Elcykel Bast i test

Elcykel: 6 modeller i test

Senast Uppdaterad Juni 2018

Funderar du på att köpa en elcykel? Fördelen med att välja en elcykel är flera, dels ger den positiva hälsoeffekter, dels bidrar du till en bättre miljö. Du slipper också trängsel och köbildning när du åker till och från jobbet. Du är dessutom ute i helt rätt tid. Priserna har sjunkit till acceptabla nivåer och dessutom planerar regeringen att införa en premie till de som köper en sådan cykel. Rent konkret innebär premien att du kommer att kunna dra av upp till en fjärdedel av inköpskostnaden, upp till ett tak på 10 000 kronor. Men det gäller bara en enda cykel per person. Detta gäller alltså även om du köper elcykeln idag trots att budgeten ännu inte införts. Det du behöver tänka på är att spara kvittot och se till att det finns ett ID-nummer på så att man kan identifiera cykeln. Många återförsäljare har redan börjat skylta med premiepris, premien väntas dock inte att kunna betalas ut förrän till våren.

Elcykeln fungerar så att den ger dig extra skjuts upp till 25 km/h, fart utöver det får du trampa dig till själv. Du kan alltså trampa jättemycket och komma upp i mycket hög hastighet. Eller i princip bara försiktigt snurra tramporna och åka utan anmärkningsvärd ansträngning i upp till 25 km/h. Du kan också stänga av elassistenten och använda elcykeln som en helt vanlig cykel.

Välja elcykel

Elcyklar kostar vanligen mellan 6 000-30 000 kronor. Det som skiljer modellerna åt är främst designen och motorn där den senares spänning och effekt varierar med priset. Men även sådant som batterikapacitet, strömförbrukning vid laddning, uppladdningstid, behov av underhåll, antal växlar och övriga funktioner skiljer sig åt.

En bra tumregel är att utgå från hur du skulle tänka om du köpte en vanlig cykel. Brukar du cykla på en cykel med många växlar och är van vid det, bör även din elcykel ha det. Du kommer ju trots allt att trampa en del även om den har elmotor. Se även över cykelns räckvidd. Om du har 3 mil till jobbet och inte vill behöva trampa allt för mycket bör du inte välja en elcykel med en räckvidd på 40 kilometer om det inte finns möjlighet att ladda den på arbetsplatsen. Det finns modeller som räcker upp till hela 145 kilometer på en laddning.

Det finns tyvärr också modeller som kategoriseras som elcyklar i butiken men egentligen klassificeras som mopeder och då gäller helt andra regler. Se till att den “elcykel” du tittar på inte egentligen är en moped. De elcyklar som kategoriseras som just cyklar har en motor på maximalt 250 watt – detta brukar anges tydligt i specifikationen för elcykeln.

Precis som hos vanliga cyklar är det hjälmkrav upp till 15 års ålder, och därefter rekommenderas hjälm men det är inget krav.

Produkter i testet

Crescent Elda

Hybridmodell av hög kvalitet som passar den som cyklar ofta

Typ: Hybrid med lågt insteg Motor: E-Going Effekt: 250 W Batteri: E-Going, Kapacitet: 11 Ah Räckvidd: 50-120 km Elassistans: Momentstyrd Uppladdningstid: Ca 5,5 h (snabbladdare ca 3,5 h) Växelsystem: Shimano Deore 10-vxl Bromsar: Hydrauliska skivbromsar Shimano 365 Ram: Aluminium Däckstorlek: 28 tum Vikt: 22,5 kg Dämpare: Fram: SunTour NEX-MLO, Bak: Nej Garanti: 3 år (måste registreras på Crescents hemsida, samt servas enligt servicebok)
Bäst I Test Badge.se 2018.png

Crescent Elda är en robust hybridmodell med genomgående hög kvalitet, god komfort och bra räckvidd. Centermotorn ger cykeln låg tyngdpunkt och god stabilitet, men även ett högt vridmoment. Momentsensorn känner av hur hårt du trampar och justerar motorns effekt på ett sätt som ger en naturlig trampkänsla. Centermotorn är mer kraftfull än fram- och bakhjulsmotorer, den levererar ett högt vridmoment. Även utan elassistans är cykeln lättcyklad med lågt rullmotstånd och relativt låg vikt. Sittställningen är något framåtlutad precis som på vanliga hybridcyklar och passar kanske inte alla, men är man van att cykla upplevs ofta denna position som bekväm. Den dämpade framgaffeln ger bra komfort även på sämre underlag. Kontrollenhet och display är relativt enkla att använda och förstå sig på, men det är synd att displayen inte kan visa aktuell tid samt hur länge du har cyklat.

Elda är utrustad med hydrauliska skivbromsar från Shimano. De kräver bara lite underhåll och borgar för betryggande bromskraft även när cykeln lastas med packväskor eller drar en kärra. Även den utanpåliggande bakväxeln är en av de bättre från Shimano. Det är positivt, men det är viktigt att känna till att utanpåliggande växlar kräver mer underhåll och ger ökat slitage på drivlinan - framförallt i kombination med den kraftiga centermotorn. Det innebär att kedjan snedställs och måste bytas oftare, speciellt när du har detta i kombination med en kraftfull centermotor. Fördelen är dock att du får en låg vikt och en snabb acceleration. Trots att den kvalar in i mellanprisklass är Elda dessvärre snålt utrustad när det kommer till tillbehör. Var beredd på att du behöver lägga en extra slant på sådant som lysen, pakethållare och cykelkorg. Vidare är sadeln ganska hård - även om den håller hög kvalitet. För dig som vill göra en komfortabel uppgradering rekommenderas en mjukare sadel, eller kanske ännu hellre en dämpad sadelstolpe eller ett gelöverdrag till sadeln. Generellt sett får du dock väldigt mycket kvalitetscykel sett till vad du får betala. Eldas stabila ramkonstruktion och valet av högkvalitetskomponenter gör den till ett utmärkt val för den som cyklar dagligen, såsom den kontorsarbetande cykelpendlaren.

+Kraftfull centermotor, högkvalitetskomponenter, naturlig cykelkänsla, mycket bra bromsverkan, stadig ramkonstruktion
Få tillbehör, något hård sadel, en del underhåll
  • Betyg 1/5
  • Betyg 2/5
  • Betyg 3/5
  • Betyg 4/5
  • Betyg 5/5 Betyg 4.5/5

4.5 av 5

Bästa pris hos:

Specialized Vado 4.0 Nb

Hög komfort och påkostade komponenter i väldesignad konstruktion

Typ: Hybrid/commuter Motor: Centermotor Brose Effekt: 250 W Batteri: 504 Wh 48V, Kapacitet: 12 Ah Räckvidd: Upp till 75 km Elassistans: Momentstyrd Uppladdningstid: 3-5 h Växelsystem: Shimano XT/SLX 11-vxl Bromsar: Hydraulisk skivbroms Shimano BR-MT500 160 mm bak och 180 mm fram Ram: Aluminium Däckstorlek: 28 tum Vikt: 21 kg Dämpare: Fram: SR Suntour NCX E25, Bak: Nej Garanti: 2 år

Specialized Vado 4.0 Nb är ett monster i elcykelväg med sin genomtänkta och välbyggda konstruktion. Den har uteslutande högkvalitativa märkeskomponenter som är snyggt integrerade i cykelns design och presterar felfritt. Motorn och batteriet är exempelvis helt integrerade i ramen vilket ger cykeln ett stilrent och harmoniskt utseende. Motorn är kraftfull, tystgående och följsam, delvis tack vare den interna remdriften. Växelsystemet med sina 11 växlar är fullt tillräckligt för att du snabbt ska kunna anpassa dig till stadsmiljöns olika utmaningar. Uppladdningen är snabb, så om du håller dig i stadsmiljö där du enkelt finner laddning mellan cykelturerna så utgör det inget större problem. Centermotorn och batteriets integrering i undre ramröret ger låg tyngdpunkt och gör cykeln stabil. Den här typen av motor är mer kraftfull än fram- och bakhjulsmotorer och levererar ett högt vridmoment. En momentsensor känner av hur hårt du trampar och justerar motorns effekt därefter, detta ger en naturlig trampkänsla.

Vado 4.0 Nb har en användarvänlig display med de funktioner som du kan önska, du kan till exempel styra belysningen från den. Den utanpåliggande bakväxeln är bland de bättre från Shimano. Notera dock att kombinationen kraftfull motor och utanpåliggande växlar ger ökat slitage på drivlinan. Utanpåliggande växlar kräver också lite mer underhåll än andra växelkonstruktioner. Bland fördelarna kommer bland annat snabb acceleration och låg vikt. Vado 4.0 Nb har rejäla hydrauliska skivbromsar som ger ordentlig bromskraft och lite underhållsarbete oavsett väderlek eller lastvikt. Sadeln är också bra, men något hård om du ska cykla länge. Sittställningen är lätt framåtlutad precis som på vanliga hybridcyklar. Den dämpade framgaffeln är stadig - liksom cykeln i övrigt - och ger hög komfort även på kuperat underlag. Utan elassistans upplevs cykeln trögtrampad vid låga hastigheter. Det kan bero på att de breda däcken ger högre rullmotstånd. Cyklar du däremot fort för egen maskin känns cykeln inte trög. Specialized Vado 4.0 Nb har få brister, men smakar det så kostar det. Därför passar den främst cyklister som inte vill göra minsta avkall på kvalitet, komfort eller estetik och är beredda att betala en ordentlig slant för det. Söker du en kraftfull hybrid i premiumklassen för daglig pendling, som ska fungera lika väl på alla underlag, är det här en elcykel som du kommer att ha roligt tillsammans med i många år.

+Tystgående, stabil, följsam, högkvalitetskomponenter, snabb uppladdning, tilltalande design, bra dämpning, funktionsrik display
En del underhåll, något hård sadel
  • Betyg 1/5
  • Betyg 2/5
  • Betyg 3/5
  • Betyg 4/5
  • Betyg 5/5

4 av 5

Lifebike C-Mute Speed

Bekväm och lättcyklad standardcykel för medellånga resor

Typ: Hybrid/commuter Motor: Bakhjulsmotor, Bafang, 49 Nm Effekt: 250 W Batteri: 13,8 Ah med BMS och celler från LG Räckvidd: 51-61 km (uppmätt), 90-160 km (tillverkaren) Elassistans: Rörelsesensor med 5 fasta effektlägen Uppladdningstid: Ca 6 h Växelsystem: Shimano Deore 9-vxl Bromsar: Hydraulisk skivbroms från Tektro 180 mm fram och bak Ram: Aluminium Vikt: 21 kg Dämpare: Fram: Nej, Bak: Nej Garanti: 2 år Certifieringar: EN 15194

Lifebike C-Mute Speed är en stadig elcykel av hybridmodell med robust ramkonstruktion och genomgående hög kvalitet på material och komponenter. Batteriets integrering i undre ramröret ger låg tyngdpunkt vilket gör cykeln stabil. Bakhjulsmotorn upplevs kraftfull och levererar god acceleration genom ett högt vridmoment. Pedalassistansen har rörelsesensor med fem fasta effektlägen, trots detta upplevs cykelkänslan naturlig och drivsystemet följsamt. Då motorn sitter i bakhjulet är C-Mute Speed ganska tyst jämfört med en elcykel utrustad med framhjulsmotor. Kontrollenhet och display är enkla att förstå och sitter snyggt integrerade i styre/styrstam. Det hade varit önskvärt med fler värden såsom max- och medelhastighet samt klocka. Cykelns utrustningsnivå är överlag relativt låg. Pendlaren vill förmodligen komplettera med stänkskärmar, cykellås, pakethållare och baklyse. Vad som däremot följer med är en riktigt kraftfull lampa fram (400 lm) och ett bra kedjeskydd.

Lifebike C-Mute Speed har en utanpåliggande bakväxel och den är bland de bättre från Shimano. Att det är just denna typ av växel är positivt eftersom motorn sitter i bakhjulet, då bidrar inte växeln till ett ökat slitage på drivlinan, snarare tvärtom. Man ska dock komma ihåg att utanpåliggande växelsystem samtidigt kräver regelbundet underhåll för att fungera tillfredställande. C-Mute Speed har rejäla hydrauliska skivbromsar som kräver lite underhåll och borgar för betryggande bromskraft oavsett väderlek - detta även när cykeln lastas med packväskor eller drar en kärra. På denna, liksom andra elcyklar av hybridmodell, är sittställningen något framåtlutad. Många föredrar det, framför allt vid längre distanser. Denna elcykel finns endast i en storlek och passar bäst för dig som är 170 centimeter eller längre. Handtagen är osköna, men även enkla och billiga att byta ut. Elcykeln är annars komfortabel på bra underlag. På sämre underlag blir den stötig och inte särskilt bekväm. Utan elassistans upplevs C-Mute Speed ganska trögtrampad. I uppförsbackar hade det därför varit önskvärt med lättare växlar att ta till när batteriet tagit slut. Väl över 25 km/h inbjuder elcykeln till att låta cyklisten trampa vidare i högre hastighet för egen maskin och den upplevs då inte alls som särskilt trögtrampad så länge det inte bär uppför. Räckvidden är dessvärre betydligt lägre än vad Lifebike anger. Likväl är den tillräcklig för flertalet cykelpendlare. Vi rekommenderar därför Lifebike C-Mute Speed för dig som vill ha en snygg city-cruiser eller en rejäl pendlarhoj. Den ger mycket elcykel för pengarna, men var beredd att lägga en slant på tillbehör.

+Robust konstruktion, naturlig cykelkänsla, bra bromsar & växel
Snålt med tillbehör, ganska trögtrampad utan elassistans
  • Betyg 1/5
  • Betyg 2/5
  • Betyg 3/5
  • Betyg 4/5
  • Betyg 5/5

4 av 5

Bästa pris hos:

Lifebike Chick Plus

Bekväm och lättcyklad standardcykel för medellånga resor

Typ: Standardcykel med lågt insteg Motor: Framhjulsmotor, Bafang, 45 Nm Effekt: 250 W Batteri: 400 Wh med BMS och celler från Sony, Samsung eller LG Räckvidd: 43-51 km (uppmätt), 35-70 km (angivet värde) Elassistans: Rörelsesensor med 5 fasta effektlägen Uppladdningstid: Ca 6 h Växelsystem: Shimano Nexus 7-vxl Bromsar: Hydraulisk skivbroms från Tektro fram samt fotbroms Ram: Aluminium Däckstorlek: 28 tum Vikt: 21 kg Dämpare: Fram: Nej, Bak: Nej Garanti: 2 år Certifieringar: EN 15194

Lifebike Chick Plus är en klassisk elcykel av standardmodell med lågt insteg och ram av aluminium. Den är lättcyklad så länge du har elassistans. Kontrollenheten är enkel att förstå sig på samt har de flesta funktioner som önskas, förutom klocka. Batteriindikatorn på kontrollenheten känns lite opålitlig då den hoppar fram och tillbaka beroende på aktuell belastning, detta gör det svårt att bedöma kvarvarande räckvidd. Vår rekommendation är att du nollställer tripmätaren efter varje laddning. Utan elassistans känns elcykeln tung och ganska trögcyklad, därav vill du inte att batteriet ska ta slut under färd. Framhjulsmotorn ger god acceleration. Ljudet från motorn är dock bitvis störande. Pedalassistansen är bra men har omkring en sekunds fördröjning vid start och stopp, detta kan upplevas onaturligt innan du vant dig. Rörelsesensorn är sådan att den ger samma effekt oavsett hur hårt du trampar. Det innebär att du kan trampa väldigt lätt men ändå hålla en god hastighet. Totalt finns det hela fem hastighetslägen. Elcykeln har hydraulisk skivbroms fram som, i kombination med fotbromsen, ger gott om bromskraft i alla väder. En trevlig detalj är styrstoppet från Shimano. Med denna funktion kan du låsa styrets position när du parkerar cykeln och den står då stadigt även om du har last i korgen.

Även växlarna på Lifebike Chick Plus är från Shimano. De fungerar bra och kräver minimalt underhåll. Elcykeln har också ett batteri med högkvalitativa celler som ska klara upp till 1000 laddcykler. Det motsvarar nästan ett varv runt jorden, så det lär dröja några år innan du behöver köpa ett nytt batteri. Chick Plus levereras också med en stadig pakethållare. Vidare har den cykelkorg framtill. Korgen har dock en del brister. Om du lastar mer än tre kilo får du en påtaglig instabilitet. Dess glesa konstruktion begränsar dessutom möjligheterna för vad du kan lasta. Du bör inte lasta sådant som riskerar att sticka ut genom öppningarna i korgen då de riskerar att fastna och låsa framhjulet. Vi rekommenderar att du köper en tätare innerkorg som du monterar i den medföljande cykelkorgen. Även låset kan med fördel kompletteras, vi rekommenderar en plug-in-låskätting så att cykeln kan låsas fast i exempelvis ett cykelställ. Det medföljer dock gott om tillbehör i övrigt. Vidare har elcykeln bekväm sadel och sköna handtag med bra grepp. Sammantaget är Lifebike Chick Plus en komfortabel och säker standardcykel. Den passar dig som önskar cykla korta till medellånga distanser (dvs ca 0-10 km enkel resa) dagligen, exempelvis till och från arbetet.

+Växlar & batteri av hög kvalitet, god bromssäkerhet, användarvänlig kontrollenhet, mycket bekväm
Något fördröjd pedalassistans, tung utan elassistans, gles cykelkorg, svajig batteriindikator
  • Betyg 1/5
  • Betyg 2/5
  • Betyg 3/5
  • Betyg 4/5 Betyg 3.5/5
  • Betyg 5/5

3.5 av 5

EcoRide Ambassador 28 8-vxl

Kraftfull och funktionsrik elcykel i bekvämt utförande

Typ: Standardcykel med lågt insteg Motor: Framhjulsmotor SpinTech F1 Effekt: 250 W Batteri: B1 PowerPack 520Wh 36V Kapacitet: 14,5 Ah Räckvidd: Upp till 75 km Elassistans: Konstant (rörelsesensor med 4 lägen) Uppladdningstid: 5-7 h Växelsystem: Shimano Nexus 8-vxl Bromsar: Fälgbroms Tektro samt navbroms Ram: Aluminium (framgaffel: stål) Däckstorlek: 28 tum Vikt: 22 kg Dämpare: Fram: Nej, Bak: Nej Garanti: 2 år

EcoRide Ambassador 28 8-vxl är en lättcyklad elcykel av standardmodell med stabil ram som tål att lastas. Du kan exempelvis både lasta varor och skjutsa barn utan att den känns instabil, trots lågt insteg. Framhjulsmotorn är kraftfull och ger snabb acceleration. Enda anmärkningen är den sekundlånga fördröjningen på pedalassistenten vid start och stopp, detta kan upplevas onaturligt. Pedalassistenten är av sådan typ att den ger konstant elassistans utifrån fyra fasta lägen. Du kan därför trampa lätt på pedalen men ändå få mycket elassistans från den kraftfulla motorn. Sammantaget innebär detta att Ambassador 28 8-vxl är mycket lättcyklad så länge du cyklar med elassistans på. Kopplar du däremot bort assistansen och använder cykeln på klassiskt vis är den istället tung och trögcyklad. Du bör med andra ord alltid se till att du har tillräcklig räckvidd kvar på batteriet för att ta dig från a till b. Vi skulle också önska lite snabbare uppladdningstid. Batteriet är en kraftfull variant av högkvalitativa celler som ska klara upp till 1 000 laddningar. Det innebär i praktiken två varv runt jorden så det lär dröja innan du behöver byta ut det.

Både sadel och sittställning är bekväma varav den senare är av upprätt typ. Samtidigt möjliggör den justerbara styrstammen att du kan anpassa sittställningen efter din längd. En annan fördel med den här elcykeln är kontrollenheten. Displayen ger dig i princip alla grundläggande funktioner som du kan önska och är samtidigt enkel att förstå sig på. Den enda informationen vi saknar är en klocka. Växlarna från Shimano fungerar bra och kräver minimalt underhåll, vilket är positivt. Under testperioden levererade fälgbromsen god bromskraft, men vi vet av erfarenhet att effekten hos denna typ av fälgbroms kan påverkas negativt vid fukt och smuts. Håll därför fälgbromsen ren, testa den regelbundet och kom ihåg att cykeln även har fotbroms. Med tanke på priset tycker vi att den även borde vara utrustad med skivbroms. Ambassador 28 8-vxl:s bekvämlighet, stabilitet och upprätta sittställning gör den dock lämplig för arbetspendlare. Att den dessutom tål att lastas med såväl barn som matvaror gör den till ett bra komplement till bilen.

+Stadig konstruktion, välbalanserad, kraftig motor, gott om medföljande tillbehör, lättjusterad
Något fördröjd pedalassistans, mycket tung utan elassistans, lång uppladdningstid, sämre säkerhet
  • Betyg 1/5
  • Betyg 2/5
  • Betyg 3/5
  • Betyg 4/5
  • Betyg 5/5

3 av 5

Biltema Low Step 28” 7 växlar

Instegscykel bra vid sporadiska cykelturer med lätt last

Typ: Standardcykel med lågt insteg Motor: Framhjulsmotor, borstlös (7 Nm) Effekt: 250 W Batteri: Litium-Ion 36V Kapacitet: 10 Ah Räckvidd: 30-60 Elassistans: Konstant (rörelsesensor med 3 lägen) Uppladdningstid: 4-6 h Växelsystem: Shimano Nexus 7-vxl Bromsar: Fälgbroms Tektro samt navbroms Ram: Aluminium (framgaffel: stål) Vikt: 23 kg Dämpare: Fram: Nej, Bak: Nej Garanti: 1 år

Biltema Low Step 28" 7 växlar är en klassisk cykel av standardmodell med kvalitetsväxlar och gott om medföljande tillbehör. Du får med allt du kan tänkas behöva för att komma igång, exempelvis lås, lysen, cykelkorg och ringklocka. Denna elcykel levereras även med pakethållare, men det är inte tillåtet att montera barnstol på den. Vi upplever aluminiumramen något svajig. Att den inte bör belastas med barn baktill är därför förståeligt då detta skulle försämra stabiliteten ytterligare. Du bör därmed heller inte lasta någon större mängd varor vare sig fram eller bak. Cykeln är annars lättcyklad. Pedalassistansen har rörelsesensor så motorn ger en specifik effekt oavsett hur hårt du trampar. Du kan med andra ord trampa med mycket liten kraft på pedalerna, men ändå cykla med en god hastighet assisterad av elmotorn. Tyvärr tar det nästan två sekunder innan den börjar leverera kraft vid start, och lika lång tid innan motorn stannar efter att du har slutat att trampa. Detta kan upplevas som något onaturligt och lite obehagligt. Framhjulsmotorn är vidare ganska svag och accelererar långsamt. Likväl ger den ändå godkänd hjälp upp för backarna och den låga accelerationen skulle eventuellt kunna innebära mindre slitage på motorkomponenter.

Low Step 28" är enkel att komma igång med även för nybörjaren. Elcykeln har en användarvänlig men något funktionsfattig display. Vi saknar sådant som distansmätare, hastighetsmätare och klocka, men kan åtminstone se effektläge och batteristatus. Cykeln levererar god bromskraft. Tänk dock på att fälgbromsen kan påverkas negativt av smuts och fukt. Det är viktigt att du håller rent den, samt testar den i början av varje cykeltur. Förutom fälgbroms är cykeln även utrustad med fotbroms. Kombinationen är en något otillräcklig lösning jämfört med skivbroms, men å andra sidan är cykeln en budgetmodell. Bortsett från den hårda och lite knöliga sadeln är sittställningen bekväm. Den justerbara styrstammen gör det möjligt att anpassa sittställning efter förarpreferens. En liten anmärkning på att växelreglaget går något trögt att vrida vid växling till högre växel. Det är dock ett växelsystem av god kvalitet i övrigt. Garantitiden på 1 år är mycket kort och med tanke på prisklassen får man räkna med att komponenter som batteri och motor kan komma att behöva bytas inom en tvåårsperiod. Detta kan bli dyrt. Ett universalkit kostar cirka 5 000 kronor och uppåt. Det finns som sagt en del negativa aspekter att ta i beaktande. Men ska du ha en billig och bekväm elcykel för kortare sträckor med lätt last i korgen, och inte vill trampa så mycket själv, är detta ett ganska bra köp.

+Gott om tillbehör, kvalitetsväxlar, justerbar styrstam
Fördröjning vid start/stopp, kort garanti, långsam acceleration, svajig ram, liten lastmöjlighet, låg bromssäkerhet
  • Betyg 1/5
  • Betyg 2/5
  • Betyg 3/5 Betyg 2.5/5
  • Betyg 4/5
  • Betyg 5/5

2.5 av 5

Här nedan listar vi alla de egenskaper och faktorer som påverkar hur en elcykel presterar på vägarna, både vad gäller prestanda, ergonomi och funktioner. När du ska köpa en elcykel, oavsett om du köper den via en återförsäljare på nätet eller via en fysisk cykelaffär, är det bra om du är på det klara med vad för typ av kravbild du har. Utgå från hur ofta och hur långt du brukar cykla, samt i vilken typ av terräng. Genom att ta hjälp av guiden nedan kan du sedan se vilken typ av elcykel som kommer att passa dig.

Kontrollenheten

Kontrollenheten utgör elcykelns dator, dess hjärna, och är således den del som håller koll på allt. Det inkluderar exempelvis hastighet, batteristatus, effekt och andra viktiga värden. Cykeldatorn är ofta utrustad med en skärm så att även du själv kan se dessa värden - exempelvis i form av hur långt du har cyklat och hur långt till du kan cykla med eldrift innan du behöver ladda batteriet. Du kan också göra inställningar, exempelvis hur mycket hjälp du vill ha av motorn när du cyklar.

Motor

Motorn är förstås en grundläggande del på elcykeln. Maxeffekten som denna får ha om cykeln ska klassas som en elcykel utifrån cykelregler är, enligt EU-direktiv, 250 watt. Har elcykeln ett högre wattal än så kan den fortfarande klassas som en elcykel men lyder under EU-reglerna för mopeder. Du har då andra lagar och krav att förhålla dig till för att den ska få brukas i trafik.

Det finns flera olika typer av motorsystem, några exempel på tillverkare är Shimano, Bosch och Bafang. De är olika bra på olika saker, och cykeltillverkaren väljer vanligen den typ av motor som passar elcykelns målgrupp. Bosch gör exempelvis centerplacerade motorer som är kraftiga och passar tuff terräng, medan E-motion gör framhjulsplacerade motorer som lämpar sig bättre i stadsmiljö.

Motorns placering

Motorns placering på elcykeln är avgörande för hur du tänkt använda den. Framhjulsdrivna elcyklar är bra vid enkel terräng, exempelvis stadsmiljö. Fördelarna är att den placeringen fungerar med alla växeltyper, du får möjlighet till fotbroms, att det blir relativt billigt och att det är ett enkelt system. Nackdelarna är att det krävs kraftigare bromsar eftersom du får mer rörelseenergi i hjulen, att kablarna måste lossas om du ska laga en punka och du får sämre grepp om vägen.

Ska du cykla mycket i backar och vill ha mer kraft är en bak- eller mitthjulsmonterad motor bättre. Den mittmonterade har fördelarna att du får en mycket god viktfördelning, bra grepp både fram och bak och att du slipper extra rörelseenergi i hjulen. Du behöver heller inte lossa några kablar om du ska byta däck. Nackdelarna är att det krävs en specialanpassad ram och att fotbroms inte är möjlig tillsammans med vissa växelsystem.

Slutligen har vi den bakmonterade motorn, även den är bra i backar och svårare terräng. Fördelarna är att du får bra grepp, att det är en relativt billig lösning eftersom det är ett enkelt system och att det är lätt att montera på en befintlig cykel. Nackdelarna är att det krävs kraftigare bromsar då du får extra rörelseenergi i hjulen och att det inte är möjligt att kombinera denna lösning med fotbroms. En annan nackdel är att om elcykeln samtidigt har batteripaketet monterat i pakethållaren uppstår lätt obalans i elcykeln eftersom all vikt är fördelad långt bak.

Batteriet Det första du bör tänka på när det kommer till batterier är huruvida ett batteri ens ingår med den elcykel du tittar på, de säljs nämligen ibland exklusive batteri vilket du då får köpa till i efterhand. För att kunna göra en rättvis prisjämförelse mellan olika modeller bör du se till att priset även inkluderar ett batteri.

Batterierna är vanligen av Litium-jon-typ. Det är den typ som används i de flesta maskiner och verktyg idag och fördelen med dessa är att de håller bra mellan laddningarna. De är också enkla att använda och ladda. Tänk dock på att den här typen av batterier aldrig bör laddas ur helt eftersom det kan göra att de slutar att fungera. Dessutom tål de kyla dåligt och får då sämre effekt. Du bör därför ta in dem när det blir minusgrader ute.

När du köper elcykel är det viktigt att du väljer en med ett batteri med tillräcklig kapacitet. Batterierna finns med olika kapacitet. Kapaciteten är dock inte helt lätt att jämföra eftersom den ibland anges i Ah, ibland Wh och ibland räckvidd. Ah står för amperetimmar och anger batteriets kapacitet att leverera ström över tid, Wh står för wattimmar och anger kapaciteten för att lagra energi. Räckvidden är kort och gott hur långt du kan cykla med elcykeln innan den kommer att behöva laddas. Vanligen är det tack och lov räckvidden som anges, exempelvis 120 kilometer. Men ibland står bara exempelvis amperetimmarna och du får då fråga vilken räckvidd du får ut ihop med den cykel du har valt.

Förutom batteriets kapacitet är även placeringen viktig, denna hänger framför allt ihop med motorns placering. Är motorn placerad fram och batteriet sitter i pakethållaren får du ofta en god balans i elcykeln. Nackdelen med ett batteri på pakethållaren är att det kan bli svårare att få plats med en barnstol. Vissa har batteriet i ramen för att skapa en lägre tyngdpunkt och det kan också ha sina fördelar beroende på hur konstruktionen ser ut i övrigt.

Uppladdningstid

Uppladdningstiden är viktig eftersom du vanligen vill att batteriet laddas upp igen så fort som möjligt så att du slipper sitta och vänta ut det. Många tillverkare har idag system där de snabbt laddar upp till exempelvis 80 procents kapacitet, och därefter går de sista procenten lite långsammare. Det innebär att du kan snabbladda om du skulle få stopp någonstans för att kunna ta dig hem.

Pedalassistansen

Många elcyklar är utrustade med rotationssensor. Det innebär att det krafttillskott som elcykeln ger dig när du cyklar bestäms av de varv du trampar. Rotationssensorn är med andra ord den sensor som ser till att du får skjuts av motorn. Den aktiveras när du börjar trampa och ger sedan en jämn hastighet så länge du fortsätter.

Däremot känner den inte av hur mycket du får anstränga dig. Den ger alltså inte mer kraft om du måste trampa hårdare i en uppförsbacke, istället måste du då växla ned för att elcykeln inte ska sänka assistansen. Vill du inte behöva göra det krävs istället att elcykeln också är utrustad med en kraftsensor. Krävs det då mer kraft när du trampar kommer den att aktivera mer assistans. Bor du i ett område med många uppförsbackar kan det vara läge att fundera igenom om detta är något du önskar av din elcykel. Nackdelen är att denna funktion kan påverka räckvidden negativt.

Växlar

Antalet växlar är, precis som på en vanlig cykel, en viktig faktor för att du ska orka ta dig fram i alla miljöer, allt från den snåriga skogsstigen till den tuffa uppförsbacken. Även om du får krafttillskott av motorn är det skönt att kunna växla ner när du ska ta dig uppför backen, och växla upp när du vill cykla fort på raksträckan. Ska du cykla dagligen rekommenderas minst 7 växlar. En bra tumregel är att försöka hålla sig till det du sedan tidigare vet att du trivs med. Har du 10 växlar på din vanliga cykel idag och är nöjd med det kan du försöka eftersträva att även din elcykel ska ha det.

Växelsystemet kan antingen vara utvändigt eller invändigt. Förstnämnda är vanligast på sportcyklar eftersom det blir lågt rullmotstånd och mindre hopp mellan växlarna. Därmed passar det bra för den som cyklar i terräng. Sistnämnda är vanligare bland stadselcyklar eftersom det i stort sett är underhållsfritt och du slipper rasslande kedjor. Dock är det större hopp mellan växlarna, högre rullmotstånd och högre vikt. Det finns såklart även nackdelar med det utvändiga, främst att det kräver mer underhåll och regelbundet måste justeras, men även att du bara kan växla under rörelse.

Bromssystem

Det finns flera olika slags bromssystem som används på elcyklar. Man brukar skilja på fotbroms och handbroms. Det är långt ifrån alla elcyklar som är utrustade med just fotbroms eftersom det beror på hur konstruktionen ser ut, fotbroms fungerar endast som navbroms. Fördelen med att ha en fotbroms är att den har väldigt lågt servicebehov. Nackdelen gentemot handbromsen är att det finns vissa pedallägen där det är svårare att bromsa, och dessutom väger fotbromsen en del. Vanligen är det så att om elcykeln har fotbroms har den ändå även en handbroms, men däremot är det inte givet att det finns en fotbroms bara för att den har en handbroms.

Handbromsen finns i flera varianter. Du har v-bromsen som är vanligast. I praktiken är det två belägg som trycks in mot fälgen och därmed bromsas däcket. Systemet kräver en del underhåll och justering, men det är å andra sidan billigt, har låg vikt och är lätt att justera. Bromseffekten kan dock påverkas en del när det är blött ute. En annan typ av handbroms är den hydrauliska skivbromsen. Den ger en mycket effektiv inbromsning som inte sliter på fälgen och inte påverkas av väderleken. Dock är systemet något dyrare än andra och kräver dessutom luftning ett par gånger om året. Bland de hydrauliska systemen finns även hydraulisk fälgbroms, namnet till trots så påminner den mer om en v-broms än skivbromsen. Dess fördel gentemot v-bromsen är att den blir mer effektiv tack vare den hydrauliska vätskan, men samtidigt har den fortfarande problem med försämrad bromseffekt när det är blött ute. Den är också dyrare än v-bromsen. Slutligen har du rullbromsen som är ett system där ett bromsbelägg pressas mot insidan av hjulnavet. Det ger fördelar i form av låga underhållskostnader och att de inte påverkas av dåligt väder. Nackdelarna är främst den lägre bromskraften. Det passar inte så bra om du ska cykla i extrema nedförsbackar.

Utseende och komfort

Det finns ett par punkter som kan vara bra att ha med som checklista när du tänker komfort och elcyklar:

● Storleken - elcykeln ska passa din längd.

● Du ska sitta skönt även under längre tid. Hur är stoppningen i sadeln? 

● Hur känns balansen när du cyklar? En faktor som påverkar denna är placeringen av motor och batteri, är de placerade på samma ände av cykeln uppstår lätt obalans. Denna fakta kan du vanligen läsa dig till hos återförsäljaren, men du kan även läsa tester av elcyklar där balansen kommenteras.

● Hur mycket väger elcykeln? Måste du ibland kunna lyfta cykeln är detta en extra viktig punkt.

● Bor du lite mindre och vill kunna fälla ihop elcykeln? Det finns hopfällbara elcyklar från flera tillverkare.

Certifieringar

På elcyklar finns det främst två certifieringar. Det är dels Europastandarden (EN15194:2011) och (BATSO 01). Om elcykeln är märkt med dessa innebär det att den anses hålla rätt hastighet och att den uppfyller den rådande säkerhetsbestämmelser, bland annat avseende brandrisk och explosionsrisk hos batterierna.

Försäkringar och garantier

Elcyklar utgör ett stöldbegärligt fordon på grund av dess värde och bör därför skyddas så gott du kan. Köper du en dyr elcykel kan det vara en god idé att försäkra den och detta gör du genom att ha en vanlig hemförsäkring - i denna ingår nämligen även skydd för cykeln. Se även till att du får en bra garanti vid köpet.

Tillbehör

Några exempel på tillbehör som kan vara bra att överväga vid inköp av elcykel är en godkänd hjälm, ett ordentligt lås (undvik helst tunna vajerlås) och en cykelpump.

Andra exempel på tillbehör är: cykelväska, ringklocka, barnstol, cykelkorg, belysning och extraslang eller lagningspaket till slangen.






Crescent

Crescent

Cykeltillverkaren Crescent har lång erfarenhet av cykeltillverkning, och har även ett stort utbud av elcyklar. Crescents elcyklar finns med alla typer av motorplacering och både med dämpad och stel framgaffel.








bratavus

Batavus

Cykeltillverkaren Batavus har funnits i över 100 år och tillverkar både vanliga cyklar och elcyklar. Priserna på elcyklarna ligger främst i budget- och mellanklass.








ecoride

Ecoride

Ecoride är ett relativt ungt företag på cykelmarknaden och sysslar uteslutande med elcyklar. Målsättningen är, som namnet antyder, en bättre miljö genom att fler väljer elcykeln framför bilen. De har ett flertal elcykelmodeller i olika serier beroende på vilka behov och önskemål du har. Allt från terrängmodeller till cityvarianter.








promovec

Monark

Monark startades 1908 av en svensk vid namn Birger Svensson, och utgör idag ett välkänt varumärke. Förutom vanliga cyklar producerar de även elcyklar. Deras modeller har vanligen motorn fram och batteriet bak.








Scott

Scott

Scotts elcyklar finns i utbudet hos många återförsäljare. Företaget är en Schweizisk sportutrustningstillverkare som även säljer exempelvis skidor. De har ett stort utbud elcyklar som sträcker sig över en bred målgrupp, allt från MTB-modeller för skogsturen till elcyklar anpassade för stadsmiljö. Prismässigt spänner de från mellanklass upp till övre premiumsortimentet








nishiki

Nishiki

Nishiki har sina rötter i Japan men är numera ett helsvenskt företag som tillverkar sina cyklar för hand i Göteborg. De lägger stor vikt vid geometri och balans. Förutom vanliga cyklar säljer de även elcyklar. I skrivande stund har de två stycken modeller varav den ena är unisex.