Snöslunga: 10 modeller i test
Letar du efter en välfungerande snöslunga? Vi testar kontinuerligt slungor från märken som Stiga, Husqvarna, AL-KO mfl. För att bli bäst i test ska snöslungan vara välbyggd, stark och lättanvänd men också hålla ett rimligt pris.
Vi utför oberoende tester där produkterna testas i verkligheten. Om du klickar på butikslänkarna kan vi få ersättning utan extra kostnad för dig. Läs mer.
Testvinnare - Snöslunga
Experten förklarar
Så gjorde vi testet
Vi gör våra tester själva och testar alla produkter så som de är tänkta att användas i verkligheten. Snöslungorna har gått flera gånger i veckan under flera månaders tid på en plats i Norrland där snön faller tät under en stor del av året. Maskinerna körs i både blötsnö och torrsnö. De testas även löpande på packad snö, exempelvis snö på uppfart och snövall efter plogbil.
Några av de faktorer vi väger in under testet är:
Prestanda: Hur mycket snö klarar den av att slunga? Var går begränsningar för olika typer av snö? Hur långt orkar den slunga snön? Hur snabbt går det att slunga?
Byggkvalitet: Vilka typer av material är snöslungan konstruerad av? Är känsliga delar skyddade? Hur välbalanserad är maskinen? Är den gedigen? Förekommer det missljud eller lösa delar?
Användarvänlighet: Vilka inställningsmöjligheter finns det? Är det smidigt att justera utkastet? Hur lätt är det att ta sig framåt med snöslungan? Hur lätt är det att svänga? Hur hanterar snöslungan platser där det finns många hinder? Hur är upplevelsen på fria ytor? Finns det extrafunktioner och hur fungerar de i så fall?
Några andra faktorer är ergonomi och montering. Vi har betygsatt varje snöslunga efter dess prisvärde, d.v.s. hur bra den är på respektive område i relation till sin prislapp. En dyr produkt har således högre förväntningar än en billigare och tvärtom
Fler tester för kyla och snö
Vinteroverall för lite större barn
Fler tester för värme och sol
1. AL-KO SnowLine 620.4 E III → BÄST I TEST SNÖSLUNGA
Mycket kraftfull snöslunga som passar områden där det snöar mer sällan
AL-KO Snowline 620.4 E III är den uppdaterade versionen av bensinsnöslungan vi har testat; AL-KO 620E III. Skillnaderna mellan dem är att 620.4 III har uppdaterats med:
- En mer kraftfull motor, och därmed högre hastighet
- Belysning som tänds automatiskt när motorn startas
- Bredare och mer kraftfullt LED-ljus som belyser framför och runt snöslungan
- Ny och mer användarvänlig justering av snöslungans riktning
- Nya, ergonomiska handtag för växlar och justering av utkastningshöj
- Endast en knapp för att slå på och av handtagsvärmen
Givet förbättringarna har vi valt att utse uppföljande AL-KO SnowLine 620.4 E III till vår nya testvinnare när den testade, äldre modellen nu tas ur produktion.
Snöslunga som klarar både blötsnö och plogkant
Som vårt användartest visar är detta en snöslunga som klarar av både en rejäl snöplogkant och ett par decimeter blötsnö. Därmed klarar den förstås också flera decimeter torrsnö. Snöslungan har sex växlar framåt och två bakåt. Framåt tuffar den på riktigt bra, och tack vare att 620.4 E III försetts med en kraftigare motor så håller backtempot numera också en god hastighet. Att det finns handtagsvärmare är ett välkommet plus i kanten.
Monteringen är relativt krånglig. Det finns ett par moment där manualen har för begränsad information för att gemene man ska uppleva att den har stenkoll på processen. Framför allt när det kommer till bowdendragen. Det är också väldigt pilligt att montera utkastet. Men när du väl fått ihop konstruktionen - vilket tar 2–4 timmar beroende på hur kunnig du är - är detta en riktigt smidig maskin. Den är framför allt väldigt lättkörd. Du har både 230 volts elektrisk start och snöre, oavsett vilket du väljer startar den direkt.
AL-Kos snöslunga ger mycket kraft för prislappen
Själva kraften hos 620.4 E III är det som sagt inga fel på alls. Den orkar med det vi förväntar oss av en maskin i den här prisklassen och ännu mer. Dessutom har du belysning så att du kan skotta kvällstid. Konstruktionen känns i vissa avseenden lite vek jämfört med de lite mer lyxiga modellerna, men du får samtidigt väldigt mycket prestanda för pengarna.
Den senaste versionen av denna prisvärda snöslunga från AL-KO passar dig som inte behöver skotta särskilt många gånger varje år, men ändå kräver en kraftfull snöslunga. Exempelvis om du bor på en plats med milda vintrar som har den tyngre blötsnön en större del av vintern. Kan du förvara den skyddat mellan snöslungandet så spelar byggkvalitet mindre roll och med AL-KO SnowLine 620.4 E III så har du kraften när den behövs.
Bra pris hos:
2. Husqvarna ST 224 → BÄSTA PREMIUMVAL SNÖSLUNGA
Bästa snöslunga för norrländska förhållanden
Husqvarna ST 224 är en riktig kraftmaskin som samtidigt har en smidig storlek och en mycket hög byggkvalitet. Du har att se fram emot lyxiga funktioner som handtagsvärmare och kraftfulla lysen, så att du ser bra när det skymmer och slipper frysa om händerna.
Det som är så fint med ST 224 är att den skottar som de största snöslungorna, men är hanterbar som de lite mindre.
Smidig storlek
Många snöslungor med lite tuffare prestanda drar iväg i storlek, ST 224 har därför fördel i att den trots sin kraft upplevs hanterbar, den är helt enkelt lagom stor. Detta ihop med den steglösa hastighetsregleringen och de greppvänliga däcken gör att det är lätt att styra den. Du har en spak som du rattar med en hand, ska du exempelvis svänga höger drar du i spaken och höger däck bromsas varpå maskinen roterar.
Kör du ST 224 på högsta hastighet får du gå i rask takt. Den kan då ha lite svårt för de allra tuffast kraftproven. Om plogbilen exempelvis kommer tidigt på morgonen och snön får ligga hela dagen, då blir det tungt. Den klarar det men man får sakta ner på farten. Allt annat slungar den bort även om du går på i maxhastighet.
Långsam backning
En nackdel är att den är ganska långsam när den backar. Men det är samtidigt en fördel ur säkerhetssynpunkt.
Prismässigt ligger ST 224 i premiumsegmentet. Du får dock vad du betalar för: En gedigen, stark och funktionsrik snöslunga som är lätt att hantera.
Husqvarna ST 224 passar dig som bor i områden där det snöar ofta och mycket, exempelvis i Norrland. Du som behöver ett kraftpaket som kan hantera stora mängder snö, packad snö, snö som frusit och även blötsnö - trots att den legat ett tag. Och som samtidigt inte vill behöva lyfta in snöslungan varje dag för att skydda den från vädrets makter.
3. AL-KO ST 4048 Li → BÄSTA BILLIGA SNÖSLUNGA
Behändig och stark snöslunga förpackad i billig konstruktion
AL-KO ST 4048 Li är en batterisnöslunga med ett lågt pris men mycket prestanda för pengarna. Den hanterar utan problem blötsnö upp till fem centimeters djup och detta är imponerande med tanke på prisklassen. Är det torrsnö ändras den siffran till 15 centimeter vilket också är ett mycket bra resultat.
Den klarar av att slunga en uppfart på omkring 100 kvadratmeter en gång, sedan bör batteriet sättas på laddning. Det skulle gå att pressa den lite till, men efter detta tappar batteriet ordentligt i kraft även om den klarar svagt motstånd ett tag till.
ST 4048 Li bör förvaras inomhus mellan användning. Materialvalen är sådana som inte riktigt passar en maskin som ska klara svåra väderförhållanden. Omväxlande snö, tö och is går tufft åt maskiner. Plåtarna på ST 4048 Li är tunna och det är klena skruvar som tyvärr inte är rostfria. Generellt oroar vi oss över livslängden på produkten i områden där den måste användas mycket varje säsong.
Enkel att framföra
ST 4048 Li är relativt lättkörd. Förutom att konstruktionen känns lite svag och vinglig så är det enkelt att arbeta sig framåt i snön. Den svänger också enkelt om vid behov. Dessutom slungar den bra även på mer knölig mark. Dess behändiga storlek gör att det går bra att använda den runt bilen och andra platser där det är trångt. Men den skär inte särskilt djupt i packade snötäcken - exempelvis uppfart som belastas av bilar dagligen. Den lämpar sig bättre för gångarna till och från parkeringsplatsen.
ST 4048 Li är inte snöslungan du köper om du bor på en plats där det snöar ofta, eller där det blir stora mängder blötsnö. Den gör sig snarare bäst på platser där det snöar ett fåtal gånger per säsong. Sådana områden har ofta plusgrader en stor del av vintern, vilket resulterar i en högre andel blötsnö under säsongen. Detta klarar ST 4048 Li så länge du slungar den i tid. Se bara till att stuva undan maskinen väderskyddat då den inte används.
Husqvarna ST 227P är ett riktigt kraftpaket med många funktioner som gör den skön att köra. Värme i handtagen är ett exempel på en sådan funktion. Den starka drivningen ett annat.
Den tuggar på bra oavsett om det är blötsnö eller tjock plogkant som hunnit frysa på. I princip klarar den allt vi utsätter den för, även om vi får gå ner lite i hastighet under de allra värsta förhållandena. Men flera decimeter blötsnö och många decimeter torrsnö är absolut inga problem.
Priset må vara högt men bor du i ett område med täta snöfall och mycket drivsnö gör den här snöslungan sig riktigt bra. ST 227P är framförallt helt suverän för dig som ofta måste slunga hårt packad plogkant från plogbilen.
Den är lättstyrd, med bra utkast som löper smidigt och som har användarvänlig styrning. Maskinvikten är hög, men tack vare framdriften märks inte detta, såvida du inte ska upp för trappsteg eller liknande.
Bra på platser där det snöar ofta och mycket
ST 227P håller hög byggkvalitet. Materialvalen är genomtänkta och rejäla. Det mesta är av kraftfull plåt och den har rostfria skruv samt ordentligt mönstrade däck. Den har också kraftfullt lyse framtill så att du kan arbeta effektivt även i gryning och skymning.
Dock noterar vi att vårt testexemplar med tiden får kondens i motorn (år tre). Vi får då byta olja och öppna upp topplocket och torka ur. Den har stått under tak men utomhus.
ST 227P har också ett mycket bra prisvärde, även om den är ganska dyr. Behöver du väldigt mycket kraft och har stora ägor, är detta ett mycket bra köp. I synnerhet om du bor på en plats där det snöar ofta och mycket samt vill minimera tiden du lägger på snöröjning.
Stiga ST 5262 PB är en snöslunga som håller mycket hög kvalitet och som orkar slunga en hel del snö. De pulverlackerade ganska kraftiga plåtarna i kombination med de lättrullade däcken gör den lätt att köra i alla väder - så länge du ska framåt. T 5262 PB är stabil och kraftfull i konstruktionen samtidigt som den rullar smidigt över marken. Den har också täckta fjädrar i vajrarna och rostfria skruv.
Överlag upplevs den välbyggd. Valet av rostfria skruv kan tyckas vara en självklarhet i snöslungornas värld, men så är tyvärr inte fallet. Därför uppskattar vi att Stiga valt att prioritera byggkvalitet. De kapslade konstruktionerna borgar för lång hållbarhet. Ska vi anmärka på något är det att ST 5262 PB är ganska tung att svänga runt då den är framtung. Trots systemet med att du bromsar ett däck för att få den att svänga upplevs just rotationsmomentet trögstyrt. Tyngden framtill har dock fördel i att den skär ned bra i snön. Å andra sidan finns det andra modeller som är mer välbalanserade men fortfarande lämnar ett lika bra resultat på den punkten.
En tuff maskin
ST 5262 PB har inga problem att slunga stora mängder snö. Den klarar upp till fem decimeter torrsnö utan att vi märker nämnvärd påverkan på motorn. Hårt packad snö från plogbil är inte heller något problem så länge du inte låter kanten växa på sig.
Vidare gör Stigas snöslunga ett bra jobb när det kommer till uppfarter som bilar dagligen kör över och då trycker samman snön. Skrapan skär ned bra och du får bort snön hela vägen ner till marken - på så vis undviker du isbana. Det är också enkelt att ställa utkastet och det går fort att svänga runt.
Med tanke på dess prestanda och höga byggkvalitet passar Stiga ST 5262 PB bäst för dig som bor där det snöar ofta och mycket och därför behöver en maskin som klarar att arbeta flera gånger i veckan i flera år.
Toro 724 QXE CE är en lättkörd och ganska stark snöslunga med en smart lösning för hastighetsregleringen som gör att du blir klar väldigt fort. Snöslungan har ett handtag som är konstruerat på så vis att ju mer du trycker snöslungan framåt desto snabbare driver den på. Det handlar inte om fysisk styrka, utan en lätt knuff gör att den accelererar ordentligt. Är arbetsytan liten kan det vara lite klurigt att ta sig runt innan du verkligen har lärt dig att hastighetsreglera och svänga samtidigt. Att navigera runt bilen och ett par hinder är däremot inga problem.
Vintertid har du sällan heller särskilt mycket saker ståendes på uppfarten. Men det är först på stora öppna ytor som den här funktionen verkligen kommer till sin rätt. Så länge snön inte fallit allt för tjock slungar vi i hög fart utan att det känns instabilt eller pressat. Hela snöslungan känns väldigt välbalanserad och inte framtung såsom många andra kan göra. Det är också enkelt att rikta utkastet. Du styr det med en joystick och den svänger snabbt runt. Har du väl lärt dig att hantera 724 QXE CE bra kan du slunga gården på rekordtid.
724 QXE CE klarar ganska stora snömängder även om det finns mer kraftfulla alternativ i prisklassen. Upp till tre decimeter snö är inga problem. Men blir det plusgrader och blötsnö får du halvera den siffran. Den orkar heller inte riktigt med packad snö såsom hantering av tjockare plogkant. Har det exempelvis fallit två decimeter snö och du ska ta plogkanten efter det så orkar den inte med.
724 QXE CE är ett mycket bra alternativ för den som söker en snöslunga med hög byggkvalitet och som vill kunna skotta mindre mängder snö snabbt. Bor du på en plats där det snöar ganska ofta, och du kan tänka dig att köra slungan innan det kommit en allt för stor mängd, är den ett prisvärt alternativ. Speciellt eftersom den är så otroligt lättkörd när du väl vant dig vid den.
7. AL-KO SnowLine 700
Prisvärd snöslunga med mycket värde för pengarna, driftsäker med hög kapacitet
Kraftpaketet Snow Line 700 från tyska AL-KO är en både högpresterande och prisvärd snöslunga. Med sin kraftiga motor har Snow Line 700 inga problem att kasta mycket snö och göra det långt. Tillsammans med de kraftiga hjulen ser motorn även till att snöslungan inte kör fast eller slirar.
Slungan klarar av både packad, isig och djup snö och dess arbetsbredd gör att slungningen går fort. Utkastet kan justeras på ett smidigt sätt via ett reglage på styret. Det hade däremot varit bra om utkastet gick att rikta något mer åt höger och nedåt, för att kasta snö mycket korta avstånd.
Snöslungan har en bra strålkastare som man enkelt kan tända och släcka via en strömbrytare. Den har även eluppvärmda handtag och många växlar, vilket gör det enklare att reglera hastigheten.
Eftersom Snow Line 700:s maskinvikt är mycket hög krävs det viss styrka för att göra tvära svängar med den. Liksom övriga snöslungor vi testat så tycker vi att bruksanvisningen kunde varit tydligare med fler och större bilder.
8. AL-KO SnowLine 700.4 E LED
Lättstartad snöslunga som klarar många minusgrader och passar bäst på stora ytor
AL-KO SnowLine 700.4 E LED är en bensindriven snöslunga som levereras nästan helt färdigmonterad. Instruktionsboken är inte alltid så tydlig, men med endast några få delar att montera, bland annat glidklackar, manöverpanel, växlingstag och snöutkastare, är det ändå lätt att lista ut hur allt ska sitta. En monteringsverktygssats följer med, men det underlättar om man också har ett spärrskaft med 13mm och 10mm hylsor samt en 10mm ringnyckel till hands.
Snöslungar som presterar bäst vid minusgrader
AL-KO SnowLine 700.4 E LED har 5 växlar framåt, vilket ger god möjlighet att anpassa hastigheten, men backväxlarna är långsammare och därmed inte lika effektiva. Snöslungan har en god kastlängd, och snöutkastarens riktning styrs via en vev på manöverpanelen. Tyvärr är infästningen för snöutkastaren något oskyddad, vilket gör att snö, särskilt vid blötare snöförhållanden, kan fastna där och försvåra manövreringen.
Vid kall och torr snö fungerar snöslungan bra. AL-KO SnowLine 700.4 E LED klarar upp till 15 cm nysnö på tredje växeln. Vid tyngre snö, som plogvallar, krävs det att man går ner till första växeln och kör på full gas, men även då känns remmen ansträngd. Vid körning är vibrationerna i handtagen påtagliga, vilket kan leda till trötthet i händer och underarmar efter en längre tids användning. Handtagsvärmare och belysning är dock stora plus, särskilt vid arbete i mörker.
Så lättstartad att elstartmotorn inte behövs
På mindre ytor, där man behöver vända ofta, känns AL-KO SnowLine 700.4 E LED inte helt lätthanterlig. Den drivs endast på ett hjul, vilket gör att den fastnar lätt och kräver mer kraft från användaren, även med de medföljande snökedjorna påmonterade. Vid tillfällen händer det även att snöslungan drar åt ena sidan vilket gör att man måste kompensera genom att trycka åt motsatt håll. Att den är ganska tung påverkar också manövreringen.
AL-KO SnowLine 700.4 E LED är imponerande lättstartad. Även vid extremt låga temperaturer ner till -25 grader startar den alltid på andra draget. Elstartmotorn har därför aldrig behövt användas. Snöslungan utför sitt arbete men når inte riktigt upp till förväntad nivå på konstruktion. Allra bäst presterar AL-KO SnowLine 700.4 E LED vid kallt väder och ute på stora, öppna ytor som inte kräver mycket finjustering.
9. AL-KO SnowLine 46 E
Lätt och smidig snöslunga med svårslaget pris, förvånansvärt kraftfull och tyst
SnowLine 46 E är en liten, enkel och billig snöslunga för lite mindre ytor. Den låga vikten och ett praktiskt bärhandtag gör snöslungan enkel att flytta. Man kan lätt justera utkastet och snöslungan klarar av att kasta snö upp till 10 meter. Den klarar även av att slunga tung snö, men gör det då inte så långt.
Då snöslungan inte väger särskilt mycket arbetar sig skrapan inte ner till marken av sig självt ifall snön är för djup eller hård. Då måste man tvinga ner skrapan med egen kraft, vilket lätt blir kämpigt. Samtidigt klarar maskinen att få bort även djup snö, så länge den inte är för hårt packad eller isig.
SnowLine 46 E är eldriven vilket gör att man slipper obehagliga bensinångor. Eldriften ger dessutom lägre buller och är betydligt billigare i drift än en bensindriven snöslunga. Vidare startar en eldriven snöslunga i regel som den ska och innebär mindre underhåll än en snöslunga med förbränningsmotor. Nackdelen är att man måste vara hyfsat nära ett eluttag när man skottar, samt se till att flytta på sladden så att den inte hamnar i vägen.
Bra pris hos:
10. AL-KO Snow Line 560 II
Prisvärd snöslunga med bra marschfart och motoreffekt samt generös arbetsbredd
Snow Line 560 II är en attraktivt prissatt snöslunga från tyska AL-KO. som är mindre känt i Sverige, men desto större på kontinenten. Där är de rödfärgade maskinerna en vanlig syn och förknippas med hög kvalitet till ett bra pris.
Snow Line 560 II har en generös arbetsbredd och bra marschfart, vilket gör den snabb. Kraften i snöslungningen är god, i synnerhet för nysnö som kastas iväg en bra bit.
Snow Line 560 II klarar även av måttligt tung snö, även om denna kastas betydligt kortare sträcka. Mycket blöt eller klibbig snö täpper emellertid igen utslungningskanalen eller matarsnäckan. Detta inkluderar hårt packad snö som lätt blir klippig när den rivs upp.
Bensinångorna håller sig inom rimliga gränser men kan fortfarande bli påtagliga. Med tanke på den låga prislappen klarar Snow Line 560 II en hel del, vilket gör den till en prisvärd snöslunga.
Bra pris hos:
Så gjorde vi testet
Vi gör våra tester själva och testar alla produkter så som de är tänkta att användas i verkligheten. Snöslungorna har gått flera gånger i veckan under flera månaders tid på en plats i Norrland där snön faller tät under en stor del av året. Maskinerna körs i både blötsnö och torrsnö. De testas även löpande på packad snö, exempelvis snö på uppfart och snövall efter plogbil.
Några av de faktorer vi väger in under testet är:
Prestanda: Hur mycket snö klarar den av att slunga? Var går begränsningar för olika typer av snö? Hur långt orkar den slunga snön? Hur snabbt går det att slunga?
Byggkvalitet: Vilka typer av material är snöslungan konstruerad av? Är känsliga delar skyddade? Hur välbalanserad är maskinen? Är den gedigen? Förekommer det missljud eller lösa delar?
Användarvänlighet: Vilka inställningsmöjligheter finns det? Är det smidigt att justera utkastet? Hur lätt är det att ta sig framåt med snöslungan? Hur lätt är det att svänga? Hur hanterar snöslungan platser där det finns många hinder? Hur är upplevelsen på fria ytor? Finns det extrafunktioner och hur fungerar de i så fall?
Några andra faktorer är ergonomi och montering. Vi har betygsatt varje snöslunga efter dess prisvärde, d.v.s. hur bra den är på respektive område i relation till sin prislapp. En dyr produkt har således högre förväntningar än en billigare och tvärtom
Fler tester för kyla och snö
Vinteroverall för lite större barn
Fler tester för värme och sol
Fem saker att tänka på när du ska köpa snöslunga
Vi bor i ett land där vintern är kall. Det innebär för många husägare många timmar av snöskottning varje år. Men det finns ett betydligt bekvämare alternativ, nämligen att använda en snöslunga. Det går lätt, snabbt och smidigt att få uppfarten ren, och man kan använda tiden och orken till betydligt roligare saker.
Men att välja snöslunga kan vara klurigt, inte minst till följd av att utbudet blivit mycket större under de senaste åren. Här är fem saker att titta på inför köpet.
Typ av snöslunga
Det här är de tre typer av snöslungor som finns på marknaden idag.
- 1-stegs: Den enklaste formen av snöslunga har i regel ingen drivning alls och är därmed ganska tung att hantera. Dessutom går de hela vägen ned till marken, vilket fungerar om det är ett hårt underlag som asfalt eller betong men på grusvägar eller andra mjukare och lösa ytor blir det tuffare med en 1-stegsslunga. Enstegs innebär att snön kommer in och spottas ut utan att bearbetas. Dessa snöslungor är gjorda för enkla förhållanden.
- 2-stegs: Här sker processen i två steg. I första steget slås snön som tagits in sönder och därefter matas in i slungan för att kastas ut åt sidan. Det innebär att de klarar mer snö och har bättre prestanda. De här slungorna har i regel drivning i form av antingen hjul eller band och är lite lättare att hantera, trots att de är större och tyngre.
- 3-stegs: Trestegssnöslungor är inte särskilt vanliga men det som är deras fördel är att de har ytterligare ett mellansteg innan snön kastas ut de finfördelar is och hårt packad snö. Det här innebär att man minimerar risken för att isbitar fastnar i utkastaren, vilket kan hända med 2-stegsslungor. I övrigt fungerar den här typen av slunga precis som 2-stegsslungan. Den är dock runt 30 procent mer effektiv och är ruskigt stark i tung blötsnö. En 3-stegsslunga kostar i regel också en hel del mer än en 2-stegsslunga.
El-, bensin- eller batteridrift
- Bensindrift: De mest kraftfulla snöslungorna är bensindrivna och ger dig mycket kraft och hög kapacitet. Dessutom ger de dig en oöverträffad räckvidd. Har du stora eller utmanande ytor att slunga snö på är det en bensindriven slunga du ska ha, inget snack om den saken. Nackdelen är förstås att bensindrivna snöslungor är mindre miljövänliga än el- eller batteridrivna slungor och att de för betydligt mer väsen.
- Batteridrift: I det här segmentet finns i skrivande stund enbart 1-stegsslungor. Till skillnad från eldrivna snöslungor så behöver du inte tampas med någon sladd, vilket ger en större frihet. Du får samtidigt flera av fördelarna med eldrivna snöslungor, till exempel en tyst gång och låg vikt. Nackdelen är att de inte är så kraftfulla och att räckvidden är begränsad av batterikapaciteten. Har du en stor tomt att skotta snö på så kommer en batteridriven snöslunga inte att hålla måttet i längden. Däremot kan den vara ett lämpligt alternativ om du har en trädgårdsgång och en mindre uppfart att skotta.
- Eldrift: Även när det gäller eldrivna snöslungor så är man begränsad till steg-1-maskiner. De ger inte samma typ av begränsning som batteridrivna slungor. Här är det istället sladden som utgör begränsningen och som utgör lite av en säkerhetsrisk om snön är djup. Eldrivna snöslungor är lättmanövrerade och startar i regel utan problem. De är dock inte särskilt kraftfulla. Har du utmanande snöskottning på programmet kan den här kategorin snöslungor visa sig vara för klena.
Specifikationer
För att ta reda på om en snöslunga passar dina behov är det viktigt att förstå vissa givna specifikationer och hur de påverkar prestanda och användarvänlighet.
- Effekt: Anges precis som när det gäller bilar i kilowatt eller hästkrafter. En riktigt kraftfull snöslunga kan ha en effekt på runt 10-11 hästkrafter.
- Kapacitet: Ett mått på hur många kilo per minut som snöslungan kastar ut, således hur tidseffektiv den är. Det här är ett mått som tyvärr ofta inte anges, men om du ser det i specifikationerna så vet du nu i alla fall vad det handlar om.
- Kastlängd: Ett mått på hur långt snön kastas. En bra snöslunga kan kasta snön bortåt 15-20 meter. Det är värt att notera att lång kastlängd kanske inte alltid är att föredra. Slungar du in snön på grannens gård kan det bli bister stämning på nästa kvartersfest.
- Röjbredd: Ett mått som anger hur brett intaget är. Den ”gång” som skapas när du går fram med snöslungan får just den här bredden. Ett mer generöst mått gör att arbetet går snabbare, men gör å andra sidan att snöslungan blir lite mindre lätthanterad i snäva utrymmen.
Finesser
Det finns förstås mängder av funktioner och finesser. Men om vi ska plocka ut några som du bör fokusera på så vill vi främst lyfta belysning (det är ju som bekant även rätt mörkt på våra breddgrader på vintern, så även dagtid), elstart och eluppvärmda handtag.
Vissa snöslungor kommer även med växellåda och erbjuder flera lägen både framåt och bakåt, vilket kan vara vettigt om det står lite mer utmanande jobb på programmet. Du kan då sänka hastigheten och arbeta i ett mer makligt tempo på snävare utrymmen, och sedan höja hastigheten på öppna ytor.
Vill man lyxa till det lite extra så kan man välja en maskin med fingertoppsstyrning, vilket innebär att det är lika enkelt att manövrera slungan som att spela tv-spel. Vissa slungor har även en joystick som kan användas för att reglera utkastrotation och utkastvinkel.
Tillbehör
Ska du slunga snö på underlag som ofta är isigt så kan det vara läge att titta på ett par snökedjor att sätta på snöslungans hjul.
Du bör dessutom köpa ett överdrag som skyddar din snöslunga när du inte använder den.
Oavsett vad man tycker om den är snöröjning en nödvändighet om vintern. Bor man i lägenhet sköts denna av andra, men är man husägare med garageuppfart och gång fram till dörren får man fixa röjningen själv. Vill man slippa att köra fast med bilen och ta sig fram säkert till dörren gäller det därför att hålla rent.
Snöröjning för hand är visserligen utmärkt motion men är man inte tillräckligt vältränad och uppvärmd är risken stor att man gör illa ryggen. Snöröjning för hand är bland de vanligaste orsakerna till ryggskott och kalla vinter-mornar kyler lätt kroppen vilket ökar risken för skador. Detta är ett av skälen till att snöslungor blir allt vanligare bland privatpersoner. Andra viktiga skäl är att snöslungan kan spara väldigt mycket tid för den som har en stor yta att hålla snöfri och att alltfler får råd att köpa en snöslunga.
Skillnader mellan olika typer av snöslungor
Den vanligaste sortens snöslunga för hemmabruk är av typen tvåsteg - självgående - gå-bakom. Som dess namn antyder bearbetar en tvåstegsslunga snön i två steg. I det första steget luckras snön upp så att den blir lös och lättare att kasta. I det andra steget slungas sedan den uppluckrade snön iväg. Detta gör tvåstegsslungan betydligt mer kraftfull och energieffektiv än sin primitivare släkting enstegsslungan - vilket troligen är skälet till tvåstegsslungans popularitet. Likt flertalet moderna gräsklippare för hemmabruk är de flesta snöslungor för hemmabruk självgående. Du promenerar bakom och styr slungans riktning samt utkastets riktning.
Även enstegssnöslungor har emellertid sina fördelar, i synnerhet de eldrivna modellerna. Först och främst är de relativt billiga i både inköpspris och drift. En eldriven enstegssnöslunga kan du köpa för cirka 1 500 kronor, och driftkostnaden är en bråkdel av den för en bensindriven tvåstegsslunga. Andra viktiga fördelar med eldrivna snöslungor är deras låga maskinvikt och kompakta storlek. Detta gör dem lätta att flytta och manövrera, men även smidiga att stuva undan när de inte används. Tyvärr får du ju dras med sladden som begränsar din rörelsefrihet och hur långt du kan rensa på tomten.
Ytterligare en typ av snöslunga är den batteridrivna. Detta segment växer kraftigt eftersom batteridrivna snöslungor kommit att få allt högre prestanda. För bara några år sedan orkade de inte slunga tillräckligt länge och tillräckligt tung snö för att vara prisvärda. Men numera finns det ett par exemplar på marknaden som presterar riktigt bra. Fördelen är förstås att du slipper bensinångor, och många gånger kan dela batteri med andra trädgårdsmaskiner.
Köpa snöslunga via nätet
Allt fler upptäcker fördelarna med att köpa trädgårdsmaskiner - såsom snöslungor - via nätet. De två viktigaste anledningarna till detta är
- Låga priser. Nätbutikernas priser är mycket svåra att slå. Dels då de håller kostnaderna nere genom att inte betala butikshyror och genom att köpa in stora volymer från tillverkarna. Dels genom tuff priskonkurrens nätbutikerna emellan.
- Kostnadsfri hemleverans. Köper du snöslungan i en nätbutik ingår i regel hemleverans till tomtgränsen, vilket gör att du slipper tänka på hur du ska få hem snöslungan från butiken. Denna fördel är inte att förringa då en rejäl snöslunga väger minst 70 kg, ofta uppåt 100 kg och definitivt inte får plats i bagageutrymmet på en bil. Ska man själv transportera hem snöslungan från en vanlig butik krävs därför ofta en hel del bök. Införskaffning av släp, transport av släp till butik, pålastning av snöslungan, transport hem, avlastning av snöslungan samt retur av släp.
Med andra ord finns både tid och pengar att spara på att köpa sin snöslunga via nätet.
Bra att veta om snöslungor
Snöslungor är en komplicerad produktgrupp. Priset skiftar kraftigt mellan olika modeller men det gör även prestandan och konsumentbehovet. För vissa räcker det med att kunna slunga bort nysnö från villagången, andra behöver hålla stora områden snöfria oavsett hur blöt och tung snön är.
Antal steg
Enstegsslunga: Hos enstegsslungan matar snöskruven in snön som sedan direkt slungas ut genom utkastet. Billigare bensinsnöslungor är ofta av enstegstyp. Elektriska snöslungor är hittills enbart av enstegstyp.
Tvåstegsslunga: Tvåstegsslungan bearbetar istället snön i två steg. Först luckras snön upp, och först därefter kastas den iväg med hjälp av en impeller eller en fläkt. Denna teknik gör i regel tvåstegsslungan effektivare och starkare än enstegsslungan.
Motortyp
Traditionellt har snöslungor förbränningsmotorer, men på senare år har även eldrivna snöslungor blivit vanliga. De eldrivna snöslungorna kan i sig delas upp i sladdförsedda och batteridrivna (sladdlösa) modeller. De eldrivna snöslungorna finns i princip enbart i budgetklassen, medan bensindrivna snöslungor finns representerade i alla prisklasser.
Elektrisk snöslunga
Dagens elektriska snöslungor passar bäst för den lilla tomten och den mindre budgeten. Då elmotorn är begränsad till hushållsel eller ett batteri så har den en klart begränsad motoreffekt. Detta gör den elektriska snöslungan svag i jämförelse med de flesta bensindrivna snöslungor och innebär att den bör hållas till att hantera mindre ytor med nysnö. Normalt saknar elektriska snöslungor glidskor med höjdinställning, vilket innebär att de går med öppningen mot marken och därför kräver de ett fast, jämt underlag. De elektriska snöslungorna kan delas upp i två underkategorier. Sladdförsedda snöslungor som
Nedan följer en sammanställning av de största för- och nackdelarna hos eldrivna snöslungor.
Sladdförsedd elektrisk snöslunga
+ Ofta lågt pris
+ Mycket låg energikostnad
+ Färre rörliga delar (som kan gå sönder) medför ofta ett billigare underhåll
+ Lägre bullernivå än förbränningsmotorer
+ Inga bensinångor
+ Bra för hälsan och potentiellt för miljön
+ Ofta låg vikt
– Betydligt svagare motor än bensindrivna snöslungor
– Strömsladden måste hela tiden flyttas vilket ofta upplevs som bökigt
– Strömsladden begränsar avståndet man kan röra sig från strömuttaget
– Elektriska snöslungor har i regel en smalare arbetsbredd än bensindrivna
– Kräver plant, fast underlag
Batteridriven elektrisk snöslunga
+ Ofta lågt pris
+ Lägre bullernivå än förbränningsmotorer
+ Lättmanövrerad
+ Inga avgaser
+ Relativt låg energikostnad
+ Bra för hälsan och potentiellt för miljön
+ Tar liten plats och kan ofta hängas upp på väggen
+ Låg maskinvikt gör det lätt att bära och framföra snöslungan
– Svagare motor än sladdförsedda modeller och betydligt svagare än bensindrivna
– Drifttiden är ofta mycket begränsad
– Ofta lång laddningstid i relation till användningstid
– Elektriska snöslungor har i regel en smalare arbetsbredd än bensindrivna
– Batteriet kan vara dyrt att byta när det är uttjänt
– Låg maskinvikt gör att snöslungan inte borrar sig ner i snön
– Kräver plant, fast underlag
Bensinsnöslunga
Den bensindrivna (tvåstegsslungan) är idag den vanligaste typen av snöslunga och är till skillnad från elektriska snöslungor inte begränsad till små, enkla ytor med lättare snö. Bensindrivna snöslungor är kraftfullare och kan hantera större mängder snö samt svårare typer av snö. De har normalt glidskor med höjdinställning av inmatningshuset, vilket gör att de även kan skotta där underlaget inte är så fast och jämt. Detta innebär att man exempelvis kan skotta där det finns grus, givet att konstruktionen i övrigt tål detta.
+ Motorerna kan göra mycket kraftfulla
+ Kan skotta stora ytor på en tankning
+ Har ibland uppvärmda handtag
+ Har ofta kraftiga strålkastare som underlättar bruk i mörker
+ Klarar olika typer av underlag
– Hög bullernivå
– Mer underhåll än eldrivna snöslungor
– Hög energikostnad
– Ohälsosamma och illaluktande avgaser
– Ofta ganska kraftiga styrvibrationer
– Hög maskinvikt
– Kan upplevas otympliga på små och slingriga ytor
Utgångna produkter
AL-KO 620E III är en bensinsnöslunga där krutet lagts på att ge största möjliga kraft för pengarna. Den klarar en rejäl snöplogkant och ett par decimeter blötsnö. Därmed klarar den förstås också flera decimeter torrsnö. Snöslungan har sex växlar framåt och två bakåt. Framåt tuffar den på riktigt bra, men bakåt hade vi gärna sett ett snabbare läge. Att det finns handtagsvärmare är ett välkommet plus i kanten.
Monteringen är relativt krånglig. Det finns ett par moment där manualen har för begränsad information för att gemene man ska uppleva att den har stenkoll på processen. Framför allt när det kommer till bowdendragen. Det är också väldigt pilligt att montera utkastet.
Lättkörd maskin
Men när du väl fått ihop konstruktionen - vilket tar 2-4 timmar beroende på hur kunnig du är - är detta en riktigt smidig maskin. Den är framför allt väldigt lättkörd. Du har både 230 volts elektrisk start och snöre, oavsett vilket du väljer startar den direkt.
Bra i mindre snörika områden
Själva kraften hos 620E III är det som sagt inga fel på alls. Den orkar med det vi förväntar oss av en maskin i den här prisklassen och ännu mer. Dessutom har du belysning så att du kan skotta kvällstid. Konstruktionen känns i vissa avseenden lite vek jämfört med de lite mer lyxiga modellerna, men du får samtidigt väldigt mycket prestanda för pengarna.
620E III passar dig som inte behöver skotta särskilt många gånger varje år, men ändå kräver en kraftfull snöslunga. Exempelvis om du bor på en plats med milda vintrar som har den tyngre blötsnön en större del av vintern. Kan du förvara den skyddat mellan snöslungandet så spelar byggkvalitet mindre roll och du har kraften när den behövs.
Stiga ST 8051 AE är en mycket kraftfull snöslunga sett till att den är batteridriven. Den klarar inte lika mycket belastning som en bensindriven modell, men fortfarande imponerande mycket. Däremot orkar den exempelvis upp till två decimeter torrsnö utan att klaga och utan att det påverkar batteritiden nämnvärt. Större belastning än så blir dock tufft för den och minskar batteritiden påtagligt.
Likaså klarar ST 8051 AE felfritt upp till fem centimeter blötsnö. Däremot kan den ha svårt med hårt packad snö, såsom snökanten som plogbilen lämnar efter sig.
Så länge du inte pressar ST 8051 AE alltför hårt klarar sig dock batteriet väl. Vi slungar en uppfart på 100 kvadratmeter två gånger på en laddning. Efter det är batteriet fortfarande inte helt tomt, men orkar samtidigt inte mata motorn lika mycket, varför det är bättre att ladda det fullt innan nästa användning. Något som underlättas av att batteriladdaren laddar upp det medföljande batteriet så snabbt. ST 8051 AE har alltså betydligt bättre prestanda än föregående generationer batterisnöslungor och detta beror främst på en ny generation batterier med betydligt högre spänning och lagringskapacitet. Detta ger en riktigt attraktiv mix av smidighet och prestanda.
Behövs ingen drivning
Elmotorer har som bekant flera fördelar. Du slipper gissel som avgaser, bensinhantering och kalla motorer som inte vill starta. Speciellt snabbstarten blev uppskattad. Elmotorn ger också en låg maskinvikt vilket i sig har ytterligare styrkor. Snöslungan är exempelvis lätt att köra, trots att den saknar drivning och är även lätt att vända. Dessutom gör vikten att du kan hänga upp snöslungan på väggen när du inte använder den, eller slänga upp den på vinden över sommarhalvåret.
Likt många andra batteridrivna trädgårdsmaskiner kan du dela batteriet med andra maskiner av samma märke och spänning, exempelvis batterigräsklippare. Detta kan spara dig många kronor då batteriet är en betydande del av kostnaden.
ST 8051 AE har en hög byggkvalitet och det märks på detaljer såsom rostfria skruvar. Utkastet vrider du smidigt på med hjälp av en spak och den svarar direkt samt rör sig snabbt. ST 8051 AE passar dig som inte ligger på latsidan när snön faller. Skottar du i tid, innan det hunnit komma för mycket snö, är den på många sätt överlägsen bensinsnöslungan. Givet att du skottar i tid, innan snön blivit alltför tjock och blöt eller hård, är ST 8051 AE en utmärkt snöslunga och passar utmärkt för dig med medelstor uppfart som söker en pålitlig och lätthanterad snöslunga till ett konkurrenskraftigt pris.
Meec Tools 012683 är en tvåstegssnöslunga med en rejäl arbetsbredd och enkel hantering. Den är lite svårstartad när den har stått över en säsong, men är i övrigt enkel att handha och framföra.
Snöslungan har två växlar på backen, och sex växlar framåt. Den är enkel att manövrera och tuffar på framåt i lagom tempo framåt. På backen upplevs den något långsam.
Byggkvaliteten är okej sett till priset även om det är ganska tunn plåt. Du bör förvara den skyddat mellan användningarna.
Prestation på backen
Meec Tools 012683 har inga problem att slunga uppemot 30–40 centimeter luftig snö. Den gör då ett utmärkt jobb i ett makligt arbetstempo.
Är det blötsnö har denna snöslunga däremot svårt att orka med. Då får du vänta ut kallare väder. Vidare har den svårt om snön är hårt packad, exempelvis snö som bilar kört på eller större snötäcken som fallit ner från hög höjd. Men är du ute i god tid och håller din uppfart skottad regelbundet är detta en alldeles utmärkt snöslunga, då sett till dess låga pris.
Eftersom den har drivning klarar den slänt, även lite brantare sådan är inget problem.
Meec Tools 012683 är en billig snöslunga som blir prisvärd för dig som bor på en plats där det snöar mer sällan. Du som inte behöver en särskilt kraftfull maskin, utan snarare något som klarar mer sporadiska snöfall. Du bör också ha plats att förvara den på så att den uppnår en bra teknisk livslängd. Stämmer det in på dig är detta ett bra köp.
McCulloch PM55 är trots ett överkomligt pris en mycket kraftfull och kompromisslöst effektiv snöslunga. Den är snabb och klarar enkelt alla utmaningar: nysnö, kramsnö, skare, tung & hårt packad blötsnö samt isig packsnö. Allt pulvriseras och kastas långt. Faktum är att det är svårt att slunga under 4-6 meter, även på lägsta gas. Detta kan besvära trångbodda användare som inte vill spruta ner grannens tomt. PM55 kommer nästintill färdigmonterad och är mycket välförpackad, stabilt förankrad med muttrar i en träställning inuti en kartong. Man får inte med något att lösgöra muttrarna med, så se till att ha en U-nyckel till hands. Montaget underlättas av en bruksanvisning som är klart godkänd med många och stora bilder. PM55 har goda terrängegenskaper med kraftiga däck som sällan kör fast. Snöutkastets vridning regleras direkt från handtaget, vilket gör det lättare att rikta om snöstrålen i farten.
Stiga Snow Blizzard
Kraftfull, tillförlitlig snöslunga med integrerad strålkastare och rejäl arbetsbredd
Stigas Snow Blizzard är en snöslunga i premiumklassen och ett kraftpaket som klarar riktigt tuffa utmaningar. Såväl djup, vattnig och tung snö som isig och packad. Arbetsbredden är rejält tilltagen och motorn är tillräckligt kraftfull för att orka med de stora snömängder som därmed pressas in i snäckan. Ett flertal växlar ger god möjlighet att anpassa hastigheten till snöförhållandena. Allt från krypande till hög marschfart. Kastriktningen kan regleras med ena handen under drift och detta sparar tid då man därmed slipper att stanna upp för att justera utkastet. Utkastet kan emellertid vandra litet vilket gör att snön då kan hamna på fel ställe. Elstarten gör snöslungan mycket driftsäker då den säkerställer att motorn alltid startar, även vid isiga köldknäppar. Strålkastaren är integrerad på fronten vilken gör att den inte kan lossa. Något som tyvärr annars är vanligt hos snöslungor då motorns starka vibrationer kan lossa muttrarna som håller strålkastaren. Bruksanvisningen får godkänt men kunde varit mer detaljerad och med större illustrationer. Snow Blizzard är definitivt en högpresterande snöslunga men prislappen är relativt hög jämfört med konkurrerande modeller.
Stiga ST1145 är en elektrisk enstegs-snöslunga avsedd för enklare snöröjning på mindre ytor, exempelvis asfalterade garageuppfarter. Likt andra el-snöslungor är den sladdförsedd och kopplas till ett eluttag. Detta begränsar starkt räckvidden och att ständigt behöva justera sladden är onekligen ganska bökigt. Samtidigt ger eldriften även en mängd fördelar. Låg maskinvikt, kompakt storlek, lågt inköpspris, låg driftkostnad, tillförlitlig start och frånvaron av besvärande bensinångor är alla klara styrkor. Den låga maskinvikten innebär emellertid inte bara fördelar. Är snön för djup eller hård så arbetar sig skrapan inte ner till marken av sin egen tyngd och man måste därför själv tvinga ner skrapan. Även om detta lätt blir ansträngande klarar ST1145 trots allt att slunga bort stora mängder snö, givet att den inte är för isig eller hårt packad. En anledning till att elmotorn klarar detta är den blygsamma arbetsbredden som delar upp arbetet på fler vändor. Något som medför att ST1145 blir ineffektiv på större ytor och därför inte bör användas på ytvidder mycket större än 100 kvm.
MTD Optima ME 66
Snöslunga med elstart, kraftfull motor, starka strålkastare och praktiska reglage
MTD Optima ME 66 är en snöslunga i premium-prisklassen och har också en rad ”premium”-funktioner. Snöslungan har exempelvis elstart, vilket eliminerar risken att snöslungan inte går att få igång om dragstarten fallerar. Den har även en praktisk joystick för att reglera utkastets rotation och utkastsvinkel samt en kraftig strålkastare integrerad i fronten på styret. Strålkastaren går emellertid inte att stänga av.
Optima ME 66 har en kraftfull motor men med tanke på prislappen hade vi velat se en ännu högre motoreffekt. Snöslungan klarar ganska besvärlig snö, exempelvis djup, hård, packad och småblöt sådan. Blir snön däremot alltför kladdig eller blöt så täpper utkastet lätt igen. Den höga maskinvikten underlättar när man behöver gräva sig ner genom skare och annan hård snö. Samtidigt för servostyrningen det lättare att rotera snöslungan trots den höga vikten.
Däcken är rejäla med bra mönster som ger ett stabilt grepp, även på halt underlag. Självdriften fungerar bra och växlingen sker smidigt med en lättåtkomlig spak.
WOLF-Garten 7190 HD
Snöslunga med uppvärmda handtag, kraftiga strålkastare, elstart och stark motor
WOLF-Garten 7190 HD är en snöslunga i den övre premium-prisklassen och är något så ovanligt som en trestegssnöslunga. Det tredje ”steget” består i att snöslungan har en extra snöskruv för att bättre bryta sönder hårdare snö. Den praktiska skillnaden med en tvåstegssnöslunga upplevde vi emellertid inte som speciellt stor. Detta då det generellt inte är ett problem för snöslungor att krossa snön. Istället ligger problemet för snöslungor normalt i att snön klumpar ihop sig och sätter igen utkastet. För att undvika detta så gäller det snarare att snöslungan har tillräcklig kraft i snöskruven. Något 7190 HD oftast har från sin kraftfulla motor. Därför klarar den lätt av de flesta typer av snö. Blir snön däremot alltför kletig så sätter den igen utkastet och detta händer tyvärr lite för ofta för en snöslunga med en så saftig prislapp. Normalt presterar emellertid 7190 HD väl och klarar att slunga stora mängder snö på kort tid. Den höga maskinvikten i kombination med självdriften underlättar för snöslungan att gräva sig ner i djup, hård snö. Samtidigt underlättar servostyrningen att rotera snöslungan. 7190 HD har även lyx-funktioner såsom elstart, eluppvärmda handtag och integrerad strålkastare.
MTD M53 är en lättstartad enstegssnöslunga i övre budgetklassen och är till skillnad från lättare budgetsnöslungor bensindriven. M53:s förbränningsmotor är förvisso starkare än snöslungorna med elmotor, men skillnaden är måttlig. Den stora fördelen med förbränningsmotorn är snarare att man slipper ta hänsyn till en elsladd. Å andra sidan har den även nackdelar, såsom kraftigare styrvibrationer och bensinångor. Dessa är emellertid relativt milda för en bensinsnöslunga. Arbetsbredden är ganska rejäl för en enstegssnöslunga medan arbetshöjden är mer normal. Även om M53 är tyngre än de lättare elsnöslungorna så har den fortfarande en mycket låg vikt jämfört med tvåstegssnöslungor. Detta gör den lättare att svänga med, men då den saknar hjuldriven framdrift så kan snöslungan ändå upplevas ganska arbetsam att hantera. Den relativt låga vikten gör det också svårare att arbeta sig igenom skare och djup, hård snö. M53 orkar slunga torrare typer av snö medan blöt, klibbig och tung snö lätt blir den övermäktig. En tröst när detta händer är att utkastet är relativt lätt att rensa. Styret ger ett bra grepp, men det är så pass kort att längre personer måste böja sig framåt under snöslungningen. M53 kommer nästintill färdigmonterad och är därför lätta att montera. I relation till sin prestanda är prislappen ganska hög.
Stiga är bland de tillverkare som leder vägen för batteridrivna trädgårdsmaskiner och ST 4851 AE är en av de första batteridrivna snöslungorna på marknaden. Den har flera av de styrkor som är typiska för batteridrivna snöslungor. Designen är kompakt jämfört med en bensindriven snöslunga och maskinvikten är låg. Snöslungan går att hänga upp på väggen när den inte används och kan bäras upp och förvaras på vinden över sommaren. Dessutom slipper man ju så klart bensinmotorn med allt vad det innebär av underhåll, bensinångor, avgaser, bullernivå och potentiella startproblem. Samtidigt kräver snöslungning stor kraft, vilket fordrar en stark motor med hög effekt. Är motorn batteridriven behöver batteriet därför ha en tillräckligt hög spänning. Det är här ST 4851 AE:s stora begränsning ligger. Motorn är tillräckligt stark för att slunga måttliga mängder nysnö. Så fort motståndet blir tyngre så orkar den dessvärre inte med. ST 4851 AE kräver därför speciella förutsättningar för att fungera som tänkt. Snön får inte smälta och bli blöt och tung, den får inte frysa till och bli hård och snötäcket får inte bli för tjockt.
ST 4851 AE levereras utan batteri, varför detta måste köpas till för ungefär lika mycket pengar som man får en sladdbunden snöslunga. En batterikapacitet på 5 Ah räcker tyvärr inte till speciellt mycket skottning. Räkna max med en medelstor garageuppfart täckt med ett par decimeter pudersnö. Priset för snöslunga, batteri och laddare är flera gånger dyrare än en nätansluten elektrisk snöslunga, samtidigt som maxeffekten är sämre och drifttiden inte är obegränsad. I jämförelse framstår ST 4851 AE därför inte som speciellt prisvärd, trots att man slipper sladd.
Vanliga frågor om snöslungor
Vilken snöslunga är bäst?
Vilken snöslunga som är bäst beror på var i landet du bor. Bor du i Norrland kommer din snöslunga att köras betydligt oftare, än motsvarande snöslunga i Skåne som kanske bara plockas fram tre gånger på en säsong. Med andra ord behöver de högre upp i landet fokusera mer på byggkvalitet. Samtidigt är det ofta blötsnö och skare i lägre delar av landet vilket är tufft för snöslungorna, då krävs hög prestanda.
Hur fungerar en snöslunga?
En snöslunga har en skruv som arbetar in snö i maskinen. Slungan kan sedan vara en-, två- eller trestegs och detta avgör huruvida den endast kastar ut snön direkt eller om den först bearbetar den. Två- och trestegsslungor har högre prestanda eftersom de bearbetar snön innan de kastar ut den, och klarar därför svårare förhållanden. Snön skickas ut genom ett utkast som du vanligen kan rikta själv.
Vilken bensin till snöslunga?
Du bör alltid följa tillverkarens råd när det kommer till val av bränsle till din snöslunga. Detta brukar anges i manualen. Normalt sett rekommenderas alkylatbensin, du väljer tvåtakts om snöslungan har tvåtaktsmotor och fyrtakt om den har fyrtaktsmotor.
Vad kostar en snöslunga?
Snöslungor kostar mellan 3 000-30 000 kronor beroende på hur kraftfull och funktionsrik modell du vill ha. Budget brukar räknas under 9 000 kronor, mellanklassen upp till 20 000 kronor. De dyrare modellerna har generellt sett högre byggkvalitet, bättre prestanda och fler funktioner såsom uppvärmda handtag och liknande. Vilken modell du ska välja beror dock i mångt och mycket på var i landet du bor och hur mycket det snöar där.
Vilken olja till snöslunga?
En snöslunga körs vintertid, och vid tillfällen då det är minusgrader ute, vilket gör att valet av motorolja ibland faller på 5W-30. Men vissa tillverkare rekommenderar 10W-30. Konsultera manualen för att se vad som rekommenderas till just din modell.