Babyland Banner
Syskonvagn bast i test

Syskonvagn: 8 modeller i test

Senast Uppdaterad Maj 2017

En syskonvagn är en barnvagn som rymmer minst två barn samtidigt. Alla barnvagnar i det här testat är gjorda för att fungera både för en bebis och ett större barn och för två lite större barn samtidigt. En syskonvagn kan vara antingen på bredden - med sittdelarna sida vid sida - eller på längden - då är den ena sittdelen placerad framför och/eller ovanför den andra. Vissa syskonvagnar kräver en separat liggdel för att man ska kunna köra vagnen med ett spädbarn, i andra kan man kombinera sittdelen med mjuklift. Inför ett inköp av syskonvagn bör man ta ställning till om man vill kunna ha barnen vända mot sig även när de sitter upp, då många syskonvagnar har sittdelar som enbart är framåtvända.

Man bör också vara medveten om bredden på syskonvagnen, så att man är säker på att man kan ta sig fram i vardagen som vanligt utan att fastna vid vissa hissar, dörröppningar eller att vagnen är för stor för bilens bagageutrymme. I storstäder kan det så kallade Stockholms-måttet var intressant att känna till. Det innebär att en barnvagn får vara max 75 cm bred för att man ska kunna ta sig fram obehindrat i kollektivtrafiken, och då omfattas både hissar i tunnelbanesystemet, dörröppningar på bussar och tåg, spärrar samt andra trånga utrymmen. I de flesta fall funkar även barnvagnar som är upp till 80 cm breda men det finns alltså fortfarande vissa undantag. Planerar man att ofta röra sig i huvudstaden så är det alltså en bra idé att välja en vagn som håller sig inom Stockholm-måttet.

Det finns fler aspekter man bör ta i övervägande när man väljer syskonvagn. Med två barn i vagnen så blir det förstås tyngre att köra, så att själva vagnen då inte väger allt för mycket kan underlätta vid promenader i terräng eller snö, där det krävs att man trycker på lite extra. Ska man ofta åka bil med vagnen så kanske man hellre väljer en syskonvagn som kan fällas i ett stycke med alla delar på, än en som delvis behöver plockas isär. Se också till att handtaget kan justeras i höjd så att det fungerar för alla som regelbundet ska köra vagnen och att sittdelarna är stora nog att rymma även det äldre barnet för en tid framöver. Planerar man för många skogspromenader är det klokt med lite större hjul som är luftfyllda eller med skum, ska man ofta shoppa i city är kanske en smalare vagn som är lätt att styra blir ett bättre val.

Kolla även in vår köpguide med fler viktiga parametrar när du ska köpa barnvagn.  Länk till köpguide

Produkter i testet

Emmaljunga Double Viking 735

Smal och smidig syskonvagn som ändå har vändbara sittdelar som rymmer större barn

Maxvikt ligg/sittdel: 9/15 kg Bredd: 73,5 cm Typ av sittdel: Ergonomisk Ingår regnskydd/fotsack: Nej/nej Adapter för babyskydd: Ja Hjul: Punkteringsfria ECCO-hjul Handtag: Knäled Kan göras om till singelvagn: Nej Vändbara sittdelar: Ja, individuellt
Bäst-i-test.se 2017.png

Double Viking 735 är Emmaljungas till bredden nerbantade version av vanliga Double Viking. Som namnet antyder så är Double Viking 735 endast 73,5 cm bred, vilket innebär att framkomligheten ska vara god i alla lägen, även i kollektivtrafiken. I övrigt är skillnaderna mellan Double Viking och 735 små. Framför allt handlar det om att chassit tightas till, vilket gör att fullt liggläge inte kan användas på sittdelarna när de är vända framåt. Bakåtvända finns alla lägen på sittdelena tillgängliga. Vanliga Double Viking finns med både luft- och punkteringsfriahjul, Double Viking 735 har endast ECCO-hjulen, som dock tål grus och ojämnheter bra mycket bättre än Emmaljungas förra punkteringsfriahjul för syskonvagnen.

Double Viking 735 har rymliga sittdelar. Tyvärr är maxvikten fortfarande endast 15 kg men till storleken ryms även en 4-5 åring om man så skulle vilja. Sittdelarna har ställbart fotstöd, fempunktssele och mjukt vadderad bygel av swingaway-typen. Suffletterna skyddar väldigt bra från sol och vind i maximalt utfällt läge, och baktill har de vädringsluckor med insektsnät. Liggdelen är normalrymlig för att höra till en syskonvagn, med en mjukt stoppad madrass och ställbar sufflett med inbyggt bärhandtag. Suffletten hade gärna fått vara ett snäpp längre. Medföljande liggdelslock fästs med tryckknappar. Både sitt- och liggdel fäster enkelt med ett klick på chassit, att ändra riktning på sittdelen är således snabbt gjort.

Double Viking 735 har ställbart knäledshandtag som är skönt att hålla i. Vagnen är utrustad med två separata varukorgar som båda är rymliga och lättåtkomliga. Chassit har fotbroms och vagnen kan fällas ihop i ett stycke, men det är lite bökigt och att ta isär den i delar rekommenderas. Double Viking har 735 ett bra rull med fjädring nog för att kunna köras även på grusväg och enklare skogsstig. På asfalt glider den på utan större ansträngningar men vid snabba och små svängar så upplevs den ibland som en aning trögstyrd. Framhjulen kan smörjas upp men ändå kvarstår känslan av att det ibland tar emot lite, vilket förtar något av körglädjen. Om Emmaljunga kunde åtgärda den lilla detaljer, och i en drömvärld även höja maxvikten på sittdelarna, så skulle ytterst få andra syskonvagnar kunna konkurrera med Double Viking 735.

  • +
    Smal och smidig, rymliga sittdelar, många bra funktioner
  • Något trögstyrd
  • Betyg 1/5
  • Betyg 2/5
  • Betyg 3/5
  • Betyg 4/5
  • Betyg 5/5 Betyg 4.5/5

4.5 av 5

Bugaboo Donkey

Chassit kan omvandlas från syskon- till singelvagn, individuellt vändbara sittdelar

Maxvikt ligg/sittdel: 9/17 kg Bredd: 74 cm Typ av sittdel: Ergonomisk Ingår regnskydd/fotsack: Ja/nej Adapter för babyskydd: Ja Hjul: Lufthjul, snurrbara framtill Handtag: Teleskop Kan göras om till singelvagn: Ja Vändbara sittdelar: Ja, individuellt
Badge Bästa Premiumval.se 2017

Bugaboo Donkey är en unik syskonvagn i det avseendet att det är den enda vagnen på marknaden just nu som kan justeras i bredd. Chassit skjuts ihop när vagnen bara ska användas med ett barn och på den andra sittdelens plats fäster man istället en sidokorg. Som syskonvagn håller Donkeyn sig inom Stockholms-måttet vilket innebär att man utan problem kan ta sig fram i kollektivmiljö och stadstrafik. Vagnen är utrustad med stora, svängbara lufthjul (luftpump med förlängning medföljer) och tar sig fram i såväl terräng som snö. Lastmöjligheterna på Donkeyn är goda med en relativt stor och lättåtkomlig varukorg, som har fack på sidorna och en ficka framtill.

Bugaboo Donkey har individuellt vändbara sittdelar, som framåtvända har sitt- och viloläge och bakåtvända har de även fullt liggläge. Sittdelarna är ergonomiska och har en maxviktskapacitet som är något högre än standard, 17 kg. Sedan våren 2014 har Donkeyn förlängningsbara suffletter som skyddar väldigt väl mot vind och ljus. Sufflettens höjd på ramen kan justeras något vilket möjliggör för sittdelen att växa lite med barnet. Sittdelen fungerar uppskattningsvis för barn upp till drygt en meters längd. Liggdelen är lång och för att tillhöra en syskonvagn normalsmal. Tillhörande liggdelslock är något kortare än vad man skulle önska, vintertid är det bra att komplettera med åkpåse eller mjuklift för bättre skydd mot vädret. Ligg- och sittdelstyg fästs på samma ram och i en Donkey Duo ingår två sittdelar och en liggdel. Donkeyn har avtagbara men inte svängbara byglar i skumgummi, samt en fast fempunktssele.

Donkeyn kan fällas med sittdelarna på men blir då stor i omfång och otymplig samt tung att hantera. Tar man först av sittdelarna och fäller chassit separat så kan den packas hyfsat kompakt, men de många momenten tar tid. Ska man ofta packa in och ur syskonvagnen i bilen så är Donkeyn inte det smidigaste valet. Vagnens stora fördelar är istället det mycket bra rullet och körkänslan. Även om Donkeyn har två stora barn och en maxlastad varukorg så är den mycket enkel att köra och kan styras med en hand utan ansträngning. För familjen som vill köra ett storasyskon till förskolan och sen tillbringa dagen med lillasyskonet utan att behöva ta upp onödiga plats med en dubbelvagn, så är Duo till Mono-funktionen mycket användbar.

  • +
    Mono till duo-funktionen, hög maxvikt, mycket bra rull.
  • Otymplig ihopfälld, dyr
  • Betyg 1/5
  • Betyg 2/5
  • Betyg 3/5
  • Betyg 4/5
  • Betyg 5/5 Betyg 4.5/5

4.5 av 5

UPPAbaby Vista

Smidig och rymlig syskonvagn med stor varukorg, görs enkelt om till singelvagn

Maxvikt ligg/sittdel: 9/15 eller 22,7 kg Bredd: 65 cm Typ av sittdel: Ergonomisk Ingår regnskydd/fotsack: Ja/nej Adapter för babyskydd: Ja Hjul: Punkteringsfria PU-hjul Handtag: Teleskop Kan göras om till singelvagn: Ja Vändbara sittdelar: Ja, individuellt

När det gäller barnvagnar är preferenserna i olika världsdelar ofta vitt skilda åt. Det amerikanska märket UPPAbaby har dock lyckats bryta sig igenom dessa barriärer. UPPAbaby Vista är i grunden en singelvagn med ligg- och sittdel men den kan byggas ut till att fungera för ett till barn, med hjälp av två uppsättningar adaptrar. Ett par för att kunna fästa liggdelen framtill på chassit, det andra för att höja upp sittdelen. Vill man kunna ha sittdel framtill och liggdelen upptill, mot den som kör, så behöver man köpa till ett extra syskonsätet kallat rumble seat att fästa längst fram på vagnen. Har man ett åldersavstånd mellan barnen som gör att man endast behöver syskonvagn under den första tiden så blir Vista en mycket prisvärd lösning. De två uppsättningarna adaptrar kostar endast några hundralappar att köpa till.

UPPAbaby Vista är även väl konstruerad för att rymma syskon en bit upp i åldern. Den europeiska maxvikten på huvudsätet är 15 kg, men i USA är det testad för 22,7 kg. Av syskonvagnar på höjden så är UPPAbaby Vista bland de bästa på att erbjuda mycket utrymme mellan sittdelarna. Med förhöjningsadaptrarna på och båda sittdelarna bakåtvända har det främre barnet gott om luft mellan ansiktet och den andra sittdelen. Sittdelarna kan vinklas ned i vilo- och liggläge, också utan att det blir trångt. Ändå är själva vagnen kompakt, och blir hopfälld lika stor som en vanlig singelvagn. Bredden är för att vara en syskonvagn smal, men bred nog för att vagnen ska kännas stabil. Vista klarar lite lättare terräng men rullet gör sig ändå bäst på plana underlag och i stadsmiljö. 

Handtaget kan regleras i ett par lägen och UPPAbaby har en riktigt smart ståbräda som kan köpas till, och vips så är Vista kapabel att rullas med tre barn. Till skillnad från många andra syskonvagnar på höjden så äts varukorgen inte upp av syskonsätet. Den gigantiska varukorgen är godkänd för att ta hela 13 kg och funkar utmärkt att gå till affären med. Sen 2017 har Vista punkteringsfria PU-hjul och suffletterna har långa solkepsar med UV-skydd i. UPPAbaby Vista är en mycket smart barnvagnslösning för den som ofta vill växla mellan singel- och syskonvagn och det är lätt att förstå varför många småbarnsfamiljer snabbt tagit den till sig som en oumbärlig del av livspusslet.

  • +
    Smal och smidig, stor varukorg, rymliga sittdelar
  • Handtaget kan endats höjas i ett fåtal steg, något bred som singelvagn
  • Betyg 1/5
  • Betyg 2/5
  • Betyg 3/5
  • Betyg 4/5
  • Betyg 5/5

4 av 5

Bästa pris hos:

Carena Visby

Prisvärd syskonvagn med individuellt vändbara sittdelar och vältäckande suffletter

Maxvikt ligg/sittdel: 9/25 kg Bredd: 77 cm Typ av sittdel: Vanlig Ingår regnskydd/fotsack: Nej/ja Adapter för babyskydd: Nej Hjul: Punkteringsfria Handtag: Knäled Kan göras om till singelvagn: Nej Vändbara sittdelar: Ja, individuellt

Carenas nya syskonvagn Visby är ett efterlängtat och mycket prisvärt alternativ till syskonvagn med individuellt vändbara sittdelar, som dessutom testats och godkänts för en ovanligt hög maxvikt. Carena Visby mäter 77 cm över bredaste punkten, men tar sig igenom alla standarddörrar. Vagnen har fyra stora, punkteringsfria hjul som tål grus väl och som har ett bra rull. Framhjulen kan låsas i fast läge, om man vill göra vagnen lite mer lättkörd i terräng och snö. Handtaget har knäled och kan vinklas i flera olika lägen. Bra för föräldrar av olika längd, men att handtaget kan fällas in gör också att vagnen tar upp lite mindre plats om den ska stå parkerad i hemmet.

Carena Visby kan användas från födseln med tillhörande liggdel, utrustad med sufflett med vädringslucka och rejäl solkeps. Visbys sittdelar är dock de som utmärker sig. De bockar av det mesta man kan önska sig: ställbart fotstöd, bygel med grenband, sele som kan delas och ryggstöd som fälls i tre steg ned till ett bra, men inte helt plant liggläge. Suffletten har en fantastisk täckning, med två förlängningsdelar och en lång solkeps. Den har dessutom rejäla vädringsluckor och fungerar således bra också en varm sommardag. Varje sittdel är godkänd för 25 kgs belastning och de är rymliga nog att en normalstor treåring kan sitta bekvämt. För att vända på sittdelen lossar man på två röda spärrar undertill och lyfter sittdelen uppåt. Det är lätt gjort att ändra barnets färdriktning och gör att Visby fungerar väldigt väl för syskon med olika behov.

Visby fungerar ypperligt för promenader och är riktigt lättstyrd samt enkel att häva, även om det krävs mer kraft om Visby körs med tyngre, framåtvända barn. Den främsta nackdelen är dock varukorgen. Att Carena valde att lägga det mesta av viktbelastningen på sittdelarna, så att varukorgen endast är godkänd för 4 kg, känns som en korrekt prioritering. Varukorgens konstruktion är dock märkligare. Den kan endast öppnas med dragkedja i en L-formad öppning i sidorna eller i en smal öppning på ovansidan. Det är mycket svårt att få in stora föremål, så som en skötväska. En framtida önskvärd förbättring är helt klart att varukorgen görs mer lättåtkomlig. Carena Visby kan fällas med sittdelarna på, men blir ganska tung och klumpig. Det är smidigare att fälla chassit separat. I övrigt lyckas Carena Visby väl med att vara ett mycket prisvärt alternativ till syskonvagn.

  • +
    Hög maxvikt, individuellt vändbara sittdelar med liggläge, prisvärd
  • Något tung och bred, stor ihopfälld, mycket svåråtkomlig varukorg
  • Betyg 1/5
  • Betyg 2/5
  • Betyg 3/5
  • Betyg 4/5
  • Betyg 5/5

4 av 5

Mountain Buggy Duet 2.5

Marknadens smalaste syskonvagn med sittdelar på bredden, blir kompakt hopfälld

Maxvikt ligg/sittdel: 9/18 kg. Bredd: 65 cm Typ av sittdel: Vanlig. Ingår regnskydd/fotsack: Nej/nej Adapter för babyskydd: Ja Hjul: Lufthjul. Handtag: Knäled. Kan göras om till singelvagn: En sittdel kan bytas ut mot shoppingkorg. Vändbara sittdelar: Nej, men liggdelen kan göras om till bakåtvänd sittdel.

Mountain Buggy Duet 2.5 är en uppdatering av den äldre Duet., numera 65 cm bred mot tidigare 63 cm - vilket dock fortfarande är exceptionellt smalt för att vara en syskonvagn på bredden. MB Duet 2.5 är således en liten och smidig syskonvagn, med fyra lufthjul varav de två främre är svängbara. För förbättrad framkomlighet i terräng kan framhjulen låsas i ett fast läge. Syskonvagnen har en rejäl fotbroms och ett handtag med knäled, som gör att det är ställbart i höjd. Handtaget är räfflat och kanske inte det mest bekväma, men man får ett bra grepp vilket är viktigt med tanke att det är en tung last man kör runt med. Maxvikten för liggdelen är standard på 9 kg, men sittdelarna tar 18 kg styck. MB Duet 2.5 är den typ av vagn som är så pass robust att man nog faktiskt vågar ha även snäppet tyngre barn i den.

En annan förbättring av modellen är att Duet 2.5 har fått en enhandsfällning. Längst fram på chassit, mellan sittdelarna och ovanför fotstödet, finns en spärr som ska tryckas in och därefter är det bara att vika ihop vagnen. Mountain Buggy Duet 2.5 blir inte smalare och endast marginellt kortare men däremot väldigt mycket plattare när den fällts ihop. Sittdelarna på MB Duet 2.5 är vanliga och fälls steglöst med remmar till ett så gott som helt plant liggläge. Duet 2.5 har inte ställbart fotstöd, men däremot en väl tilltagen sufflett med en utfällbar solkeps i nät. Solskyddet på sittdelen får väl godkänt, men liggdelen är tyvärr något sämre på den punkten - suffletten är kortare än önskvärt. Varukorgen är relativt rymlig och lätt att komma åt från flera håll, dock något bökigt att få in en matkasse om sittdelarna är i liggläge.

Liggdelen till MB Duet 2.5 är liten men ombonad. När liggdelen vuxits ur så kan den byggas om till en bakåtvänd face to face-sittdel. På samma ram som till liggdelen träs ett sittdelstyg, och man använder även samma sufflett. Denna face to face-sittdel är fixerad i ett viloläge med en maxvikt på 9 kg men den möjliggör bakåtvänt åkande under en längre period. Duet 2.5 kan även användas som singelvagn då ena sittdelen byts ut mot en stor shoppingkorg. Syskonvagnen funkar bra både i stan och terräng, den går att styra med en hand men kan ibland upplevas som en aning tungkörd. Om vändbara sittdelar inte är viktigt men framkomlighet är det, så är Mountain Buggy Duet 2.5 ett bra och smidigt val av syskonvagn.

  • +
    Rekordsmal för att vara syskonvagn på bredden, enkel att fälla ihop
  • Något trögt rull, stora sittdelarna endast framåtvända
  • Betyg 1/5
  • Betyg 2/5
  • Betyg 3/5
  • Betyg 4/5
  • Betyg 5/5

4 av 5

Emmaljunga Double Viking

Mycket rymliga, vändbara sittdelar tack vare det breda chassit på 79 cm

Maxvikt ligg/sittdel: 9/15 kg Bredd: 79 cm Typ av sittdel: Ergonomisk Ingår regnskydd/fotsack: Ja/nej Adapter för babyskydd: Ja Hjul: Punkteringsfria Handtag: Knäled Kan göras om till singelvagn: Ja Vändbara sittdelar: Ja, individuellt

Emmaljungas syskonvagn Double Viking har individuellt vändbara sittdelar som är ergonomiskt utformade. De har sittläge, viloläge, ett ej helt plant liggläge samt ett fjärde läge som är till för ihopfällning av vagnen. Sittdelarna har ställbart fotstöd, fempunktssele och mjukt vadderad bygel av swingaway-typen. Suffletterna skyddar väldigt bra från sol och vind i maximalt utfällt läge, och baktill har de vädringsluckor med insektsnät. Rymligheten hos Double Vikings sittdelar är imponerande. Maxvikten ligger på standardens 15 kg men utrymmesmässigt kan en normalstor femåring rymmas i sittdelen utan problem och i och med den skålade formen så sitter en bebis och en treåring lika bra. Liggdelen är relativt rymlig för att höra till en syskonvagn, den har en mjukt stoppad madrass och ställbar sufflett med inbyggt bärhandtag, suffletten hade gärna fått vara ett snäpp längre. Medföljande liggdelslock fästs med tryckknappar. Både sitt- och liggdel fäster enkelt med ett klick på chassit, att ändra riktning på sittdelen är således snabbt gjort.

Double Viking fungerar väldigt väl för barn som är stora men inte så tunga, baksidan med de stora sittdelarna är dock vagnens bredd. Med sina 79 cm så begränsas framkomligheten i vissa avseenden. Det är inget problem att komma igenom de flesta dörrar av standardbredd, men i Stockholms tunnelbana finns det hissar med för smal öppning och dörrar i äldre hus kan det bli stopp i. Beroende på hur man rör sig med vagnen behöver bredden inte vara begränsande, men det är klokt att i förväg se till att man kan ta sig fram med vagnen där man vill. Värt att notera är att med ECCO-hjulen från årsmodell 2015 så är vagnen 77 cm bred, dock fortfarande 2 cm över Stockholmsmåttet.

Double Viking har ställbart knäledshandtag som är skönt att hålla i. Vagnen är utrustad med två separata varukorgar som båda är rymliga och lättåtkomliga. Från årsmodell 2015 finns det möjlighet att välja till lufthjul till Double Viking, årsmodell 2014 har endast punkteringsfria däck som har haft vissa problem med att grus fastnar i däckens yttersta lager. Chassit har fotbroms och kan fällas ihop i ett stycke, oavsett om vagnens körs med ligg- eller sittdelar. Double Viking har ett bra rull och är lättstyrd, den har tillräckligt med fjädring för att kunna köras även på grusväg och enklare skogsstig. På asfalt glider den på utan större ansträngningar från den som kör och är ett trevligt sällskap på familjeutflykterna

  • +
    Rymliga sittdelar, bra rull och stora varukorgar.
  • Bred
  • Betyg 1/5
  • Betyg 2/5
  • Betyg 3/5
  • Betyg 4/5
  • Betyg 5/5

4 av 5

Phil & Teds Dash

Smidig och mångsidig syskonvagn på längden, blir liten ihopfälld och är lättkörd

Huvudsäte singelvagn: 25 kg Huvudsäte syskonvagn: 20 kg Syskonsits: 15 kg. Liggdel: 9 kg Bredd: 64 cm Typ av sittdel: Vanlig Ingår regnskydd/fotsack: Nej/nej Adapter för babyskydd: Köps till separat Hjul: Punkteringsfria hjul Handtag: Knäled Kan göras om till singelvagn: Ja Vändbara sittdelar: Ja, som singelvagn kan syskonsitsen fästas bakåtvänd.

Phil & Teds trehjuling Dash kan användas både som singel- och som syskonvagn i flera olika konstellationer. Dash kan med en nyfödd som passagerare först användas med en separat liggdel. När det är dags för barnet att sitta upp, men om man inte känner sig redo för att vända bebisen framåt än, så kan man köpa till syskonsätet. Detta säte kan fästas på tre olika sätt; bakåtvänt upptill på chassit när vagnen körs med ett barn, framåtvänt upptill på chassit och så kan man ha en bebis i mjuklift under, samt framåtvänd nedtill på chassit med ett äldre syskon sittandes i huvudsittdelen framför. Huvudsätet är mycket generöst med utrymme, en normalstor sjuåring sitter bra och maxvikten är hela 25 kg. Dash har dock bara viloläge på ryggstödet. Det fulla liggläge som öppnas upp med en dragkedja är skålat för en mjuklift och funkar inte för ett äldre barn att sova i. Suffletten på P&T Dash är lång och vältäckande. På Dash till skillnad från äldre P&Y-vagnar så är även bakstycket heltäckande. Vill man öppna upp så går det, det finns även ett lager med meshnät man kan använda sig av.

Som syskonvagn är det smidigheten som är Dash främsta styrka. Vagnen är endast 64 cm bred men klarar av totalt 35 kg barn och känns ändå riktigt lättkörd. Den kan enkelt manövreras med en hand. De stora, punkteringsfria hjulen är av hög kvalitet, vagnen klarar även av grus och lite terräng tack vare fjädringen. Handbromsen som P&T Dash är utrustad med är både tydlig och lättanvända, och knäledshandtaget är bekvämt att hålla i. Fällningen av Dash tar några försök innan man lär sig den, men vagnen kan fällas i ett stycke även med syskonsätet på och blir då endast marginellt större än en vanlig singelvagn. Varukorgen är gigantisk men med två lite större barn i vagnen försvinner mycket förvaringsyta bort som fotstöd för det bakre sätet.

De främsta nackdelarna med Dash som syskonvagn är att båda sittdelarna är framåtvända. Med bebis i mjuklift och större syskon ovanpå fungerar den bra, lika så med två lite större barn. Det är övergångsperioden då bebisen inte vill ligga ned men kanske fortfarande vill vara vänd bakåt som kan kännas knepig att lösa med Dash. När syskonsätet används nedtill tycker vi även att sittläget är något för tillbakalutat, och hade gärna sett att en sufflett till sätet medföljt. En vanlig kritik mot syskonvagnar på längden är dock att det undre sätet är för lågt placerat, men det är inget som vare sig barn som åkt i vagnen eller föräldrarna som kört den har stört sig på. Det är även gott om sikt åt sidorna för det barn som sitter nedtill. P&T Dash är en lättkörd, smal, smidig och mångsidig syskonvagn som funkar utmärkt för den som framför allt prioriterar framkomlighet i alla miljöer.

  • +
    Lättrullad, mycket kompakt ihopfälld, hög maxvikt och rymlig sittdel
  • Endast framåtvända sittdelar som syskonvagn, dåligt packutrymme som syskonvagn
  • Betyg 1/5
  • Betyg 2/5
  • Betyg 3/5
  • Betyg 4/5
  • Betyg 5/5

4 av 5

Carena Gotland Syskonvagn

Syskonvagn med fullt liggläge på sittdelarna och förlängningsbara suffletter

Maxvikt ligg/sittdel: 9/15 kg Bredd: 79 cm Typ av sittdel: Vanlig Ingår regnskydd/fotsack: Nej/ja Adapter för babyskydd: Nej. Hjul: Punkteringsfria hjul. Handtag: Knäled Kan göras om till singelvagn: Nej Vändbara sittdelar: Nej

Carena Gotland är en syskonvagn med sätena placerade bredvid varandra. Sittdelarna är fast framåtvända och uppfattas som rymliga, en femåring kan klämmas ned om det kniper. Det är snarare vagnens maxvikt på 15 kg per sittdel som begränsar användningstiden. Gotland kommer in genom en standarddörr men 79 cm är ändå brett och det här är inte vagnen som är smidig inne i trånga affärer och i citymiljö. För den som inte behöver tänka på vagnens mått så har Carena Gotland dock flera bra funktioner. Sittdelarnas ryggstöd fälls steglöst ned till ett plant liggläge och suffletten kan öppnas upp med dragkedja och förlängas, vilket ger ett riktigt bra skydd mot sol och väder.

Fotstöden är inte ställbara men sovkomforten för barnet uppfattar vi som god. Byglarna till sittdelarna lämnar gott om utrymme för barnets ben och kan även enkelt klickas loss. Carena Gotland har två separata varukorgar, bra för den som vill organisera innehållet i varukorgarna per barn men mindre bra då möjligheten att transportera något stort försvinner helt. Körkänslan i Carena Gotland är överraskande god. Det är inte helt ovanligt att det snålas med fjädringen på syskonvagnar i de lägre prisklasserna men Gotland har ett helt okej litet gung och hjulen får också gott betyg. Alla fyra hjul är punkteringsfria, och framhjulen kan ställas i snurrbart läge eller låtsas så att de är fasta.

Vagnen känns lättkörd även med två barn nära maxvikt i sittdelarna. Handtaget har en knäled så att det kan justera i flera olika vinklar och det finns tillräckligt med utrymme för förälderns ben för att man ska kunna gå normalt bakom vagnen. Självklart kan Carena Gotland fällas ihop men den blir stor. Bredden förblir 79 cm och även när vagnen har vikts ihop så känns den svår att få grepp om, samt tung att lyfta. För den med svaga armar eller litet armomfång så är det inte en enkel match att få in Carena Gotland i bagageutrymmet på en bil. Ska man dock främst ha vagnen uppfälld och redo för promenader, och känner sig okej med att ha barnen vända framåt, så känns Carena Gotland som ett prisvärt syskonvagnsalternativ.

  • +
    Prisvärd, rymliga säten med bra liggläge, bra rull
  • Endast framåtvända sittdelar, två separata varukorgar, stor ihopfälld
  • Betyg 1/5
  • Betyg 2/5
  • Betyg 3/5
  • Betyg 4/5 Betyg 3.5/5
  • Betyg 5/5

3.5 av 5

Kronan Syskonvagn

Terränggående syskonvagn med ergonomiskt handtag och fullt liggläge på sittdelarna

Maxvikt ligg/sittdel: 9/15 kg Bredd: 74 cm Typ av sittdel: Vanliga Ingår regnskydd/fotsack: Nej/ja Adapter för babyskydd: Nej Hjul: Lufthjul, snurrbara framtill Handtag: Knäled Kan göras om till singelvagn: Nej Vändbara sittdelar: Ja, individuellt
Kronan Syskonvagn

Kronan Syskonvagn är för närvarande en få syskonvagnar med individuellt vändbara sittdelar som inte är ergonomiskt utformade. Sittdelarna har nästintill plant liggläge och kan därför användas ihop med en mindre mjuklift direkt från födseln. Sittdelarna har steglös fällning, lös fempunktssele och ställbart fotstöd, suffletten är lång och utrustad med utfällbar solkeps. De har även utrustas med ett extra upprätt sittläge, som justeras genom knappar på sidan av sittdelsramen. Sittdelarna är en aning smala men rymmer en normalstor treåring både på bredd och längd. Utrymmet från sittytan upp till den svängbara bygeln är rymligt men fotstödet hade kunnat få vara något längre. Det finns liggdel att köpa till separat, även den är lång och smal i sin utformning, och utrustad med smarta förvaringsfickor och ett vältäckande liggdelslock.

Själva vagnen håller sig inom Stockholmsmåttet med sina 74 cm. Chassit har en bra fjädring och ett ergonomiskt utformat handtag med knäled. Kronan Syskonvagn känns väldigt smidig att köra och uppfattas nästan som nättare än sin faktiska storlek. Vagnen har ett bra rull, men kräver i de flesta lägen två händer på handtag vid mindre svängar. Syskonvagn funkar väldigt väl för promenader i terräng med sina stora lufthjul. Vid snö eller grov terräng kan framhjulen låsas för förbättrad framkomlighet. Samtidigt är vagnen lätthanterlig i stadsmiljö och att ha med sig ombord på bussar och tåg. När handtaget viks in helt mot chassit så blir vagnen väldigt kort och är därmed enkel att förvara när den är uppfälld. Samtidigt är den enkel att fälla i ett stycke oavsett om det är sitt- eller liggdelar på. Sittdelarna viks ihop separat med knapparna på sittdelsramen, och vagnen blir tillräckligt kompakt för att det ska kännas enkelt att lyfta och hantera den i ett stycke. Det gör att Kronan Syskonvagn lämpar sig väl även för den familjen som regelbundet kommer lasta den i och ur bilens bagageutrymme.

Kronan Syskonvagn är mycket trevlig att köra och har funktioner som känns både logiskt utformade och är användbara. Vagnen funkar lika väl som syskonvagn för det täta syskonparet som den gör sig bra som tvillingvagn, med enda minuset att det ännu ej finns babyskyddsadaptrar till den. Med Syskonvagn kan man ta sig fram lika lätt i staden som utanför den. Sittdelarna hade kunnat vara något rymligare men vagnen har sin styrka i att den i sin helhet är smal och nätt vilket gör framkomligheten mycket god.

  • +
    Smal och smidig, enkel att fälla, bra fjädring.
  • Smala sittdelar

Phil & Teds Vibe V2

Maxvikt ligg/sittdel: 20 kg singel/35 kg syskon Bredd: 64 cm Typ av sittdel: Vanliga Adapter för babyskydd: Ja Hjul: Lufthjul Handtag: Knäled Kan göras om till singelvagn: Ja Vändbara sittdelar: Ja
Phil Teds Vibe V2

Phil & Teds är mest kända för sina syskonvagnar på längden, det P&T själva kallar för inline. Alla dessa bygger på samma princip och det är främst mindre avvikelser i funktion och utseende som skiljer modellerna åt. Grundidéen är att vagnen enkelt ska kunna konverteras efter att familjekonstellationen förändras. Inline-vagnarna kan köras som:
- singelvagn med ett huvudsäte för ett sittande barn eller med separat tillköpt liggdel för en bebis.
- som syskonvagn med ett spädbarn i mjuklift i det nedfällda huvudsätet och med syskonsätet placerat framtill.
- som syskonvagn med två sittande barn, ett i huvudsätet och ett i syskonsätet placerat baktill.

P&T Vibe V2 är en vagn med bra rull som tack vare de tre lufthjulen funkar att köra i terräng såväl som i stadsmiljö. Vagnen har handbroms, tyvärr är något olägligt placerad mitt på knäledshandtaget med risk för att man låser bromsen oavsiktligt. Vibe V2 är relativt lättsvängd och har godkänd hävkraft, men för smidig styrning bör man ha båda händerna på handtaget. Precis som med alla trehjulingar krävs en viss körteknik vid ombordstigning på bussarna eller när man ska köra över en trottoarkant, stabiliteten är inte likadan som hos en fyrhjuling. Vibe V2 är en av de bredare modellerna från Phil & Teds, vilket gör vagnen mer stabil och möjliggör rymligare säten. Syskonsätet har sitt- och viloläge, samt egen sufflett. Huvudsätets sufflett är ställbar i flera lägen och kan även helt lossas från ryggstödet och dras ned mot fotändan, så sittdelen är öppen baktill men har solskydd fram. Båda sittdelarna är enbart framåtvända och fälls i ett (syskonsätet) eller flera (huvudsätet) steg med hjälp av dragkedjor och remmar. Varukorgen är normalstor när Vibe V2 används som singelvagn eller med syskonsätet upptill. Men med syskonsätet baktill så används varukorgen som fotstöd, vilket begränsar lastutrymmet kraftigt.

När vagnen används med spädbarn så placeras bebisen i en mjuklift som skjuts in i huvudsätet bakifrån. På Vibe V2 kan syskonsätet fästas i två olika höjdlägen framtill på chassit, vilket ger mer växtutrymme för lillasyskonet. Bebisen är framåtvänd i mjukliften men har huvudet precis under vagnens handtag, så att ha ögonkontakt är inget problem. Fördelen med en syskonvagn av inlinemodell som Vibe V2 är att den är smal och tar sig fram lika lätt som en singelvagn, men ändå rymmer två barn av olika åldrar. Vibe V2 blir lika liten hopfälld som en singelvagn och ryms därför också i bilar av mindre modell och kan smidigt förvaras i en trång hall. Vagnens lilla storlek innebär dock att när bebisen vuxit ur mjukliften och ska placeras i syskonsätet baktill, så har man som förälder inte längre direkt ögonkontakt med något av sina barn. Syskonsätet saknar dessutom liggläge och huvudsätet kan inte heller fällas i helt liggläge när ett barn sitter bakom det.

  • +
    Liten hopfälld, smal, kan göras till singelvagn.
  • Svårt att se barnen ordentligt.

Mountain Buggy Duo

Bredd: 73 cm Typ av sittdel: Vanliga Adapter för babyskydd: Ja Hjul: Lufthjul Handtag: Knäled Kan göras om till singelvagn: Nej Vändbara sittdelar: Nej
Mountain Buggy Duo

Kärt barn har många namn och MB Duo har under åren även gått under namnet Urban Jungle Duo, vilket kan vara bra att känna till om man söker efter en begagnad Duo. Vagnen har funnits på marknaden i mer än tio år och funktionerna har varierat med de olika årsmodellerna. Den senaste versionen av Mountain Buggy Duo har sittdelar med fullt liggläge och hög maxvikt, de är rymliga och funkar väldigt väl även för lite större barn med trötta ben. Sittdelarna fälls steglöst med hjälp av remmar, och de har individuella suffletter med utfällbar solkeps. Fotstödet är gemensamt och ej justerbart, handtaget har knäled och kan ställas i flera olika lägen samt fällas in helt, för att göra vagnen kortare i kollektivtrafiken.

Sittdelarna på Mountain Buggy Duo är endast framåtvända. För den lilla bebisen finns en separat liggdel att köpa till. Liggdelen har sin egen sufflett och är normalstor för att vara för syskonvagn. Sittdelarna är rymliga och har en väldigt hög maxvikt, så vagnen får på så sätt en längre användningstid. De är utrustade med fempunktsele, har i princip fullt liggläge och till vagnen finns en bygel som används gemensamt för båda sittdelarna. Även en flaskhållare ingår. Värt att notera är att sittläget på Duon inte är helt upprätt utan har en viss lutning även i maximalt upphöjt läge.

MB Duo har fyra stora lufthjul, de två framtill är svängbara men kan låsas för ökad framkomlighet exempelvis i snö eller lera. Vagnen fälls i ett stycke och blir då platt, men ändå relativt stor i sitt omfång. Den är därmed inte helt lätt att hantera hopfälld för någon som är lite mindre i kroppen. Duon är en bra syskonvagn för promenader i terräng och i snö, men är också kompatibel med stadsmiljö. Den klarar av Stockholmsmåttet med två centimeters marginal så att kryssa runt i butiker är inget problem, inte heller att ta med vagnen ombord på buss och tåg. Vagnen har ett skönt rull och är lätt att svänga. Mountain Buggy Duo är en riktigt stabil och rejäl bruksvagn med fjädring nog för att barnen ska få en skön åktur och tillräckligt hör körkänsla för att föräldern ska vilja ta den med sig ut på promenad.

  • +
    Rymliga sittdelar, fullt liggläge, bra i terräng.
  • Endast framåtvänd.