Träningsredskap: Köpguide & test

Träningsredskap för hemmabruk har länge varit populära och idag har de flesta svenskar någon typ av träningsredskap hemma. För många är träningsredskapen ett komplement till passen på gymmet medan de för andra helt ersätter gymträning. Variationen av olika redskap är enorm och oavsett om man är vardags-motionär eller elit-atlet finns gott om valmöjligheter. Naturligtvis skiljer sig även priserna väldigt, från några hundringar till tusentals kronor. Förutom klassiska redskap som hopprep, grippers, dörrtrapetser, hantlar och skivstänger finns även trendigare alternativ såsom slingträningsband, triggers, viktvästar och fallskärmar för motståndslöpning.

I denna köpguide testar vi flera olika träningsredskap med vilka men kan träna hemma. Målet är som vanligt att guida varje läsare till det bästa köpet för just sina individuella behov.

Slingträning

Slingträning är en form av kroppsviktsträning som sedan några år är mycket populär bland lite mer träningsvana personer. Kroppsviktsträning är egentligen mycket gammal, men just slingträning är en betydligt nyare variant och starkt förknippad med märket TRX, som dominerar marknaden. TRX är ett genialiskt enkelt träningsredskap som någon förenklat kan sägas bestå av handtagsutrustade gummiband. TRX utvecklades av en amerikansk elitsoldat som under sin tid i specialstyrkan Navy Seals behövde ett portabelt träningsredskap som i fält kunde ersätta traditionell gymutrustning. Antalet olika övningar man kan utföra är hisnande högt och man anpassar enkelt motståndet till sin egen styrka. Även om TRX fortfarande är det kändaste varumärket inom slingträning får det allt större konkurrens av märken som Redcord och Jungle Gym.

Det finns en rad fördelar med slingträning som tillsammans bidragit till att göra den så populär. Först och främst är gummibanden lätta och tar mycket lite plats. Det gör att man har utrymme för redskapen oavsett hur trångt man bor. Det gör dem även lätta att ta med sig. Banden är lätta att fästa och man kan använda dörrar, stolpar, stångar och träd. Slingträning går därför utmärkt att köra utomhus, vilket ger frihet och flexibilitet.

En annan uppskattad egenskap hos slingträning är gummibandets instabilitet. Denna tvingar användaren att balansera kroppen genom varje träningsrörelse. Något som aktiverar fler muskler än den fixerade muskelträning man får av en träningsmaskin. Detta innebär att man även tränar de många små stabiliserande muskler som annars kan vara svåra att komma åt. Dessutom tränas bålmuskulaturen i nästintill varje träningsrörelse, vilket efterliknar kroppens normala belastningsmönster och ger en mer funktionell kroppsstyrka. Det är emellertid även den inneboende instabiliteten som gör slingträning mindre lämplig för nybörjare med liten eller obefintlig träningsvana. Har man otillräcklig grundstyrka och kroppskontroll föreligger nämligen risk för skador. Därför gör sig slingträning bäst för personer som åtminstone tränar någorlunda regelbundet och har ett visst mått av kroppskontroll.

Populära produkter