https://track.adtraction.com/t/t?a=1066444612&as=139991877&t=2&tk=1&epi=Cykelvagn_SE_Banner&url=http://www.babyland.se/
Duovagn bast i test

Test: Bästa 16 duovagnarna

Senast Uppdaterad April 2017

Vi har testat de mest intressanta duovagnarna 2016. En duovagn är en barnvagn som består utav chassi, hjul samt separat liggdel och sittdel, vilka fästs direkt på chassit. Med liggdelen kan duovagnen användas från födseln och med sittdelen tills dess att barnet blivit för tung för vagnen eller på annat sätt vuxit ur den vid ca två till tre års ålder. Oftast följer både sittdelen och liggdelen med i paketet när man köper duovagn och i och med detta blir det  också en investering som håller länge under barnets uppväxt. Många blandar samman duovagnar med kombivagnar. Medan duovagnen alltså har både sittdel och liggdel så består kombivagnen endast av en sittdel där man kan lägga en lös mjuk- eller hårdlift. Liggdelen i en duovagn brukar oftast vara mer rymlig för barnet.

Att tänka på när du väljer duovagn

Det viktigaste i valet av duovagn är att utgå från sin livsstil. Börja med identifiera vilka egenskaper hos barnvagnen som är viktigast och matcha därefter utbudet mot era behov. Om det är fler än en som ska köra vagnen så kan det till exempel vara bra om båda parter kan ställa in handtaget i en bekväm höjd. Har man en bil med begränsat bagageutrymmet och ska åka mycket bil med barnvagnen är det värt att lägga tid på att kontrollera att vagnen hopfälld blir tillräckligt liten, och bor man högst upp i ett hus med liten hiss kan vagnens bredd vara den egenskap man måste utgå ifrån först av allt.

Kommer ni att behöva en rymlig och lättillgänglig varukorg för att kunna storhandla med barnvagnen, eller kommer ni ta bilen ofta och därmed behöva en barnvagn som är enkel att fälla? Just för duovagnen bör man också tänka på liggdelsmåtten. Vet man med sig att man får långa barn så är det bra att välja en vagn med rymlig liggdel så att man inte tvingas byta till sittdelen tidigare än man egentligen skulle ha önskat.

Även om barnvagnar kan vara mer eller mindre genomtänkta och roliga att köra, så finns det ingen barnvagn som är generellt bäst av alla och för alla. Men det finns absolut en vagn vars funktioner gör att den passar just er familj bättre än vad andra barnvagnar gör. Väntar man sitt första barn kan det vara svårt att föreställa sig i vilka situationer vagnen kommer att användas och hur mycket. En god idé kan därför vara att fråga andra med barn som bor i samma område, eller som har liknande vanor vad gäller resor, fritidsintressen och nöjen, hur de tänkte när de valde barnvagn och varför de valde just den modell de kör.

Bra att ha i åtanke är att även om man som blivande förstagångsförälder kanske har närmast till hands att visualisera en nyfödd bebis i en bäddad liggdel, så används liggdelen sällan längre än i sex månader. Sittdelen däremot kommer kanske att användas i flera år. Vill man ha en vagn som fungerar under en längre period så är det därmed bra att se till att man väljer en barnvagn som kan växa med barnet och förändras i takt med barnets utveckling.

Läs vår stora köpguide med fler viktiga parametrar när du ska köpa barnvagn. Länk till köpguide och alla våra tester av barnvagnar

Produkter i testet

Bäst-i-Test.se Så gjorde vi testet

Alla duovagnarna i det här testet har alla testats med ett eller flera barn inom den ålder- och storleksperiod som vagnen är avsedd för. Vagnarna har körts i olika typer av miljö och terräng, allt från skogspromenader till stadskörning i city. Samtliga vagnar har också fällts upp och ihop åtskilliga gånger, de har lyfts in i bilar och använts i kollektivtrafiken, med vilket avses såväl bussar som tunnelbana. 

Vagnarna har använts i vardagen av en flerbarnsfamilj och har därför även fått utstå normal nedsmutsning och slitage. Vissa av barnvagnsmodeller marknadsförs mer mot en särskild typ av användning medan andra ska vara mer all round. Viss hänsyn har därför tagits till hur vagnen är tänkt att användas gentemot hur den är att köra i en annan miljö eller terräng än den avsedda.

Britax Smile 2

Mycket prisvärd duovagn med liggläge i sittdelen, luftfyllda hjul och rymlig varukorg

Prisklass: Budget Maxvikt ligg/sittdel: 9/17 kg Vikt på vagnen m sittdel: 13 kg Mått hopfälld med hjul: 89x57x38 cm Hjul: Lufthjul Typ av sittdel: Vändbar, vanlig Ingår regnskydd/fotsack: Nej/ja Adapter för babyskydd: Ja Handtag: Knäled
Bäst-i-test.se 2017.png

Britax Smile 2 är den uppdaterade versionen av omåttliga populära Brio Smile. Britax köpte upp BRIO för ett par år sedan och har sedan dess sakta men säkert flyttat över de olika barnvagnsmodellerna under sitt eget varumärke, samt slutat tillverka några av dem. Smile är nu Smile 2 och i grunden samma vagn men med ett antal uppdateringar; maxvikten har höjts till 17 kg, suffletten är numera ljudlös och klädseln är tillverkad av ett annat material, som känns lite mindre grovt. Smile har fått en helt ny liggdel. Den känns ombonad och är mycket enklare att ta av från chassit än vad den gamla Brio Smile-liggdelen var. Chassit har numera Britax-infästningar, vilket innebär att samma liggdel kan användas på en del andra Britax-chassin. Det gör också att Britax babyskydd kan fästas direkt på chassit. Vill använda Smile 2-chassit med babyskydd av andra märken, exempelvis från Maxi Cosi, så finns det att köpa till separat.

Endast 57 cm smal så är Britax Smile 2 enkel att manövrera i stadsmiljö samtidigt som de fyra lufthjulen klarar av både lättare terräng och snö. Framhjulen är snurrbara och går att låsa. Chassit har fjädring som gör barnets åktur mjukare. Med sitt knäledshandtag så kan vagnen anpassas till både längre och kortare förare, och eftersom inte har någon bakaxel så kan man ta ut stegen ordentligt. Britax Smile 2 har en mycket generös varukorg som är lättåtkomlig från flera håll. Vagnen kan fällas i ett stycke med sittdelen på, och blir minst hopfälld med sittdelen vänd framåt men är inte vad vi skulle klassa som liten ihopfälld i jämförelse med andra duovagnar.

Smile 2 kan användas både som duo- och kombivagn. Som kombivagn använder man Smile med sittdelen i liggläge med en lift i, där liften kan fästas i sittdelen för säker körning. Sittdelen på Smile har i princip fullt liggläge, är vändbar och högt placerad. Suffletten är av den längre typen och fotstödet är fällbart i flera olika lägen. Bygeln är av swingaway typen och footsack/vindskydd medföljer. Sittdelen är något kort i ryggen och utrymmet mellan sittdel och bygel ganska tight, varför Smile 2 storleksmässigt lämpar sig bäst för barn upp till cirka 2 år. Britax Smile 2 är ett mycket bra barnvagnsval för den som söker en vagn som är både smal och smidig men tål lite olika typer av underlag. Det är svårt att få mer eller bättre duovagn för priset, så därför utser vi Britax Smile 2, precis som dess föregångare Brio Smile, till bäst i test.

  • +
    Smal, luftfyllda hjul, stor varukorg, bra liggläge och mycket prisvärd
  • Lite otymplig ihopfälld, kort ryggstöd
  • Betyg 1/5
  • Betyg 2/5
  • Betyg 3/5
  • Betyg 4/5
  • Betyg 5/5 Betyg 4.5/5

4.5 av 5

Cybex Priam

Exklusiv barnvagn med kompakt hopfällning och valmöjligheter av hjul och sittdel

Prisklass: Premium Maxvikt ligg/sittdel: 9/17 kg Vikt på vagnen m sittdel: Lux 12,1 kg - 2-in-1 11,2 kg Mått hopfälld med hjul: Lux 95,5x57,5x45,5 cm - 2-in-1 95,5x57,5x32,5 cm Hjul: Gummi/foam Typ av sittdel: Vändbar - Lux: vanlig och 2-in-1: ergonomisk Ingår regnskydd/fotsack: Ja/nej Adapter för babyskydd: Ja Handtag: Teleskop
Bästa Premiumvagn.se 2017.png

Cybex har varit ett relativt okänt märke på barnvagnsmarknaden hittills, men har bland annat ett brett utbud av bilstolar och har nu även lanserat en duovagn som kallas Priam. Chassits utseende med kromade detaljer bygger på designerduon Ray & Charles Eames formgivningsstil och är både tilltalande för ögat och smart konstruerat. Teleskophandtaget kan som vanligt regleras i höjd för bättre komfort för den som kör vagnen, men vid ihopfällning kan det även tryckas ihop helt vilket gör vagnen väldigt kort och enkel att exempelvis få in i ett bagageutrymme. Cybex Priam blir den vagn du vill att den ska vara. Det går att välja mellan olika slags hjul, men också mellan olika typer av sittdelar. Liggdelen - som är både rymlig och ombonad, samt lätt att skärma av med den förlängningsbara suffletten - är densamma oavsett. Sittdelarna skiljer sig åt desto mer. Lux är en vanlig sittdel med väldigt långt ryggstöd och ett i princip helt plant liggläge, samt fler vilolägen och ett upprätt sittläge. Fotstödet på Lux är ställbart och sittytan bekvämt vadderad. 2-in-1-sittdelen i sin tur är något mindre, men fortfarande rymlig, och ergonomiskt utformad med ett sitt-, ett vilo- och ett liggläge.

Båda sittdelarna är vändbara. Vill man kunna fälla vagnen i ett stycke med sittdelen på så måste man välja Lux (och ha sittdelen framåt), men Lux kostar också lite mer än 2-in-1-sätet. Att det kallas 2-in-1 beror på att det är en sittdelsram som man fäster både sitt- och liggdelstyget på. Oavsett vilken sittdel så är suffletten förlängningsbar och har i den förlängda delen en tittlucka med inbyggt meshtyg. Det hade dock varit att föredra om tittlucka även hade gått att öppna upp för vädring. Bygeln - samma för båda sittdelar - är av swing away-typen. Varukorgen är normal i sin storlek och har en smart magnetlåsning, så att det går att hålla småsaker däri på sin plats. Framtill är varukorgen täckt med meshtyg, vilket gör att man ser in och om det regnar kan det bli blött, men man kommer inte åt innehållet framifrån. Med vagnen ingår ett smart regnskydd i klarplast samt babyskyddsadaptrar. Den vagn vi har testat har All Terrain-hjulen, med vilka vagnen får ett riktigt bra rull och klarar av grusvägar och enklare terräng. I stadsmiljö är Priam mycket lätt att styra och det finns gott om körglädje i chassit. Handtaget har en viss ruckbar rörlighet, som man snabbt vänjer sig vid.

Cybex Priam är ny på marknaden men känns redan som en allvarlig konkurrent till de mest populära duovagnarna, såsom Brio Go och Bugaboo Cameleon. Egenskaperna de flesta efterfrågar hos en duovagn kombinerat med ett unikt utseende och möjlighet att välja mellan olika typer av sittdelar och hjul är vad som får Priam att sticka ut. Vagnens kvalitet och egenskaper håller en hög nivå som lever upp till priset, Cybex Priam blir därför vårt val av bästa premiumvagn.

  • +
    Mycket bra rull, högt placerad sittdel, förlängningsbar sufflett
  • Något ogenomtänk varukorg och tittlucka i suffletten
  • Betyg 1/5
  • Betyg 2/5
  • Betyg 3/5
  • Betyg 4/5
  • Betyg 5/5 Betyg 4.5/5

4.5 av 5

Britax Go Next

Duovagn med superb fjädring, bra suffletter och smidigt, kompakt ihopfällning

Prisklass: Premium Maxvikt ligg/sittdel: 9/17 kg Vikt på vagnen m sittdel: 13 kg Mått hopfälld med hjul: 78x62,5x50 cm Hjul: Plast/luft Typ av sittdel: Vändbar, vanlig Ingår regnskydd/fotsack: Nej/ja Adapter för babyskydd: Ja Handtag: Knäled, ergonomiskt

Go Next är Britax omarbetade version av Go, och gick tidigare under namnet Brio. Go Next har många detaljer som tidigare versioner av Go saknar. Den främsta förändringen är att Go Next har utrustats med lufthjul baktill samt nya, låsbara framhjul av punkteringsfri modell. Till skillnad från de gamla hjulen så fastnar inte grus och stenar i dessa, och lufthjulen gör körningen ännu mjukare. Den stora varukorgen, som lätt rymmer ett par matkassar, har fått en uppvikbar kant som skyddar bättre mot löv och lerstänk från hjulen. Chassit har ergonomiskt handtag med knäled som är ställbart i flera vinklar, det fälls enkelt ihop och blir då väldigt kompakt.

Liggdelen på Go Next har en rejäl solkeps och därmed ett förbättrat skydd mot väder och vind. Solkepsen hålls på plats med magnetlås och det gör också det nya liggdelslocket, som fått dragkedjor i sidorna för att barnet smidigare ska kunna tas i och ur vagnen. Liggdelen är ombonad och rymlig och fästs vid chassit med medföljande adapter. I liggdelen finns inbyggda bärremmar och i fotändan finns flera smarta förvaringsfickor. 

Go Next har en vändbar sittdel, fotstödet är ställbart i höjd och ryggstödet regleras steglöst med remmar. Go Next har inte fullt liggläge på sittdelen utan lutar svagt när den är i maxläget. Sittdelsklädseln är nu betydligt enklare att rengöra i och med att den kan tas loss med dragkedjor för att tvättas. Sittdelen är utrustad med Britax smarta fempunktssele som kan tas isär i fem delar, avtagbar bygel och det medföljer en fotsack som fästs vid sittdelen med tryckknappar. Även sittdelssuffletten är klart förbättrad med en rejäl solkeps med magnetlås. Britax Go Next har ett fantastiskt gung tack vare den generösa fjädringen, ett bra rull och funkar att köra med inne i stan såväl som i enklare terräng. Det är en klassisk barnvagn i modern version, med gott andrahandsvärde, hög komfort för barnet samt mycket körglädje för föräldern.

  • +
    Mycket bra fjädring, genomtänkta detaljer, bra suffletter och högre maxvikt på 17 kg
  • Något bred, ej helt upprätt sittläge i sittdelen
  • Betyg 1/5
  • Betyg 2/5
  • Betyg 3/5
  • Betyg 4/5
  • Betyg 5/5 Betyg 4.5/5

4.5 av 5

Britax Go Big

Prisklass: Mellan Maxvikt ligg/sittdel: 9/17 kg Vikt på vagnen m sittdel: 14 kg Mått hopfälld med hjul: 80,5x61,5x52 cm Hjul: Skumhjul Typ av sittdel: Vändbar, vanlig Ingår regnskydd/fotsack: Nej/ja Adapter för babyskydd: Ja Handtag: Knäled

Go Big är en vidareutveckling på de tidigare, populära modellerna Britax Go och Go Next. Till skillnad från sina föregångare erbjuder Go Big ett fullt liggläge i sittdelen och större punkteringsfria hjul. Britax Go Big är en vändbar duovagn som även kan användas som kombivagn, det vill säga en mjuklift kan förankras direkt i sittdelen. Go Big har 9 tum stora, foamfyllda framhjul med inbyggd fjädring. Bakhjulen är också skumfyllda, vilket ger en känsla snarlik lufthjul men innebär att man helt slipper risken för punktering. Även i chassit finns fjädring, vilket gör Go Big till en vagn med härligt mycket gung under promenaden. Vill man använda Go Big med liggdel så är det samma som liggdelen för vanliga Go, och den saknar tyvärr den solkeps som Go Nexts liggdel är utrustad med. Alla Go/Go Next/Go Big-liggdelar går dock att fästa på alla chassin, oavsett årsmodell.

Britax Go Big har en sittdel som tar 17 kilo och en varukorg med kapacitet för 10 kilos belastning. Varukorgen är rymlig, har uppfällbara kanter och är enkel att komma åt från flera riktningar. Sittdelen är vändbar med två enkla handgrepp. Ryggstödet är steglöst fällbart ned till ett plant liggläge. Vill man använda sittdelen med mjuklift så har Britax en egen modell som passar perfekt och kan fästas säkert med krokar i sittdelens sidor. Mjukliften är utrustad med ett avtagbart lock och praktiska bärremmar. Sittdelens fotstöd är ställbart i tre lägen, medan det bekvämt ergonomiska handledshandtaget kan vinklas i ett åtskilligt antal positioner. För att få vagnen att ta mindre plats i hallen eller kollektivtrafiken kan handtaget vikas in helt mot chassit. Storleken på Go Bigs sittdel är tillräckligt rymlig för att en normalstor 2-3-åring ska kunna sitta bekvämt. Fempunktsselen kan delas i fem remmar för enklare isättning av dynor och åkpåsar. Go Bigs sittdel är även utrustad med en avtagbar bygel med grenband som fästs med tryckknapp.

Trots att Go Big inte är någon liten vagn är den ändå smidig att fälla ihop och packa in i bilen. Liggdelen måste tas av och chassit fälls separat. Men Go Big kan fällas med sittdelen på, oavsett i vilken riktning sittdelen är vänd. Även när vagnen fällts ihop står den på hjulen, vilket gör att den inte blir blöt eller smutsig på vintern. Dessutom kan den då enkelt rullas in i bagageutrymmet. Go Bigs foamfyllda hjul klarar tack vare sin storlek av en hel del terräng, och det fastnar inte grus och småsten i dem. Men vagnen är även mycket lättkörd och smidig i stadsmiljö. Britax Go Big är en mångsidig vagn med högsta kvalitet på körkänsla. Med det förbättrade liggläget och de större hjulen har Britax uppfyllt mångas önskningar och Go Big är precis den fullträff man kunde hoppas på.

  • +
    Fantastiskt gung och körkänsla, smidig ihopfällning, välarbetad sittdel, stor varukorg
  • Relativt stor
  • Betyg 1/5
  • Betyg 2/5
  • Betyg 3/5
  • Betyg 4/5
  • Betyg 5/5 Betyg 4.5/5

4.5 av 5

Dubatti One

Snyggt designad duovagn med stora svängbara lufthjul och högt ställbart handtag

Prisklass: Mellan Maxvikt ligg/sittdel: 9/15 kg Vikt på vagnen m sittdel: 12 kg Mått hopfälld med hjul: 93x61x30 cm Hjul: Lufthjul Typ av sittdel: Vändbar, ergonomisk Ingår regnskydd/fotsack: Nej/nej Adapter för babyskydd: Ja Handtag: Teleskop

Dubatti är ett nytt barnvagnsmärke på den nordiska marknaden. Precis som Bugaboo och Joolz har också Dubatti ursprung i Nederländerna. Märkets hittills enda barnvagnsmodell har fått namnet One och lyckas med vissa av sina egenskaper bryta sig ut från mängden. Främst utmärker sig hjulen. Dubatti One är nämligen utrustad med något så ovanligt som fyra lika stora lufthjul, där framhjulen ändå är svängbara. Precis som man kan förvänta sig så innebär detta att vagnen får ett mycket bra rull och klarar av såväl trottoarkanter som andra ojämnheter i marken med bravur. Då det inte finns så mycket fjädring i chassit så lämpar sig One ändå bäst för enklare terräng och stadsmiljö, men en skogsstig eller normalt vinterväglag är inget problem alls. Framhjulen kan givetvis låsas i fast läge för ökad framkomlighet.

De stora hjulen är ett stort plus, men får som följd att varukorgen är väldigt begränsad i sin storlek. Med nöd och näppe får man in en mindre skötväska, sen är varukorgen proppfull. Den är dock praktisk som kan stängas igen helt, så hänger man skötväskan på handtaget och förvarar endast lösa föremål i varukorgen så är de väl skyddade från lerstänk och dylikt. Det finns en shoppingbag att köpa till, den fungerar dock bäst i kombination med att One körs med framåtvänd sittdel. Vagnen har ett teleskophandtag som går att få riktigt högt upp. Det ihop med att höjden på själva ramen, som sitt- och liggdelstyget fästs på, kan justeras i två olika höjdlägen gör att Dubatti One fungerar väldigt väl också för längre föräldrar.

Utrymmesmässigt är Dubatti One normalstor i sittdelen, de flesta barn ryms upp till strax före tre års ålder. Sittdelen kan vinklas ned till liggläge oavsett riktning. Suffletten fungerar bra i sittläge men i liggläget blir den alldeles för kort och solen kommer åt att skina in på barnets ansikte. Eftersom att sitt- och liggdel delar sufflett uppstår samma problem där. Bygeln är av swing away-typen och sittdelsselen går att justera i längd och kan tas isär för lättare i och urtagning av sittdyna eller åkpåse. Dubatti One kan inte fällas ihop med sittdelen på, utan den får tas loss och sedan fälls chassit separat. Chassit blir dock både platt och kompakt så vagnen kan packas in i ett bagageutrymme utan att ta upp för mycket plats. Dubatti One är en stilrent snygg vagn med flera bra funktioner och gör sig allra bäst när det gäller – under själva promenaden. Det är alltid roligt att rulla ut med One och först när man vill ta med sig den för att handla mat eller vill ha sitt barn i skugga som man märker av vagnens brister. Med lite vidareutveckling av designen har dock Dubatti One säkerligen en möjlighet att bli the one för många barnvagnsfamiljer.

  • +
    Stora lufthjul, mycket god körkänsla, bra för långa föräldrar, snygg design
  • För kort sufflett, väldigt liten varukorg, måste fällas i två delar
  • Betyg 1/5
  • Betyg 2/5
  • Betyg 3/5
  • Betyg 4/5
  • Betyg 5/5

4 av 5

Teutonia Bliss

Smidig duovagn med rymlig sittdel, fullt liggläge och enkelt justerbar sele

Prisklass: Mellan Maxvikt ligg/sittdel: 9/15 kg Vikt på vagnen m sittdel: 13,3 kg Mått hopfälld med hjul: 71x62x33 cm Hjul: Punkteringsfria Typ av sittdel: Vändbar, vanlig Ingår regnskydd/fotsack: Nej/nej Adapter för babyskydd: Ja Handtag: Knäled

Efter att ha legat lågt i några år har Teutonia nu lanserat ett flertal modeller ur en ny generation vagnar. Tidigare har Teutonia ofta kritiserats för små sittdelar och osmidig ihopfällning men hos Bliss är dessa minus till stor del bortbyggda. Teutonia Bliss är en duovagn med separat sitt- och liggdel. Sittdelen är vändbar, något som görs enkelt, och har en ytterst modern detalj i hur selen justeras. Precis som på en bilstol finns ett reglage på baksidan av ryggstödet, så med ett enhandsgrepp kan hela selanordningen dras upp och nackstödet höjas på samma gång. Ryggstödet kan därmed fås riktigt högt upp och en normalstor treåring har mycket gott om plats för huvudet. Faktum är att även äldre barn oftast ryms men då blir istället fotstödet något kort. Även på bredden känns Bliss rymlig och kan vintertid kombineras med åkpåse utan att det blir trångt. Ryggstödet kan fällas hela vägen ned och skapar ihop med det ställbara fotstödet ett plant liggläge. Det gör att Bliss kan användas direkt från födseln ihop med en mjuklift. Föredrar man en vanlig liggdel så kan en sådan köpas till. Liggkorgen är mysigt ombonad med inbyggt bärhandtag i suffletten och en mjuk madrass som andas.

Bliss har ett chassi med knäledshandtag som kan vinklas i många olika positioner, så det är oavsett längd på den som kör enkelt att hitta en bekväm höjd. Steglängden är också generös, risken att slå i chassit med fötterna är liten. Teutonia Bliss har punkteringsfria hjul med luftkanaler i, vilket ger en mjuk körning med bra rull. Chassit överraskar med ovanligt mycket fjädring, vilket gör att vagnen gungar sig fram över ojämnheter och trottoarkanter. Åkkomforten för barnet är lika god som körkänslan är för föräldern och gillar man en vagn med mycket fjädring så kvalar Bliss absolut in. Varukorgen är relativt rymlig och enkel att komma åt. Större föremål måste dock läggas i fram- eller bakifrån, då varukorgens tygsidor hålls uppe av snören på sidornas mitt.

Tidigare har Teutonias vagnar uppfattas som smala och smidiga uppfällda, men som ganska stora och klumpiga när de har fällts ihop. Bliss blir fortfarande inte direkt liten om den fälls i ett stycke med sittdelen på, men det är en förbättring mot tidigare. Väljer man dock att först lossa sittdelen och sedan fälla chassit separat, så får man två fyrkantiga små paket som är enkla att packa in i en bil. Äldre Teutonia-vagnar har ofta en lång, inbyggd solkeps. Den är på Bliss borta och istället får man köpa till en separat solkeps – vilket vi kan rekommendera då ordinarie sufflett uppfattas som lite kort, i synnerhet med sittdelen nedfälld till liggläge. På det stora hela överraskar Teutonia Bliss positivt med en härlig körkänsla och en rymlig sittdel, och om Teutonia varit bortglömda under en period så kan Bliss vara ett tecken på att märket är på väg tillbaka.

  • +
    Rymlig sittdel med fullt liggläge, enkelt att justera selen, chassit blir litet ihopfällt
  • Lite för kort sufflett, svårt att komma åt varukorgen från sidorna
  • Betyg 1/5
  • Betyg 2/5
  • Betyg 3/5
  • Betyg 4/5
  • Betyg 5/5

4 av 5

Baby Jogger City Premier

Rejäl och tålig duovagn med stora hjul, vändbar sittdel och platt ihopfällning

Prisklass: Mellan Maxvikt ligg/sittdel: 9/23 kg Vikt på vagnen m sittdel: 12,8 kg Mått hopfälld med hjul: 81x63x34 cm Hjul: Punkteringsfria Typ av sittdel: Vändbar, ergonomisk Ingår regnskydd/fotsack: Nej/nej Adapter för babyskydd: Ja Handtag: Teleskop

City Premier är en vändbar singelvagn från Baby Jogger som bygger på en äldre modell från samma märke - City Versa GT. Baby Jogger är kända för sina tåliga, rymliga barnvagnar som ändå blir kompakta ihopfällda. Premier är inget undantag. Vagnen har fyra punkteringsfria hjul, som tack vare sina luftkanaler har ett visst stuns i sig. Framhjulen är snurrbara men kan låsas i fast läge. Hjulen är stora och klarar av både stadsmiljö och terräng. Premier har fjädring, inget rejält gung men tillräckligt för att åkturen inte ska bli stötig. City Premier har ett teleskophandtag som kan ställas i två lägen. Maximalt utfällt är utrymmet för långa kliv mycket gott, vilket gör att Premier lämpar sig för föräldrar av alla längder. Vagnens varukorg får högsta betyg. Inte bara är den väldigt rymlig, den är också enkel att komma åt. Precis som majoriteten av Baby Joggers övriga vagnar har också Premier en handbroms på höger sida av handtaget.

För den som vill använda vagnen från födseln så finns en liggdel att köpa till. City Premiers sittdel är ergonomisk och kan ställas i sitt-, vilo- och liggläge genom spärren på baksidan av ryggstödet. På baksidan av ryggstödet finns även en stor förvaringsficka i nät. Sittdelen är rymlig både på bredd och längd, och Premiers maxvikt gör att vagnen kan användas längre. Dessutom kan sittdelen växa med barnet i och med att fotstödet kan förlängas. Fotstödet kan även vinklas i flera lägen. Klädseln på Premier är både slit- och smutstålig men ändå med en ombonad känsla. Sittdelen har en fempunktssele som kan delas i separata remmar, då blir det enklare att sätta i åkpåse eller sittdyna. Suffletten är normallång, med två tittluckor i klarplast.

Många andra vagnar av samma storlek och stabilitet som City Premier förblir stora även när de fälls ihop, eller har inte ens möjligheten att fällas i ett stycke utan måste delas först. Premier kan fällas med sittdelen på, oavsett riktning, och hela fällningsproceduren kan göras med en hand. När sittdelen är ihopvikt och säkerhetsspärren lossad genom ett tryck på den röda knappen, så är det bara att lyfta upp vagnen i ihopfällningsremmen. Vagnen blir då riktigt platt och kan enkelt packas in i bilens bagageutrymme. Baby Jogger City Premier är trevlig att köra, enkel att styra och bekväm för barnet både att sitta och sova i. Det är en rejäl och tålig vagn som ändå kan fällas smidigt och kompakt. Med så många efterfrågade egenskaper väl utförda i en och samma vagn tror vi att City Premier kan bli en älskad trotjänare i många familjer.

  • +
    Rejäl och tålig, liten och platt ihopfälld, rymlig och vändbar sittdel
  • Något kort sufflett
  • Betyg 1/5
  • Betyg 2/5
  • Betyg 3/5
  • Betyg 4/5
  • Betyg 5/5

4 av 5

Stokke Trailz

Duovagn med rejäla lufthjul, stor varukorg och sitt- och liggdel högt placerade

Prisklass: Premium Maxvikt ligg/sittdel: 9/15 kg Vikt på vagnen m sittdel: 13,6 kg Mått hopfälld med hjul: 95 x 62 x 50 cm Hjul: Lufthjul Typ av sittdel: Vändbar, ergonomisk Ingår regnskydd/fotsack: Ja/nej Adapter för babyskydd: Ja Handtag: Knäled

Stokke Trailz är Stokkes senaste barnvagnsmodell och ett rejält steg uppåt i funktioner från föregångaren Crusi. Trailz är en duovagn med separat sitt- och liggdel. Liggkorgen är enorm med tjocka, vadderade kanter, smart liggdelslock och andra praktiska detaljer såsom ögla för upphängning av barnvagnsleksak. Sittdelen är vändbar och kan ställas i ligg-, vilo- och sittläge. Den är ergonomisk, vilket innebär att hela sittdelen vinklas och inte bara ryggstödet. Trailz har en ovanlig lösning för detta, då sittdelens spärr är en knapp på sidan av sittdelen, i höjd vid fotstödet. Vanligtvis hittar man den spärren någonstans på baksidan av ryggstödet. När man väl vant sig vid Trailz lösning så funkar den dock precis lika bra.
 
Sittdelen har en avtagbar bygel som är lite böjlig men inte kan ställas åt sidan som en swing away-bygeln kan. Fotstödet på Trailz är separat från sittdelen, kan ställas i olika längdlägen och även tas loss helt om man skulle vilja. Precis som liggdelen är också sittdelen rymlig i storleken samt rejält ombonad. Suffletten på Stokke Trailz har en rejäl solkeps i hårt material och kan öppnas upp baktill för bättre ventilation. Fempunktsselen är enkelt reglerbar och i både sitt- och liggdel finns fäste för Stokkes eget barnvagnsparasoll, som köps till separat. En av Stokke Trailz allra starkaste sidor är varukorgen, som är bland de största på barnvagnsmarknaden. Den är rymlig och öppen, enkel att ställa ner en matkasse i. Den tar dessutom hela 10 kg och den bakre kanten kan vikas in för att göra varukorgen mindre om man inte har så stort packbehov.
 
Trailz har fyra rejäla lufthjul och ett chassi med lite svikt i, det gör att vagnen kan rullas fram också på ojämnt underlag och snö riktigt bra - även om det finns bättre vagnar för grov terräng. När vagnen ska fällas måste man ta först ta av sitt- eller liggdelen och sedan fälla chassi separat, som då blir mycket kompakt. Fördelarna med Stokke Trailz är den goda körkänsla och att den har rejält med utrymme både för barn och för packning. Nackdelen är att vagnen är stor även i sina yttermått. En kort förälder kan uppleva det som svårt att se framför vagnen när man kör Trailz med suffletten uppfälld. Det är också synd att sittdelen kan rymma barn i fyraårsåldern väl men tyvärr bara har en maxvikt på 15 kg. Utan tvekan är dock Trailz Stokkes allra bästa barnvagnsmodell och efter att ha kört den förstår man lätt varför den blev så populär.

  • +
    Stor varukorg, rymlig sittdel och rejäla hjul
  • Osmidig att fälla, stor i måtten
  • Betyg 1/5
  • Betyg 2/5
  • Betyg 3/5
  • Betyg 4/5
  • Betyg 5/5

4 av 5

Bugaboo Buffalo

Rymlig ergonomisk sittdel med hög maxvikt, terrängvänliga punkteringsfria hjul

Prisklass: Premium Maxvikt ligg/sittdel: 9/23 kg Vikt på vagnen m sittdel: 12,3 kg Mått hopfälld med hjul: ca 100x60x40 cm Hjul: Foam Typ av sittdel: Vändbar, ergonomisk Ingår regnskydd/fotsack: Ja/Nej Adapter för babyskydd: Ja Handtag: Teleskop

Buffalo bygger på samma princip som Bugaboos övriga vagnar; ligg­ och sittdelstyget fästs på samma ram och alla delar på vagnen är enkelt utbytbara. Buffalo är Bugaboos största vagn och sittdelen har den högsta viktkapaciteten. Både liggdel och sittdel är väldigt rymliga både till bredd och längd. Vagnen lämpar sig också väl för långa föräldrar, då teleskophandtaget blir högt när det är maximalt utdraget ­ något som dessutom gör att Buffalon är smidig att köra med ståbräda. Chassit är stabilt och vagnen tar sig fram genom både skog och snö med sina fyra skumhjul, ingen risk för punktering. Varukorgen är både lättillgänglig och rymlig, och som en av mycket få vagnar är Buffalon godkänd för en belastning av 6 kg på handtaget, vilket därför är utrustat med krokar.

Buffalon har swingaway bygel, kan fällas i ett stycke men blir mindre hopfälld om den fälls i delar. Den har förlängbar sufflett som öppnas upp med dragkedja för att kunna dras fram ett extra steg. Med suffletten fullt utfälld så behövs inget annat solskydd för vagnen. Sittdelen har sitt­, vilo­ och liggläge oavsett om den är vänd framåt eller bakåt, och ramen tippas med enhandsgrepp genom ett handtag på baksidan av ramens huvudända.

Bugaboo Buffalo har lång användningstid i och med att sittdelen är så rymlig och suffletten hög nog att kunna dras över längre barn. Vagnen gör sig bäst vid blandad körning och marknadsförs mot familjer som bor en liten bit utanför stan. Självklart fungerar Buffalon också för stadskörning, men den är inte riktigt lika lättsvängd som Bugaboos övriga vagnar och inte lika smidig att köra inne i butiker och köpcentrum. Vagnen är väl genomtänkt och mycket kan göras med bara en hand. När den väl fått upp rullet är den en bra kompanjon vid långpromenaderna.

  • +
    Rymlig sittdel, stora framhjul, bra för långa
  • Stor, något trögstyrd
  • Betyg 1/5
  • Betyg 2/5
  • Betyg 3/5
  • Betyg 4/5
  • Betyg 5/5

4 av 5

Britax Go

Lättstyrd barnvagn med ergonomiskt handtag, stor varukorg och bra fjädring

Prisklass: Mellan Maxvikt ligg/sittdel: 9/17 kg Vikt på vagnen m sittdel: 12 kg Mått hopfälld med hjul: 78x 61 x 50 cm Hjul: Punkteringsfria Typ av sittdel: Vändbar, vanlig Ingår regnskydd/fotsack: Nej/ja Adapter för babyskydd: Ja Handtag: Ergonomiskt, knäled

Britax Go är den uppdaterade versionen av Brio Go, som Britax bytte namn på efter uppköpet av Brio för ett par år sedan. Vagnen Go är i grunden densamma, men Britax har infört en del mindre ändringar. Maxvikten för sittdelen är numera 17 kg, selen i sittdelen har Britax smarta och lättanvända lösning med fem separata selremmar som knäpps ihop. Även klädseln är uppdaterad och det har blivit lättare att ta loss för rengöring.
 
Britax Go är enkel att fälla ihop och blir kompakt hopfälld med sittdelen på, oavsett hur den är vänd. Sittdelen har ett steglöst justerbart ryggstöd, den har ej helt plant liggläge men ett väldigt bra viloläge. Sittläget är något tillbakalutat. Själva sittdelen är rymlig med bra höjd på ryggstödet och funkar för barn från några månaders ålder och upp till cirka 3 år. Bygeln är avtagbar och fotstödet ställbart. Liggdelen fästs på chassit med en adapter, som ingår med vagnen. Den är rymlig både på bredden och längden, och väldigt enkelt att klicka av och bära med sig i bärremmarna. Liggdelssuffletten är något kort vid soliga dagar men har en vädringsficka med insektsnät som är smart vid varmt väder. Sittdelen är mycket enkel att vända och i och med att vagnen så lätt fälls med den på så är Britax Go utmärkt att ha med sig vid bilresor. En fotsack ingår till sittdelen och bygeln går att ta loss om man vill använda sittdelen utan. Även sittdelen hade gärna kunnat få ha en något längre sufflett.
 
Det ergonomiska handtaget på Britax Go är skönt att hålla i. Långa föräldrar kan ibland uppleva att fötterna kommer lite väl nära chassit när man tar ut stegen, men vinklar man handtaget mer vågrätt så blir steglängden bättre. Det är inget problem att handla med vagnen då varukorgen är stor och lättåtkomlig, framför allt med liggdelen men även med sittdelen. Dock händer det relativt ofta att småsten och löv hoppar in i varukorgen. Britax Go har en superb fjädring och det sköna gunget söver lätt de flesta barn. Hjulen är punkteringsfria, och swivelframhjulen kan bytas ut mot stora, fasta vinterhjul. Britax Go passar väldigt bra som barnvagn för promenader med sitt härliga rull och sin lätta styrning, och den klarar även av enklare terräng. Med terränghjulen på tar den sig fram överallt. Britax Go har blivit en klassiker till barnvagn och med tanke på hur lyckad modellen är, så tror vi att den är här för att stanna länge till.

  • +
    Bra fjädring, stor varukorg, lättstyrd och ett bekvämt handtag
  • Korta suffletter, grus som kommer in i varukorgen
  • Betyg 1/5
  • Betyg 2/5
  • Betyg 3/5
  • Betyg 4/5
  • Betyg 5/5

4 av 5

Kronan Duo S

Rejäl och stabil duovagn med fyra lufthjul, klarar terräng men är även smidig i stan

Prisklass: Mellan Maxvikt ligg/sittdel: 9/15 kg Vikt på vagnen m sittdel: 14,4 kg Mått hopfälld med hjul: 83x60x36 cm Hjul: Lufthjul Typ av sittdel: Vändbar, vanlig Ingår regnskydd/fotsack: Nej/Ja Adapter för babyskydd: Ja Handtag: Knäled, ergonomiskt

Kronan Duo S är Kronans första vagn med svängbara framhjul. Precis som vanliga Duon har den fyra lufthjul, ergonomiskt handtag med knäled och Kronans karaktäristiska bärhandtag. Liggdelen är väldigt rymlig, såväl i bredd och längd som i sitt djup. Den är försedd med bärhandtag som är placerade i fickor på insidan. Suffletten har en solkeps och i fullt utfällt läge skärmar den av solsken bra, och ihop med liggdelslockets uppfällbara kant så blir bebisen väl skyddad . Liggdelen har flera smarta funktioner. I fotändan finns förvaringsfickor och under madrassen finns ett uppfällbart ryggstöd. Det gör det möjligt för den lite större bebisen att kunna sitta upp i liggdelen vilket underlättar under övergångsperioden från sitt­ till liggdel. Det ingår även en lös sele att säkra barnet med, denna fästs i botten på liggdelen.

Sittdelen på Kronan Duo S har i princip plant liggläge och det är därför möjligt att använda den ihop med en mjuklift. Även fotstödet är ställbart i flera olika lägen. Det är dock rätt kort vilket gör att barn som åker i Duo S växer ur den med benen innan de gör det med ryggen. Själva sittdelen är rymlig och steglöst ställbar i ryggen. Suffletten är relativt kort men har även den en utvikbar keps. Solskyddet skulle dock kunna vara bättre. Sittdelen har lös sele, svängbar bygel och är vändbar. Vagnen har många genomtänkta detaljer och fällningsmekanismen är okomplicerad men Duo S kan bara fällas i ett stycke med liggdelen på. Sittdelen ska tas av innan och chassit fällas ihop separat vilket är något otympligt.

Kronan Duo S har ett bra rull och är trevlig att köra både i staden och på skogspromenader. Chassit har viss fjädring och vagnen är både lätthävd och enkel att manövrera. Varukorgen är normalstor men inte så djup, och den har en gallerbotten som gör det svårt att förvara lösa småsaker i den. Duo S känns välkonstruerad och stabil, och som en vagn som skulle göra sig väl hos många olika sorters familjer i många olika miljöer.

  • +
    Lättstyrd, stora lufthjul, bekvämt handtag
  • Kort fotstöd, grund varukorg
  • Betyg 1/5
  • Betyg 2/5
  • Betyg 3/5
  • Betyg 4/5
  • Betyg 5/5

4 av 5

Emmaljunga Super Viking

Rymlig duovagn som kan göras om till syskonvagn, hög maxvikt och knäledshandtag

Prisklass: Mellan Maxvikt ligg/sittdel: 9/24 kg Vikt på vagnen m sittdel: 11,8 kg Mått hopfälld med hjul: 93x57x56 cm Hjul: Punkteringsfria Typ av sittdel: Vändbar, ergonomisk Adapter för babyskydd: Ja Handtag: Knäled

Super Viking är Emmaljungas starkaste duovagn med hög maxviktskapacitet. Vagnen kan med adaptrar göras om till syskonvagn, vilket bland annat märks genom att chassit är ganska långt. Super Viking omfattar att både utseende och funktioner lätt ska kunna förändras och anpassas efter ägarens behov. Super Vikings varukorg är stor och lätt åtkomlig från tre håll. Vagnen har svängbara framhjul, men tyvärr blir både de och bakhjulen snabbt fula av grus som fastnar och gör hål i dem. Körkänslan förblir dock bra och vagnen är väldigt lättstyrd med mycket god svängradie.

Chassit är 57 cm smalt vilket gör att Super Viking lämpar sig väl i stadsmiljö, kollektivtrafik och i köpcentrum. Vagnen är smidig att fälla ihop och kan fällas med sittdelen på, oavsett åt vilket håll den är vänd. Liggdelen tas av innan fällning. Knäledshandtaget går att få både högt och lågt och har lite större omkrets vilket gör det extra skönt att hålla i även för den med stora händer. Överlag fungerar vagnen mycket väl för den längre föräldern, då både liggdel och sittdel sitter högt upp.

Sittdelen på Super Viking är ergonomisk och har fullt sittläge, viloläge och ett lätt lutat liggläge. Den fälls med hjälp av en rem på baksidan av ryggstödet och fällningen kan vara rätt trög när vagnen är ny. Suffletten är smart konstruerad och sitter snyggt även i sitt mellanläge tack vare kardborrfästen. Bygeln är en swingaway, med grenband, och fotstödet är ställbart i flera olika lägen. Fotstödet är normallångt men ganska grunt, sittdelsryggen är lång och även stora barn ryms väl. Samma gäller liggdelen, som också den är rymlig. Den är enkel att klicka av och på chassit och har suffletter med integrerat bärhandtag samt en väldigt mjuk och ombonad insida med mysig madrass. Liggdelslocket i kombination med suffletten ger bra skydd mot väder och vind.

  • +
    Hög maxvikt, ombonad liggdel, bra körkänsla
  • Dåliga hjul, långt chassi
  • Betyg 1/5
  • Betyg 2/5
  • Betyg 3/5
  • Betyg 4/5
  • Betyg 5/5

4 av 5

Bugaboo Cameleon3

Liten och lättkörd duovagn, enkelt att ändra utseende, platt hopfällning av chassit

Prisklass: Premium Maxvikt ligg/sittdel: 9/17 kg Vikt på vagnen m sittdel: 9,6 kg Mått hopfälld med hjul: ca 90x60x31 cm Hjul: Plast/foam Typ av sittdel: Vändbar, ergonomisk Ingår regnskydd/fotsack: Ja/Nej Adapter för babyskydd: Ja Handtag: Teleskop

Cameleon3 är som namnet avslöjar Bugaboos tredje version av deras kanske mest kända vagn. Till det yttre är den snarlik sina föregångare men både material och funktioner har förändrats. Cameleon har små swivelhjul, med ställbar fjädring, framtill och stora, skumfyllda bakhjul. Varukorgen är något svåråtkomlig med liggdelen på, men mer tillgänglig när vagnen körs med sittdelen och den rymmer mycket samt kan stängas igen med dragsnodd. Chassit är stabilare i känslan än tidigare versioner, däremot finns det viss svikt i det vilket märks på att handtaget är rörligt. Handtaget kan även fällas över vagnen så att den tillfälligt körs med bakhjulen främst. På handtaget sitter även handbromsen som är enkel att använda. Vagnen måste alltid tas isär i två delar innan fällning, och packas vagnen effektivt så blir den mycket utrymmessnål.

Liggdelen till Cameleon3 är ganska lågt placerad, men rymlig och luftig. Liggdelslock som fästs med dragkedja medföljer. Liggdelen kan fällas ihop och blir då helt platt. Liggdel och sittdel delar samma sufflett, som sedan april 2014 är förlängningsbar. Sittdelen är ergonomisk och vändbar, oavsett riktning har den sitt­, vilo­ och liggläge. Den är rymlig på bredden och funkar längdmässigt för ett barn upp till cirka en meter. Maxvikten för sittdelen är något högre än standard men med ett tyngre barn i så är det ganska svårt att vinkla upp från liggande till sittande, i och med att fällningsmekanismen kräver att man använder båda händerna. Vagnen är utrustad med swingaway­bygel och fempunktssele.

Bugaboo marknadsför Cameleon som en vagn för all terräng och den klarar mer än vad den kanske ger sken av. Det är dock i stadsmiljö som Cameleon gör sig allra bäst. Vagnen vänder på en femöring, är mycket lättstyrd och i och med att handtaget kan fällas över vagnen kan den göras kort och ryms då även i små hissar. Cameleon lever även upp till sitt namn i det att den enkelt kan byta utseende och ges en helt ny look.

  • +
    Smidig, lättstyrd, lättföränderlig
  • Lågt placerad liggdel, fälls i två delar
  • Betyg 1/5
  • Betyg 2/5
  • Betyg 3/5
  • Betyg 4/5
  • Betyg 5/5

4 av 5

Trille Viper 4S

Vändbar sittdel och handtag som även passar för långa föräldrar, stora lufthjul

Prisklass: Budget Maxvikt ligg/sittdel: 9/15 kg Mått hopfälld med hjul: ca 83x61x23 cm Hjul: Lufthjul Typ av sittdel: Vändbar, vanlig Handtag: Teleskop

Trille Viper 4S är en vagn som uppfattas som ganska stor och robust, ändå är den tack vare de svängbara framhjulen relativt lättstyrd. Vagnen har ett skönt litet gung tack vare fjädringen baktill, och lämpar sig väldigt väl för promenader både på asfalt och i lättare terräng. Chassit har teleskophandtag som kan ställa i många olika steg och för långa föräldrar så är det en fördel att handtaget går att få väldigt högt. Med handtaget i lågt läge blir vagnen något svårhävd men att reglera det i höjd är kvickt gjort och därför är det fullt möjligt att förlänga handtaget just för de gånger som man ska köra upp över en trottoarkant eller dylikt.

Vagnen kan fällas i ett stycke med sittdelen på, men vagnen är ganska tung och stor att få grepp om då. Tar man av sittdelen och fäller chassit separat är den lättare att packa in i en bagagelucka. Själva ihopfällningsmekanismen är mycket enkel att använda sig av vilket underlättar vid förvaring av vagnen i hemmet. Trille Viper 4 S har en liggdel försedd med solkeps och vädringslucka i suffletten, samt bärhandtag och liggdelslock. Vagnens varukorg är lättåtkomlig både med sitt­ och liggdel på och storleksmässigt är varukorgen normal för en duovagn.

Sittdelen är vändbar och har sitt­, vilo­ och liggläge. Liggläget är inte helt plant men nära på. Eftersom att fotstödet också är ställbart så kan man få till en bra sovyta för det mindre barnet som vill ligga mer som i en säng. Nyare årsmodeller, från år 2013, har fått förlängt ryggstöd och sittdelen är därför rymlig och även längre barn kan sitta bekvämt med ordentligt stöd för nacken. Suffletten är utrustad med en vädringslucka och väl utfälld ger den ett bra skydd. Sufflettens mittbåge är dock kort och kan ibland ta i barnets huvud när den fälls ut. Trille Viper 4S är en bra allroundvagn med goda basfunktioner.

  • +
    Stora lufthjul, rymlig sittdel, enkel men funktionell
  • Tung, stor ihopfälld
  • Betyg 1/5
  • Betyg 2/5
  • Betyg 3/5
  • Betyg 4/5 Betyg 3.5/5
  • Betyg 5/5

3.5 av 5

Crescent Trike

Trehjuling med lufthjul och vändbar sittdel, bra fjädring som fungerar även i terräng

Prisklass: Mellan Maxvikt ligg/sittdel: 9/15 kg Vikt på vagnen m sittdel: 15,5 kg Mått hopfälld med hjul: 89,5x60x34,5 cm Hjul: Lufthjul Typ av sittdel: Vändbar, ergonomisk Handtag: Teleskop

Crescent Trike är en trehjuling med vändbar sittdel, utrustad med tre stora lufthjul där det främre är svängbart. Chassit har god fjädring och vagnen kör mjukt även över rötter och på stigar. Teleskophandtaget kan fås både högt och lågt, så föräldrar av olika längd kan köra samma barnvagn lika bekvämt. Varukorgen är normalstor och kan nås från flera olika håll. Trike har en stark broms vilket är bra om den ska ställas på sluttande underlag men den kan ibland kännas trög att lossa från det låsta läget.

Sittdelen är ergonomisk och har upprätt sittläge, viloläge och liggläge åt båda håll. Fällningen kräver två händer vilket kan kännas lite bökigt men blir enklare när man fått till en bra teknik. Klädseln känns väldigt ombonad och är enkel att ta av för tvätt. Fotstödet är också ställbart och överlag känns sittdelen väl anpassad för det lilla barnet, den fungerar storleksmässigt upp till cirka 2 års ålder. Också liggdelen på Trike känns ombonad, och den är enkel att hantera. Den klickas lätt loss från chassit och bärs i sitt bärhandtag. Suffletten skulle dock kunna vara något längre. Liggdelslock ingår.

Sittdelens sufflett har både tittlucka och solkeps, bygeln är en swingaway för att underlätta när barnet ska lyftas i och ur men sittdelen har också grensele och en vanlig fempunktssele. Trike kan fällas ihop med sittdelen på, men har man sittdelen bakåt blir vagnen väldigt otymplig. Enklast är att fälla den med sittdelen framåtvänd eller fälla chassi och sittdel separat. Eftersom att vagnen är ganska tung så kan det vara enklare att fälla den separat för smidigare lyft. Crescent Trike är en vagn med bra rull som är lätt att styra. Den funkar bra för den som rör sig mycket ute i naturen och för den som vill ha en trehjuling men ändå kunna ha sitt barn vänt mot sig.

  • +
    Vändbar trehjuling, bra rull, högt handtag
  • Tung, stor ihopfälld
  • Betyg 1/5
  • Betyg 2/5
  • Betyg 3/5
  • Betyg 4/5 Betyg 3.5/5
  • Betyg 5/5

3.5 av 5

Babyzen Zen

Unik vagn med liggdel som kan bli bakåtvänd sittdel, solcellsdriven lampa på chassit

Prisklass: Premium Maxvikt ligg/sittdel: 9/20 kg Vikt på vagnen m sittdel: 10,8 kg Mått hopfälld med hjul: 85x55x25 cm Hjul: Punkteringsfria Typ av sittdel: Ej vändbar, vanlig Ingår regnskydd/fotsack: Ja/Nej Adapter för babyskydd: Ja Handtag: Knäled

Babyzen Zen är skiljer sig en del utseendemässigt från många andra vagnar. Denna trehjuling har svängbart framhjul med antivobbel­funktion. Det gör att den fungerar att köra även på ojämnt underlag trots att det ej kan låsas. Knäledshandtaget är rätt kort och lågt placerat, men då chassit saknar en vanlig bakaxel så är det möjligt att gå nära vagnen utan att sparka i underredet. Varukorgen är av minsta sorten och rymmer en normalstor matkasse så vad gäller storhandling är inte Zen den rätta vagnen. Däremot är den mycket smidig vid bilåkning och resor. Liggdelen måste tas av innan ihopfällning, men kan vikas ihop till mycket liten storlek i sig. Chassit, med eller utan sittdel på, blir väldigt platt hopfälld och vagnen går att förvara stående på högkant. Fällning av vagnen sker i flera moment men med tanke på hur lätthanterad vagnen är väl ihopfälld så är det värt det.

Zen har en sittdel som enbart är framåtvänd och vars lägen ­ sitt, vila och ligg ­ regleras med dragkedjor. Suffletten har en solkeps och med sittdelen ingår en vändbar dyna. Liggdelen är dock vagnens starkaste sida. Den har sufflett med flera lägen och inbyggt bärhandtag. I liggdelens botten finns en sele under madrassen. Med hjälp av dragkedjor kan nämligen liggdelen göras om till en liten, bakåtvänd sittdel med viloläge. Liggdelen har en ställning undertill som gör att den också kan fungera som extrasäng och babysitter när den tas av från vagnen. Liggdelen är tillräckligt rymlig för att barn upp till strax under året kan sitta i den och detta gör förstås att man kan ha sitt barn emot sig en längre tid jämfört med andra vagnar som enbart har framåtvänd sittdel.

Babyzen Zen är en vagn med många smarta egenskaper, chassit är till och med utrustad med en egen, solcellsdriven lampa som kontrolleras via knappar på handtaget. Trots att vagnen utseendemässigt bryter mot en del föreställningar om hur en duovagn ska se ut så är den ändå funktionell.

  • +
    Multifunktionell liggdel, lättstyrd, inbyggd lampa
  • Enbart framåtvänd sittdel, kort handtag, lite varukorg
  • Betyg 1/5
  • Betyg 2/5
  • Betyg 3/5
  • Betyg 4/5 Betyg 3.5/5
  • Betyg 5/5

3.5 av 5

Baby Jogger City Versa GT

Prisklass: Mellan Maxvikt ligg/sittdel: 9/30 kg Vikt på vagnen m sittdel: 13 kg Mått hopfälld med hjul: ca 87x60x22 cm Hjul: Foam Typ av sittdel: Vändbar, ergonomisk Ingår regnskydd/fotsack: Nej/Nej Handtag: Knäled
Baby Jogger City Versa GT

Baby Jogger är kända för sin easy fold­teknik och även Baby Jogger City Versa fälls mycket enkelt i ett stycke. Sittdelen viks först ihop på chassit, sedan fälls vagnen enkelt genom att lyfta i en rem. Vagnen är därför mycket populär hos de om åker bil ofta och vill ha en vändbar vagn som är lätt att fälla. Versan har fjädring framtill men inte på bakhjulen, så den kan upplevas som något stötig när man kör nedför kanter. Handtaget kan vinklas men det hade varit önskvärt om det varit något längre, då hävkraften inte är den bästa och det för den med långa ben ibland är nära att man sparkar i chassit när man går i rask takt.

Sittdelen har en ovanligt hög viktkapacitet och att den samtidigt är vändbar gör att vagnen går att använda under hela barvagnsperioden. Sittdelen har både sitt­, vilo­ och liggläge, med en lätt lutning. Den vinklas med ett enhandsgrepp. Fotstödet är också ställbart så sittdelen kan utformas efter storleken på barnet som ska åka i den. Sele ingår men bygel eller bricka får köpas till separat. Sittdelen är inte bara stark, den är också mycket rymlig med bra höjd upp till suffletten, som i sin tur är väldigt väl utformad den också. Dels är den lång, dels har den två tittluckor så det är enkelt att se barnet oavsett åt vilket håll sittdelen är vänd.

Liggdelen är stor, med inbyggda bärremmar, och går att få väl avskärmad med sufflett och liggdelslock. Versans varukorg är enorm och kan packas väl även på höjden. Man kommer dessutom åt den från alla håll. Vagnen har handbroms som är enkel att lägga i och håller vagnen stadigt på plats, samtidigt är den tillräckligt klurig för att barnen inte direkt ska kunna lista ut hur man lossar den. Vagnen har bra körkänsla när den väl rullat igång och skulle nog kännas tyngre om det inte vore för hur lätthanterlig den är både vid körning och fällning. Med GT­hjulen är även lite grövre terräng framkomlig så alla typer av promenad fungerar med City Versa.

  • +
    Enkel att fälla, liten hopfälld, mycket stor sittdel
  • Svårhävd, något tung och stum

Brio Sing

Prisklass: Budget Maxvikt ligg/sittdel: 9/15 kg Vikt på vagnen m sittdel: 13,4 kg Mått hopfälld med hjul: 78x61x48 cm Hjul: Punkteringsfria Typ av sittdel: Vändbar, ergonomisk Adapter för babyskydd: Ja Handtag: Teleskop
Brio Sing

Brio Sing är en enkel duovagn utan så mycket finesser. Sing har en stor liggdel med en sufflett utrustad med utfällbar solkeps. Liggdelens bärhandtag sitter i suffletten och ett liggdelslock som skyddar mot vind och sol ingår. Chassit på Brio Sing regleras i höjd med en knapp mitt på handtaget. Handtaget går att få relativt högt och Sing funkar väl att köra även för den med långa ben, i synnerhet som att vagnen inte har en klassisk bakaxel som man kan råka sparka i. Detta kan dock innebära att bakhjulen får en svag lutning efter en tids användning. Brio Sing har svängbara framhjul som är enkla att låsa, och vagnen är väldigt lättstyrd. Hjulen klarar enklare grusvägar men inte grov terräng. Varukorgen är väldigt rymlig och smidigt att komma åt bakifrån, framtill sitter en platta för. Chassit fälls i få moment.

Sittdelen på Brio Sing är vändbar, den har upprätt sittläge, viloläge och ett liggläge som dock ej är helt plant. Sittdelen har ställbart fotstöd samt avtagbar bygel med grenband. Sittdelen är utrustad med fempunktssele och har en sufflett som kan vinklas i flera olika steg. Den är ganska kort i ryggstödet vilket gör att användningstiden blir begränsad, då större barn växer ur vagnen på längden relativt fort.

Genom åren har Sing uppdaterats och i sin senaste version är mycket av den ursprungliga kritiken mot vagnen bortbyggd. Kvarstår gör dock dels vagnens bredd, dels bristen på fjädring. Över bakhjulen är Sing 69 cm bred medan de flesta andra vagnar ligger runt omkring 60 cm. Fördelen med en bred vagn är dock att den är stabil och väldigt svår att välta. Nackdelen att den tar upp mycket utrymme i kollektivtrafiken och inte är helt smidig att ta med sig in i små butiker. Brio Sing har ingen egentlig fjädring och kan därför upplevas som stötig i terräng, den passar således bäst för citykörning på plan mark.

  • +
    Rymlig liggdel, stor varukorg
  • Bred, dålig stötdämpning

Brio Smile

Smal och smidig duovagn med fullt liggläge och rymlig varukorg

Prisklass: Budget Maxvikt ligg/sittdel: 9/15 kg Vikt på vagnen m sittdel: 13 kg Mått hopfälld med hjul: 95x57x28  cm Hjul: Lufthjul Typ av sittdel: Vändbar, vanlig Ingår regnskydd/fotsack: Nej/ja Adapter för babyskydd: Ja Handtag: Knäled Maxvikt ligg: 9 kg Sittdel: 15 kg
Brio Smile

BRIO Smile har lyckats kombinera många efterfrågade barnvagnsfunktioner i en barnvagn. Till utseendet är den snarlik Brio Sing men skenet bedrar. Endast 57 cm smal är Smile enkel att manövrera inne i stadsmiljö, samtidigt som vagnen med sina fyra lufthjul också klarar av lättare terräng och snö. Framhjulen är snurrbara och går att låsa, och chassit har fjädring som gör barnets åktur mjukare. Med sitt knäledshandtag så kan vagnen anpassas till både längre och kortare förare. Brio Smile har en mycket generös varukorg som är lättåtkomlig från flera håll. Vagnen kan fällas i ett stycke med sittdelen på, och blir minst hopfälld med sittdelen vänd framåt.

Smile kan användas både som duo­ och kombivagn. Liggdelen till Brio Smile har bärhandtaget integrerat i suffletten, en utfällbar solkeps och är både rymlig och luftig. På utsidan av fotändan finns en förvaringsficka, och liggdelen är enkel att klicka på och av chassit. Som kombivagn använder man Smile med sittdelen i liggläge tillsammans med en lift i, där liften kan fästas i sittdelen för säker körning. Sittdelen på Smile har fullt liggläge och är vändbar. Suffletten är av den längre typen så solskyddet är mycket bra men tyvärr låter den en del när man reglerar den. Sittdelen är vändbar och högt placerad, barnet kan sitta nära föräldern vilket möjliggör ännu bättre kommunikation de två emellan. Fotstödet är fällbart i flera olika lägen och bygeln är av swingawaytypen. Sittdelen är något kort i ryggen och utrymmet mellan sittdel och bygel ganska tight, varför vagnen lämpar sig bäst för mindre barn.

Brio Smile är ett bra barnvagnsval för den som söker en vagn som blir tillräckligt liten för att fungera i bilen, tillräckligt smal för körning i köpcentrum men som ändå har stora lufthjul som möjliggör terrängkörning.

  • +
    Smal, bra hjul, stor varukorg
  • Liten sittdel, otymplig att fälla med sittdelen bakåtvänd