky som ska funka för ett barn från cirka ett års ålder och uppåt och söker något som är lätt att använda, enkelt att förvara och samtidigt är trevlig att köra - så är Brio Spin ett intressant alternativ.

  • +
    Bra körkänsla, ombonad sittdel
  • Liten sittdel

Nuna Pepp

Mycket kompakt hopfällning, rymlig sittdel, lättkörd och smidig att ha i bilen

Maxvikt: 18 Vikt på vagnen: 8,3 kg Bredd: 55 cm Liggläge: Lutat liggläge Storlek hopfälld (lbh): 55x26x55 cm
Nuna Pepp

Nuna är ett mindre känt barnvagnsmärke men deras sulky Pepp är värd att notera. Vagnen ser möjligtvis inte mycket ut för världen med små hjul och enkla funktioner men den presterar över förväntan. Pepp är en sulky med något högre maxvikt än normalt och en sittdel som bekvämt rymmer barn upp till minst tre, fyra års ålder. Vagnen har ett helt teleskophandtag som är bekvämt att hålla i och enkelt att reglera i höjd. Sittdelen har ett upprätt sittläge som ändras till antingen viloläge eller ett lutat liggläge med hjälp av dragkedjor i sidan av ryggstödet. Suffletten är i kortare laget men skymmer solen tillräckligt väl för att ge godkänd skugga av barnets huvud. Vagnen har en fempunktsele med separata axel- och höftremmar, vilka ska paras ihop innan selen knäpps ihop. Det är ett extra moment när barnet ska i vagnen men underlättar mycket när man vill lyfta ett sovande barn ur vagnen ut att krångla med att få ur armarna ur selen.

Nuna Pepp har en relativt snålt tilltagen varukorg som bara rymmer det mest nödvändiga. Pepp är således inte vagnen man går och storhandlar med, men varukorgen rymmer åtminstone en mindre skötväska. Pepp har dubbla framhjulen som är snurrbara men ej låsbara. För att vara så små och av plast så är Pepps hjul mycket tåliga, det fastnar inte grus i dem och vagnen har ett bra rull både på asfalt, grus och gräsmatta. Det bästa med Nuna Pepp är just körkänslan. Som sittvagn är den basic i funktionerna men den är väldigt trevligt att köra och väldigt enkel att manövrera. Ovanpå det så är ihopfällningen mycket smidig, då vagnen viks på mitten och blir nästan helt platt. Söker man en sulky att ha med sig i bilen och som är enkel att förvara för att ha lätt ha till hands när barnvagnsbehov uppstår så är Nuna Pepp ett alternativ att överväga. Vagnen är lite okonventionell jämfört med hur den ”vanliga” sulkyn ser ut men det är också just det som gör Pepp så intressant.

  • +
    Lättkörd, liten hopfälld
  • Kort sufflett

Carena Explore

Maxvikt: 15 Vikt på vagnen: 8,9 kg Bredd: 52 cm Liggläge: Lutat liggläge Storlek hopfälld (lbh): 111x34x31 cm Typ av hjul: Plasthjul/swivel
Carena Explore

Carena Explore är en enklare typ av sulky, som fälls som en paraplyvagn men som ändå har helt handtag, stor sittdel, bygel och många andra egenskaper som hittas hos mer påkostade vagnar i sulky-klassen. Explore ger ett stabilt intryck med ett chassi som inte känns rangligt men som ändå är utrustad med viss fjädring i chassit. Detta leder till en skönare körkänsla för föräldern och mjukare åktur för barnet. Något som också påverkas positivt av att vagnen kan styras med en hand tack vare det hela handtaget. Sittdelen har fyra lägen, från upprätt sittläge till ett ej helt plant liggläge. Suffletten är normallång med en utfällbar solskärm och en tittlucka närmast handtaget. Fotstödet går att ha i flera olika lägen, både rakt ut och nedfällt. Varukorgen är av ett nättyg och tål ingen större belastning men är enkel att komma åt.

Både fram och bakhjul på Carena Explore är dubbelhjul och framhjulen går att låsa i fast läge. Vagnen är inget för terräng men fungerar att köra på normal grusvägar, den rullar dock bäst på sten eller asfalt. Vagnen fälls genom att man med foten lossar par olika spärrar på chassit varpå vagnen fälls ihop. Explore fälls främst på bredden och blir smal medan vagnen längdmässigt förbli i stort sett oförändrad i storlek. Vagnen har ett bärhandtag, vilket underlättar när vagnen ska lyftas in i en bil eller på annat sätt transporteras. Carena Explore har en överraskande stor sittdel där även lite större barn kan sitta bekvämt. Bygeln kan tas loss för enklare åtkomst till sittdelen. Den är högt placerad så det är inget problem att få plats i vagnen även med tjockare vinterkläder på. Körkänslan är klart godkänd men som så ofta med paraplyvagnar så kan den med långa ben känna att det är lite ont om utrymme för att ta ut stegen.

  • +
    Rymlig sittdel, helt handtag
  • Liten varukorg