Snoslunga bast i test

Snöslunga: 13 modeller i test

Senast Uppdaterad Oktober 2018

Oavsett vad man tycker om den är snöröjning en nödvändighet om vintern. Bor man i lägenhet sköts denna av andra men är man villaägare med garageuppfart och gång fram till dörren får man fixa röjningen själv. Vill man slippa att köra fast med bilen och ta sig fram säkert till dörren gäller det därför att hålla rent. Snöröjning för hand är visserligen utmärkt motion men är man inte tillräckligt vältränad och uppvärmd är risken stor att man gör illa ryggen. Snöröjning för hand är bland de vanligaste orsakerna till ryggskott och kalla vinter-mornar kyler lätt kroppen vilket ökar risken för skador. Detta är ett av skälen till att snöslungor blir allt vanligare bland privatpersoner. Andra viktiga skäl är att snöslungan kan spara väldigt mycket tid för den som har en stor yta att hålla snöfri och att alltfler får råd att köpa en snöslunga.

Skillnader mellan olika typer av snöslungor

Den vanligaste sortens snöslunga för hemmabruk är av typen tvåsteg - självgående - gå-bakom. Som dess namn antyder bearbetar en tvåstegsslunga snön i två steg. I det första steget luckras snön upp så att den blir lös och lättare att kasta. I det andra steget slungas sedan den uppluckrade snön iväg. Detta gör tvåstegsslungan betydligt mer kraftfull och energieffektiv än sin primitivare släkting enstegsslungan, vilket troligen är skälet till tvåstegsslungans popularitet. Likt flertalet moderna gräsklippare för hemmabruk är de flesta snöslungor för hemmabruk självgående och man går bakom snarare än sitter på dem.

Även enstegssnöslungor har emellertid sina fördelar, i synnerhet de eldrivna modellerna. Först och främst är de relativt billiga i både inköpspris och drift. En eldriven enstegssnöslunga kan fås för ner emot 1500 kr och driftkostnaden är en bråkdel av den för en bensindriven tvåstegsslunga. Detta beror dels på att elmotorer är mindre komplicerade och mer driftsäkra skapelser än förbränningsmotorer, men främst på att hushållsel är en betydligt billigare energikälla än bensin. Andra viktiga fördelar med eldrivna snöslungor är deras låga maskinvikt och kompakta storlek. Detta gör dem lätta att flytta och manövrera, men även smidiga att stuva undan när de inte används. En eldriven enstegssnöslunga kan exempelvis hängas undan på garageväggen eller hivas upp på vinden under sommarhalvåret. Något som knappast kan göras med bensindrivna tvåstegssnöslungor. Elmotorn genererar inte heller några ohälsosamma och illaluktnade bensinångor under drift. Även bullernivån är lägre på en eldriven enstegsnöslunga än på en bensindriven tvåstegssnöslunga. Man ska emellertid veta att alla snöslungor för ordentligt oväsen under drift och vi rekommenderar därför starkt att man alltid använder sig av hörselskydd under drift. Ytterligare en fördel med eldriva snöslungor är att elmotorer i regel alltid startar utan problem, något som tyvärr inte alltid gäller för bensindrivna snöslungor. Åtminstone modeller som saknar elstart.

Olika konsumenter är olika köpstarka och för att kunna ge köpråd till så många som möjligt har vi delat in testets kandidater i tre olika prisklasser och utnämnt en vinnare i varje prisklass enligt följande:

Budget: upp till 5 000 kr     Mellan: 5 000-11 000 kr    Premium: över 11 000 kr

Köpa snöslunga via nätet

Alltfler upptäcker fördelarna med att köpa trädgårdsmaskiner - såsom snöslungor - via nätet. De två viktigaste anledningarna till detta är

  1.     Låga priser. Nätbutikernas priser är mycket svåra att slå. Dels då de håller kostnaderna nere genom att inte betala butikshyror och genom att köpa in stora volymer från tillverkarna. Dels genom tuff priskonkurrens nätbutikerna emellan.
  2.     Kostnadsfri hemleverans. Köper du snöslungan i en nätbutik ingår i regel hemleverans till tomtgränsen, vilket gör att du slipper tänka på hur du ska få hem snöslungan från butiken. Denna fördel är inte att förringa då en rejäl snöslunga väger minst 70 kg, ofta uppåt 100 kg och definitivt inte får plats i bagageutrymmet på en bil. Ska man själv transportera hem snöslungan från en vanlig butik krävs därför ofta en hel del bök. Införskaffning av släp, transport av släp till butik, pålastning av snöslungan, transport hem, avlastning av snöslungan samt retur av släp.

    Med andra ord finns både tid och pengar att spara på att köpa sin snöslunga via nätet.

Produkter i testet

Så gjorde vi testet

Vi gör våra tester själva och testar alla produkter så som de är tänkta att användas i verkligheten. Snöslungorna har gått flera gånger i veckan under flera månaders tid på en plats i Norrland där snön faller tät under en stor del av året. Maskinerna körs i både blötsnö och torrsnö. De testas även löpande på packad snö, exempelvis snö på uppfart och snövall efter plogbil. Några av de faktorer vi väger in under testet är:

Prestanda: Hur mycket snö klarar den av att slunga? Var går begränsningar för olika typer av snö? Hur långt orkar den slunga snön? Hur snabbt går det att slunga?

Byggkvalitet: Vilka typer av material är snöslungan konstruerad av? Är känsliga delar skyddade? Hur välbalanserad är maskinen? Är den gedigen? Förekommer det missljud eller lösa delar?

Användarvänlighet: Vilka inställningsmöjligheter finns det? Är det smidigt att justera utkastet? Hur lätt är det att ta sig framåt med snöslungan? Hur lätt är det att svänga? Hur hanterar snöslungan platser där det finns många hinder? Hur är upplevelsen på fria ytor? Finns det extrafunktioner och hur fungerar de i så fall?

Några andra faktorer är ergonomi och montering. Vi har betygsatt varje snöslunga efter dess prisvärde, d.v.s. hur bra den är på respektive område i relation till sin prislapp. En dyr produkt har således högre förväntningar än en billigare och tvärtom.

AL-KO SnowLine 620 E II

Kraftfull snöslunga med svårslaget prisvärde, klarar alla normala snötyper

Prisklass: Mellan Motor: 170 S, 4-takt, OHV Kraftkälla: Bensin Motoreffekt: 4400 W (vid 3600 rpm) Slagvolym: 212 cc Tankvolym: 3 L Slungtyp: Tvåsteg Arbetshöjd: 51 cm Arbetsbredd: 62 cm Kastlängd: 5-10 m Antal växlar: Fram: 5 st; Bak: 2 st Hastighet: Fram: 1,37-3,4 km/t; Bak: 1,2-1,63 km/t Rotation utkast: 190 °steglöst (manuellt) Styrvibrationer: (max) 20,4 m/s² Elstart: Ja Bruksanvisning: PDF
Bäst I Test Badge.se 2018.png

Snow Line 620 E II är en utmärkt snöslunga som får jobbet gjort i de allra flesta situationer. Med sin kraftfulla motor röjer den enkelt nysnö, kramsnö, skare samt tung och packad blötsnö. Det är endast extremt packad snö den får kämpa med. Byggkvaliteten är god och alla vitala delar är av metall. 620 II kommer nästintill färdigmonterad och slutmontaget är smärtfritt. Mycket tack vare att bruksanvisningen är detaljerad, även om vi gärna sett större och tydligare illustrationer. Motorn är lättstartad men för säkerhets skull finns även elstart. Arbetsbredden är generöst tilltagen och kastlängden likaså, vilket gör snöröjningen snabb och effektiv. Strålkastaren ger god sikt i vintermörkret och rediga gummihjul gör att snöslungan sällan fastnar. Det är bökigt att justera arbetshöjden, vilket tyvärr medför att man drar sig för att göra denna. Sammantaget är dock Snow Line 620 II en lika tillförlitlig som prisvärd snöslunga och den utnämns därför till bäst i test.

+Svårslaget prisvärde, klarar alla normala snötyper, kraftfull motor, strålkastare, rejäl arbetsbredd
Bökig justering av arbetshöjden
  • Betyg 1/5
  • Betyg 2/5
  • Betyg 3/5
  • Betyg 4/5
  • Betyg 5/5 Betyg 4.5/5

4.5 av 5

Toro 724 QXE CE

Mycket lättkörd och tidseffektiv vid måttliga mängder snö

Prisklass: Premium Motor: Toro OHV, 4-takt Kraftkälla: Bensin Motoreffekt: 4,4 W (vid 34000 rpm) Slagvolym: 212 cc Tankvolym: 2,2 L Slungtyp: Tvåstegshybrid Arbetshöjd: 46 cm Arbetsbredd: 61 cm Kastlängd: 1-12 m Antal växlar: Fram: Steglös Automatic Drive- ADS Hastighet: Fram: 0-5,6 km/t; Bak: manuell Rotation utkast: 200° steglöst (manuellt) Vikt: 57 kg Styrvibrationer: (max) 5,2 m/s² Elstart: Ja Bruksanvisning: PDF
Badge Basta Premiumval.se 2018.png

Toro 724 QXE CE är en lättkörd och ganska stark snöslunga med en smart lösning för hastighetsregleringen som gör att du blir klar väldigt fort. Snöslungan har ett handtag som är konstruerat på så vis att ju mer du trycker snöslungan framåt desto snabbare driver den på. Det handlar inte om fysisk styrka, utan en lätt knuff gör att den accelererar ordentligt. Är arbetsytan liten kan det vara lite klurigt att ta sig runt innan du verkligen har lärt dig att hastighetsreglera och svänga samtidigt. Att navigera runt bilen och ett par hinder är däremot inga problem. Vintertid har du sällan heller särskilt mycket saker ståendes på uppfarten. Men det är först på stora öppna ytor som den här funktionen verkligen kommer till sin rätt. Så länge snön inte fallit allt för tjock slungar vi i hög fart utan att det känns instabilt eller pressat. Hela snöslungan känns väldigt välbalanserad och inte framtung såsom många andra kan göra. Det är också enkelt att rikta utkastet. Du styr det med en joystick och den svänger snabbt runt. Har du väl lärt dig att hantera 724 QXE CE bra kan du slunga gården på rekordtid.

724 QXE CE klarar ganska stora snömängder även om det finns mer kraftfulla alternativ i prisklassen. Upp till tre decimeter snö är inga problem. Men blir det plusgrader och blötsnö får du halvera den siffran. Den orkar heller inte riktigt med packad snö såsom hantering av tjockare plogkant. Har det exempelvis fallit två decimeter snö och du ska ta plogkanten efter det så orkar den inte med. 724 QXE CE är ett mycket bra alternativ för den som söker en snöslunga med hög byggkvalitet och som vill kunna skotta mindre mängder snö snabbt. Bor du på en plats där det snöar ganska ofta, och du kan tänka dig att köra slungan innan det kommit en allt för stor mängd, är den ett prisvärt alternativ. Speciellt eftersom den är så otroligt lättkörd när du väl vant dig vid den.

+Mycket lättkörd, väldigt tidseffektiv vid måttlig snömängd, bra byggkvalitet
Något svag under tuffare förhållanden
  • Betyg 1/5
  • Betyg 2/5
  • Betyg 3/5
  • Betyg 4/5
  • Betyg 5/5 Betyg 4.5/5

4.5 av 5

Stiga ST 5262 PB

Högpresterande kvalitetsslunga för platser där det snöar mycket

Prisklass: Premium Motor: Briggs & Stratton 950 Snow Series Kraftkälla: Bensin Motoreffekt: 4640 W (vid 3600 rpm) Slagvolym: 208 cc Tankvolym: 3 L Slungtyp: Tvåsteg Arbetshöjd: 51 cm Arbetsbredd: 62 cm Kastlängd: 1-10 m Antal växlar: Fram: 6 st; Bak: 2 st Rotation utkast: 190 °steglöst (manuellt) Vikt: 95 kg Styrvibrationer: (max) 4,274m/s² m/s² Elstart: Ja

Stiga ST 5262 PB är en snöslunga som håller mycket hög kvalitet och som orkar slunga en hel del snö. De pulverlackerade ganska kraftiga plåtarna i kombination med de lättrullade däcken gör den lätt att köra i alla väder - så länge du ska framåt. T 5262 PB är stabil och kraftfull i konstruktionen samtidigt som den rullar smidigt över marken. Den har också täckta fjädrar i vajrarna och rostfria skruv. Överlag upplevs den välbyggd. Valet av rostfria skruv kan tyckas vara en självklarhet i snöslungornas värld, men så är tyvärr inte fallet. Därför uppskattar vi att Stiga valt att prioritera byggkvalitet. De kapslade konstruktionerna borgar för lång hållbarhet. Ska vi anmärka på något är det att ST 5262 PB är ganska tung att svänga runt då den är framtung. Trots systemet med att du bromsar ett däck för att få den att svänga upplevs just rotationsmomentet trögstyrt. Tyngden framtill har dock fördel i att den skär ned bra i snön. Å andra sidan finns det andra modeller som är mer välbalanserade men fortfarande lämnar ett lika bra resultat på den punkten.

ST 5262 PB har inga problem att slunga stora mängder snö. Den klarar upp till fem decimeter torrsnö utan att vi märker nämnvärd påverkan på motorn. Hårt packad snö från plogbil är inte heller något problem så länge du inte låter kanten växa på sig. Vidare gör Stigas snöslunga ett bra jobb när det kommer till uppfarter som bilar dagligen kör över och då trycker samman snön. Skrapan skär ned bra och du får bort snön hela vägen ner till marken - på så vis undviker du isbana. Det är också enkelt att ställa utkastet och det går fort att svänga runt. Med tanke på dess prestanda och höga byggkvalitet passar Stiga ST 5262 PB bäst för dig som bor där det snöar ofta och mycket och därför behöver en maskin som klarar att arbeta flera gånger i veckan i flera år.

+Hög byggkvalitet, mycket kraft, lätt att ställa utkast
Något trög i svängar
  • Betyg 1/5
  • Betyg 2/5
  • Betyg 3/5
  • Betyg 4/5
  • Betyg 5/5

4 av 5

AL-KO SnowLine 700

Prisvärd snöslunga med mycket värde för pengarna, driftsäker med hög kapacitet

Prisklass: Premium Motor: 165 S, 4-takt, OHV Kraftkälla: Bensin Motoreffekt: 7800 W (vid 3600 rpm) Slagvolym: 375 cc Tankvolym: 6,5 L Slungtyp: Tvåsteg Arbetshöjd: 54,5 cm Arbetsbredd: 70 cm Kastlängd: 1-15 m Antal växlar: Fram: 6 st; Bak: 2 st Hastighet: Fram: 1,37-3,4 km/t; Bak: 1,2-1,63? km/t Rotation utkast: 190 °steglöst (manuellt) Ljudnivå (uppmätt): ca 86 dB Elstart: Ja Justerbart handtag: Ja Strålkastare: Ja (Inbyggd)

Kraftpaketet Snow Line 700 från tyska AL-KO är en både högpresterande och prisvärd snöslunga. Med sin kraftiga motor har Snow Line 700 inga problem att kasta mycket snö och göra det långt. Tillsammans med de kraftiga hjulen ser motorn även till att snöslungan inte kör fast eller slirar. Slungan klarar av både packad, isig och djup snö och dess arbetsbredd gör att slungningen går fort. Utkastet kan justeras på ett smidigt sätt via ett reglage på styret. Det hade däremot varit bra om utkastet gick att rikta något mer åt höger och nedåt, för att kasta snö mycket korta avstånd. Snöslungan har en bra strålkastare som man enkelt kan tända och släcka via en strömbrytare. Den har även eluppvärmda handtag och många växlar, vilket gör det enklare att reglera hastigheten. Eftersom Snow Line 700:s maskinvikt är mycket hög krävs det viss styrka för att göra tvära svängar med den. Liksom övriga snöslungor vi testat så tycker vi att bruksanvisningen kunde varit tydligare med fler och större bilder.

+Mycket snöslunga för pengarna, kraftfull motor, driftsäker, hög kapacitet
Något tung att hantera, svårt att kasta mycket korta avstånd
  • Betyg 1/5
  • Betyg 2/5
  • Betyg 3/5
  • Betyg 4/5
  • Betyg 5/5

4 av 5

AL-KO SnowLine 46 E

Lätt och smidig snöslunga med svårslaget pris, förvånansvärt kraftfull och tyst

Prisklass: Budget Kraftkälla: Elektrisk Motoreffekt: 2000 W Slungtyp: Enstegs Arbetshöjd: 30 cm Arbetsbredd: 46 cm Kastlängd: 10 m Antal växlar: Inga Styrvibrationer: (max) 2.5 m/s² Elstart: Ja Bruksanvisning: PDF

SnowLine 46 E är en liten, enkel och billig snöslunga för lite mindre ytor och vårt bästa budgetval. Den låga vikten och ett praktiskt bärhandtag gör snöslungan enkel att flytta. Man kan lätt justera utkastet och snöslungan klarar av att kasta snö upp till 10 meter. Den klarar även av att slunga tung snö, men gör det då inte så långt. Då snöslungan inte väger så mycket, så arbetar sig skrapan inte ner till marken av sig självt ifall snön är för djup eller hård. Då måste man tvinga ner skrapan med egen kraft, vilket lätt blir kämpigt. Samtidigt klarar maskinen att få bort även djup snö, så länge den inte är för hårt packad eller isig. Då SnowLine 46 E är eldriven så slipper man obehagliga bensinångor. Eldriften ger dessutom lägre buller och är betydligt billigare i drift än en bensindriven snöslunga. Vidare startar en eldriven snöslunga i regel som den ska och innebär mindre underhåll än en snöslunga med förbränningsmotor. Nackdelen är att man måste vara hyfsat nära ett eluttag när man skottar, samt se till att flytta på sladden så att den inte hamnar i vägen.

+Svårlaget pris, lätt och smidig, förvånansvärt kraftfull, miljövänlig, billig i drift
Tungt att slunga djup och hård snö, sladdbunden drift
  • Betyg 1/5
  • Betyg 2/5
  • Betyg 3/5
  • Betyg 4/5
  • Betyg 5/5

4 av 5

Stiga ST 8051 AE

Lättmanövrerad batterislunga för mindre snömängder

Prisklass: Mellan Kraftkälla: Batteri (80V) Slungtyp: Ensteg Arbetshöjd: 30 cm Arbetsbredd: 51 cm Rotation utkast: 180 °steglöst (manuellt) Vikt: 15,5 kg

Stiga ST 8051 AE är en mycket kraftfull snöslunga sett till att den är batteridriven. Den klarar inte lika mycket belastning som en bensindriven modell, men fortfarande imponerande mycket. Däremot orkar den exempelvis upp till två decimeter torrsnö utan att klaga och utan att det påverkar batteritiden nämnvärt. Större belastning än så blir dock tufft för den och minskar batteritiden påtagligt. Likaså klarar ST 8051 AE felfritt upp till fem centimeter blötsnö. Däremot kan den ha svårt med hårt packad snö, såsom snökanten som plogbilen lämnar efter sig. Så länge du inte pressar ST 8051 AE alltför hårt klarar sig dock batteriet väl. Vi slungar en uppfart på 100 kvadratmeter två gånger på en laddning. Efter det är batteriet fortfarande inte helt tomt, men orkar samtidigt inte mata motorn lika mycket, varför det är bättre att ladda det fullt innan nästa användning. Något som underlättas av att batteriladdaren laddar upp det medföljande batteriet så snabbt. ST 8051 AE har alltså betydligt bättre prestanda än föregående generationer batterisnöslungor och detta beror främst på en ny generation batterier med betydligt högre spänning och lagringskapacitet. Detta ger en riktigt attraktiv mix av smidighet och prestanda.

Elmotorer har som bekant flera fördelar. Du slipper gissel som avgaser, bensinhantering och kalla motorer som inte vill starta. Speciellt snabbstarten blev uppskattad. Elmotorn ger också en låg maskinvikt vilket i sig har ytterligare styrkor. Snöslungan är exempelvis lätt att köra, trots att den saknar drivning och är även lätt att vända. Dessutom gör vikten att du kan hänga upp snöslungan på väggen när du inte använder den, eller slänga upp den på vinden över sommarhalvåret. Likt många andra batteridrivna trädgårdsmaskiner kan du dela batteriet med andra maskiner av samma märke och spänning, exempelvis batterigräsklippare. Detta kan spara dig många kronor då batteriet är en betydande del av kostnaden. ST 8051 AE har en hög byggkvalitet och det märks på detaljer såsom rostfria skruvar. Utkastet vrider du smidigt på med hjälp av en spak och den svarar direkt samt rör sig snabbt. ST 8051 AE passar dig som inte ligger på latsidan när snön faller. Skottar du i tid, innan det hunnit komma för mycket snö, är den på många sätt överlägsen bensinsnöslungan. Givet att du skottar i tid, innan snön blivit alltför tjock och blöt eller hård, är ST 8051 AE en utmärkt snöslunga och passar utmärkt för dig med medelstor uppfart som söker en pålitlig och lätthanterad snöslunga till ett konkurrenskraftigt pris.

+Mycket lättkörd, hög byggkvalitet & batterikapacitet, snabbstartad, snabb laddning
Underlägsen bensinsnöslunga vid tung belastning
  • Betyg 1/5
  • Betyg 2/5
  • Betyg 3/5
  • Betyg 4/5
  • Betyg 5/5

4 av 5

AL-KO ST 4048 Li

Behändig och stark snöslunga förpackad i billig konstruktion

Prisklass: Budget Kraftkälla: Batteri (48V) Area per laddning: ca 150 kvm Slungtyp: Ensteg Arbetshöjd: 25 cm Arbetsbredd: 48 cm Kastlängd: 5 m Rotation utkast: 190 °steglöst (manuellt) Vikt: 14,9 kg (inkl. batteri)
Bästa Budgetval Badge.se 2018.png

AL-KO ST 4048 Li är en batterisnöslunga med ett lågt pris men mycket prestanda för pengarna. Den hanterar utan problem blötsnö upp till fem centimeters djup och detta är imponerande med tanke på prisklassen. Är det torrsnö ändras den siffran till 15 centimeter vilket också är ett mycket bra resultat. Den klarar av att slunga en uppfart på omkring 100 kvadratmeter en gång, sedan bör batteriet sättas på laddning. Det skulle gå att pressa den lite till, men efter detta tappar batteriet ordentligt i kraft även om den klarar svagt motstånd ett tag till. ST 4048 Li bör förvaras inomhus mellan användning. Materialvalen är sådana som inte riktigt passar en maskin som ska klara svåra väderförhållanden. Omväxlande snö, tö och is går tufft åt maskiner. Plåtarna på ST 4048 Li är tunna och det är klena skruvar som tyvärr inte är rostfria. Generellt oroar vi oss över livslängden på produkten i områden där den måste användas mycket varje säsong.

ST 4048 Li är relativt lättkörd. Förutom att konstruktionen känns lite svag och vinglig så är det enkelt att arbeta sig framåt i snön. Den svänger också enkelt om vid behov. Dessutom slungar den bra även på mer knölig mark. Dess behändiga storlek gör att det går bra att använda den runt bilen och andra platser där det är trångt. Men den skär inte särskilt djupt i packade snötäcken - exempelvis uppfart som belastas av bilar dagligen. Den lämpar sig bättre för gångarna till och från parkeringsplatsen. ST 4048 Li är inte snöslungan du köper om du bor på en plats där det snöar ofta, eller där det blir stora mängder blötsnö. Den gör sig snarare bäst på platser där det snöar ett fåtal gånger per säsong. Sådana områden har ofta plusgrader en stor del av vintern, vilket resulterar i en högre andel blötsnö under säsongen. Detta klarar ST 4048 Li så länge du slungar den i tid. Se bara till att stuva undan maskinen väderskyddat då den inte används.

+Lättkörd, relativt stark, behändig i trånga utrymmen
Billig konstruktion, något vinglig
  • Betyg 1/5
  • Betyg 2/5
  • Betyg 3/5
  • Betyg 4/5 Betyg 3.5/5
  • Betyg 5/5

3.5 av 5

AL-KO Snow Line 560 II

Prisvärd snöslunga med bra marschfart och motoreffekt samt generös arbetsbredd

Prisklass: Mellan Motor: 165 S, 4-takt, OHV Kraftkälla: Bensin Motoreffekt: 4000 W (vid 3600 rpm) Slagvolym: 182 cc Tankvolym: 3 L Slungtyp: Tvåsteg Arbetshöjd: 51 cm Arbetsbredd: 56 cm Kastlängd: 5-10 m Antal växlar: Fram: 5 st; Bak: 2 st Hastighet: Fram: 1,37-3,4 km/t; Bak: 1,2-1,63 km/t Rotation utkast: 190 °steglöst (manuellt) Vikt: 75 kg Styrvibrationer: 4,1 m/s² Elstart: Nej Bruksanvisning: PDF

Snow Line 560 II är en attraktivt prissatt snöslunga från tyska AL-KO. som är mindre känt i Sverige, men desto större på kontinenten. Där är de rödfärgade maskinerna en vanlig syn och förknippas med hög kvalitet till ett bra pris. Snow Line 560 II har en generös arbetsbredd och bra marschfart, vilket gör den snabb. Kraften i snöslungningen är god, i synnerhet för nysnö som kastas iväg en bra bit. Snow Line 560 II klarar även av måttligt tung snö, även om denna kastas betydligt kortare sträcka. Mycket blöt eller klibbig snö täpper emellertid igen utslungningskanalen eller matarsnäckan. Detta inkluderar hårt packad snö som lätt blir klippig när den rivs upp. Bensinångorna håller sig inom rimliga gränser men kan fortfarande bli påtagliga. Med tanke på den låga prislappen klarar Snow Line 560 II en hel del, vilket gör den till en prisvärd snöslunga.

+Mycket motoreffekt/kr, bra marschfart, generös arbetsbredd
Bensinångorna kan bli påtagliga
  • Betyg 1/5
  • Betyg 2/5
  • Betyg 3/5
  • Betyg 4/5 Betyg 3.5/5
  • Betyg 5/5

3.5 av 5

Stiga Snow Blizzard

Kraftfull, tillförlitlig snöslunga med integrerad strålkastare och rejäl arbetsbredd

Prisklass: Premium Motor: Briggs & Stratton 1150 Series Kraftkälla: Bensin Motoreffekt: 5180 W (vid 3600 rpm) Slagvolym: 249 cc Tankvolym: 2,8 L Slungtyp: Tvåsteg Arbetshöjd: 50 cm Arbetsbredd: 69 cm Kastlängd: 1-10 m Antal växlar: Fram: 6 st; Bak: 2 st Hastighet: Fram: 0-3,6 km/t; Bak: - km/t Rotation utkast: 190 °steglöst (manuellt) Vikt: 100 kg Elstart: Ja Strålkastare: Ja (Inbyggd) Bruksanvisning: PDF

Stigas Snow Blizzard är en snöslunga i premiumklassen och ett kraftpaket som klarar riktigt tuffa utmaningar. Såväl djup, vattnig och tung snö som isig och packad. Arbetsbredden är rejält tilltagen och motorn är tillräckligt kraftfull för att orka med de stora snömängder som därmed pressas in i snäckan. Ett flertal växlar ger god möjlighet att anpassa hastigheten till snöförhållandena. Allt från krypande till hög marschfart. Kastriktningen kan regleras med ena handen under drift och detta sparar tid då man därmed slipper att stanna upp för att justera utkastet. Utkastet kan emellertid vandra litet vilket gör att snön då kan hamna på fel ställe. Elstarten gör snöslungan mycket driftsäker då den säkerställer att motorn alltid startar, även vid isiga köldknäppar. Strålkastaren är integrerad på fronten vilken gör att den inte kan lossa. Något som tyvärr annars är vanligt hos snöslungor då motorns starka vibrationer kan lossa muttrarna som håller strålkastaren. Bruksanvisningen får godkänt men kunde varit mer detaljerad och med större illustrationer. Snow Blizzard är definitivt en högpresterande snöslunga men prislappen är relativt hög jämfört med konkurrerande modeller.

+Kraftull och tillförlitlig, rejäl arbetsbredd, integrerad strålkastare, god hastighetsjustering
Relativt högt prissatt, utkastet kan vandra, knapphändig bruksanvisning
  • Betyg 1/5
  • Betyg 2/5
  • Betyg 3/5
  • Betyg 4/5 Betyg 3.5/5
  • Betyg 5/5

3.5 av 5

MTD Optima ME 66

Snöslunga med elstart, kraftfull motor, starka strålkastare och praktiska reglage

Prisklass: Premium Motor: SnowThorX 80 Kraftkälla: Bensin Motoreffekt: 5400 W (vid 3600 rpm) Slagvolym: 277 cc Tankvolym: 4,7 L Slungtyp: Tvåsteg Arbetshöjd: 53 cm Arbetsbredd: 66 cm Kastlängd: upp till 15 m Antal växlar: Fram: 6 st; Bak: 2 st Hastighet: Fram: 4 km/t; Bak: 1,9 km/t Rotation utkast: 200° 4-vägs Joystick Vikt: 100 kg Ljudnivå: ca 89 db(A)* Styrvibrationer: 5 m/s² Elstart: Ja Justerbart handtag: Fällbart Fingertoppsstyrning: Ja

MTD Optima ME 66 är en snöslunga i premium-prisklassen och har också en rad ”premium”-funktioner. Snöslungan har exempelvis elstart, vilket eliminerar risken att snöslungan inte går att få igång om dragstarten fallerar. Den har även en praktisk joystick för att reglera utkastets rotation och utkastsvinkel samt en kraftig strålkastare integrerad i fronten på styret. Strålkastaren går emellertid inte att stänga av. Optima ME 66 har en kraftfull motor men med tanke på prislappen hade vi velat se en ännu högre motoreffekt. Snöslungan klarar ganska besvärlig snö, exempelvis djup, hård, packad och småblöt sådan. Blir snön däremot alltför kladdig eller blöt så täpper utkastet lätt igen. Den höga maskinvikten underlättar när man behöver gräva sig ner genom skare och annan hård snö. Samtidigt för servostyrningen det lättare att rotera snöslungan trots den höga vikten. Däcken är rejäla med bra mönster som ger ett stabilt grepp, även på halt underlag. Självdriften fungerar bra och växlingen sker smidigt med en lättåtkomlig spak.

+Kraftfull motor, elstart, praktiska reglage, kraftig strålkastare
Relativt högt prissatt, strålkastaren går inte att stänga av
  • Betyg 1/5
  • Betyg 2/5
  • Betyg 3/5
  • Betyg 4/5
  • Betyg 5/5

3 av 5

WOLF-Garten 7190 HD

Snöslunga med uppvärmda handtag, kraftiga strålkastare, elstart och stark motor

Prisklass: Premium Motor: WOLF-Garten 90H Kraftkälla: Bensin Motoreffekt: 7400 W (vid 3600 rpm) Slagvolym: 357 cc Tankvolym: 4,7 L Slungtyp: Tresteg Arbetshöjd: 58 cm Arbetsbredd: 71 cm Kastlängd: upp till 18 m Antal växlar: Fram: 6 st; Bak: 2 st Hastighet: Fram: 4 km/t; Bak: 1,5 km/t Rotation utkast: 200° steglöst (manuellt) Vikt: 118 kg Ljudnivå: ca 90 db(A)* Styrvibrationer: 5 m/s² Elstart: Ja Justerbart handtag: Fällbart Fingertoppsstyrning: Ja Eluppvärmda handtag: Ja

WOLF-Garten 7190 HD är en snöslunga i den övre premium-prisklassen och är något så ovanligt som en trestegssnöslunga. Det tredje ”steget” består i att snöslungan har en extra snöskruv för att bättre bryta sönder hårdare snö. Den praktiska skillnaden med en tvåstegssnöslunga upplevde vi emellertid inte som speciellt stor. Detta då det generellt inte är ett problem för snöslungor att krossa snön. Istället ligger problemet för snöslungor normalt i att snön klumpar ihop sig och sätter igen utkastet. För att undvika detta så gäller det snarare att snöslungan har tillräcklig kraft i snöskruven. Något 7190 HD oftast har från sin kraftfulla motor. Därför klarar den lätt av de flesta typer av snö. Blir snön däremot alltför kletig så sätter den igen utkastet och detta händer tyvärr lite för ofta för en snöslunga med en så saftig prislapp. Normalt presterar emellertid 7190 HD väl och klarar att slunga stora mängder snö på kort tid. Den höga maskinvikten i kombination med självdriften underlättar för snöslungan att gräva sig ner i djup, hård snö. Samtidigt underlättar servostyrningen att rotera snöslungan. 7190 HD har även lyx-funktioner såsom elstart, eluppvärmda handtag och integrerad strålkastare.

+Kraftfull motor, elstart, uppvärmda handtag, kraftig strålkastare
Högt pris för prestandan, strålkastaren går inte att stänga av
  • Betyg 1/5
  • Betyg 2/5
  • Betyg 3/5
  • Betyg 4/5
  • Betyg 5/5

3 av 5

MTD M53

Lättstartad snöslunga som är enkel att montera och har ett lättrensat snöutkast

Prisklass: Budget Motor: SnowThorX 35 Kraftkälla: Bensin Motoreffekt: 2200 W (vid 3600 rpm) Slagvolym: 123 cc Tankvolym: 1,9 L Slungtyp: Ensteg Arbetshöjd: 28 cm Arbetsbredd: 53 cm Kastlängd: 5 - 8 m Antal växlar: Fram: Skruvdrift ; Bak: 0 st Hastighet: Ej självdrift Rotation utkast: 180° steglöst (manuellt) Vikt: 31 kg Ljudnivå: ca 85 db(A)* Styrvibrationer: 5 m/s² Elstart: Nej Justerbart handtag: Fällbart

MTD M53 är en lättstartad enstegssnöslunga i övre budgetklassen och är till skillnad från lättare budgetsnöslungor bensindriven. M53:s förbränningsmotor är förvisso starkare än snöslungorna med elmotor, men skillnaden är måttlig. Den stora fördelen med förbränningsmotorn är snarare att man slipper ta hänsyn till en elsladd. Å andra sidan har den även nackdelar, såsom kraftigare styrvibrationer och bensinångor. Dessa är emellertid relativt milda för en bensinsnöslunga. Arbetsbredden är ganska rejäl för en enstegssnöslunga medan arbetshöjden är mer normal. Även om M53 är tyngre än de lättare elsnöslungorna så har den fortfarande en mycket låg vikt jämfört med tvåstegssnöslungor. Detta gör den lättare att svänga med, men då den saknar hjuldriven framdrift så kan snöslungan ändå upplevas ganska arbetsam att hantera. Den relativt låga vikten gör det också svårare att arbeta sig igenom skare och djup, hård snö. M53 orkar slunga torrare typer av snö medan blöt, klibbig och tung snö lätt blir den övermäktig. En tröst när detta händer är att utkastet är relativt lätt att rensa. Styret ger ett bra grepp, men det är så pass kort att längre personer måste böja sig framåt under snöslungningen. M53 kommer nästintill färdigmonterad och är därför lätta att montera. I relation till sin prestanda är prislappen ganska hög.

+Lättstartad, lättrensat utkast, lättmonterad
Tungt att slunga djup och hård snö, något dyr
  • Betyg 1/5
  • Betyg 2/5
  • Betyg 3/5
  • Betyg 4/5
  • Betyg 5/5

3 av 5

Stiga ST 4851 AE

Lätt och smidig men svag och dyr batterislunga

Längd: 113 cm Bredd: 59 cm Höjd: 95 cm Motor: Elektrisk Kraftkälla: Batteri (48 V) Slungtyp: Ensteg Arbetshöjd: 30 cm Arbetsbredd: 51 cm Kastlängd: 1-6 m Rotation utkast: 180 °steglöst (manuellt) Vikt: 15,8 kg Ljudnivå: 79 dB Styrvibrationer: 2,5 m/s² Justerbart handtag: Nej Strålkastare: Ja

Stiga är bland de tillverkare som leder vägen för batteridrivna trädgårdsmaskiner och ST 4851 AE är en av de första batteridrivna snöslungorna på marknaden. Den har flera av de styrkor som är typiska för batteridrivna snöslungor. Designen är kompakt jämfört med en bensindriven snöslunga och maskinvikten är låg. Snöslungan går att hänga upp på väggen när den inte används och kan bäras upp och förvaras på vinden över sommaren. Dessutom slipper man ju så klart bensinmotorn med allt vad det innebär av underhåll, bensinångor, avgaser, bullernivå och potentiella startproblem. Samtidigt kräver snöslungning stor kraft, vilket fordrar en stark motor med hög effekt. Är motorn batteridriven behöver batteriet därför ha en tillräckligt hög spänning. Det är här ST 4851 AE:s stora begränsning ligger. Motorn är tillräckligt stark för att slunga måttliga mängder nysnö. Så fort motståndet blir tyngre så orkar den dessvärre inte med. ST 4851 AE kräver därför speciella förutsättningar för att fungera som tänkt. Snön får inte smälta och bli blöt och tung, den får inte frysa till och bli hård och snötäcket får inte bli för tjockt. 

ST 4851 AE levereras utan batteri, varför detta måste köpas till för ungefär lika mycket pengar som man får en sladdbunden snöslunga. En batterikapacitet på 5 Ah räcker tyvärr inte till speciellt mycket skottning. Räkna max med en medelstor garageuppfart täckt med ett par decimeter pudersnö. Priset för snöslunga, batteri och laddare är flera gånger dyrare än en nätansluten elektrisk snöslunga, samtidigt som maxeffekten är sämre och drifttiden inte är obegränsad. I jämförelse framstår ST 4851 AE därför inte som speciellt prisvärd, trots att man slipper sladd.

+Lätt och smidig, inga avgaser
Pris inkl. batteri högt, svag motor
  • Betyg 1/5
  • Betyg 2/5
  • Betyg 3/5
  • Betyg 4/5
  • Betyg 5/5

3 av 5

Bra att veta om snöslungor

Snöslungor är en komplicerad produktgrupp. Priset skiftar kraftigt mellan olika modeller men det gör även prestandan och konsumentbehovet. För vissa räcker det med att kunna slunga bort nysnö från villagången, andra behöver hålla stora områden snöfria oavsett hur blöt och tung snön är.

Antal steg

Enstegsslunga: Hos enstegsslungan matar snöskruven in snön som sedan direkt slungas ut genom utkastet. Billigare bensinsnöslungor är ofta av enstegstyp. Elektriska snöslungor är hittills enbart av enstegstyp.

Tvåstegsslunga: Tvåstegsslungan bearbetar istället snön i två steg. Först luckras snön upp, och först därefter kastas den iväg med hjälp av en impeller eller en fläkt. Denna teknik gör i regel tvåstegsslungan effektivare och starkare än enstegsslungan. 

Motortyp

Traditionellt har snöslungor förbränningsmotorer, men på senare år har även eldrivna snöslungor blivit vanliga. De eldrivna snöslungorna kan i sig delas upp i sladdförsedda och batteridrivna (sladdlösa) modeller. De eldrivna snöslungorna finns i princip enbart i budgetklassen, medan bensindrivna snöslungor finns representerade i alla prisklasser. 

Elektrisk snöslunga

Dagens elektriska snöslungor passar bäst för den lilla tomten och den mindre budgeten. Då elmotorn är begränsad till hushållsel eller ett batteri så har den en klart begränsad motoreffekt. Detta gör den elektriska snöslungan svag i jämförelse med de flesta bensindrivna snöslungor och innebär att den bör hållas till att hantera mindre ytor med nysnö. Normalt saknar elektriska snöslungor glidskor med höjdinställning, vilket innebär att de går med öppningen mot marken och därför kräver de ett fast, jämt underlag. De elektriska snöslungorna kan delas upp i två underkategorier. Sladdförsedda snöslungor som 

Nedan följer en sammanställning av de största för- och nackdelarna hos eldrivna snöslungor.

Sladdförsedd elektrisk snöslunga

+ Ofta lågt pris
+ Mycket låg energikostnad
+ Färre rörliga delar (som kan gå sönder) medför ofta ett billigare underhåll
+ Lägre bullernivå än förbränningsmotorer
+ Inga bensinångor
+ Bra för hälsan och potentiellt för miljön
+ Ofta låg vikt

– Betydligt svagare motor än bensindrivna snöslungor
– Strömsladden måste hela tiden flyttas vilket ofta upplevs som bökigt
– Strömsladden begränsar avståndet man kan röra sig från strömuttaget
– Elektriska snöslungor har i regel en smalare arbetsbredd än bensindrivna
– Kräver plant, fast underlag

Batteridriven elektrisk snöslunga

+ Ofta lågt pris
+ Lägre bullernivå än förbränningsmotorer
+ Lättmanövrerad
+ Inga avgaser
+ Relativt låg energikostnad
+ Bra för hälsan och potentiellt för miljön
+ Tar liten plats och kan ofta hängas upp på väggen
+ Låg maskinvikt gör det lätt att bära och framföra snöslungan

– Svagare motor än sladdförsedda modeller och betydligt svagare än bensindrivna
– Drifttiden är ofta mycket begränsad
– Ofta lång laddningstid i relation till användningstid
– Elektriska snöslungor har i regel en smalare arbetsbredd än bensindrivna
– Batteriet kan vara dyrt att byta när det är uttjänt
– Låg maskinvikt gör att snöslungan inte borrar sig ner i snön 
– Kräver plant, fast underlag

Bensinsnöslunga

Den bensindrivna (tvåstegsslungan) är idag den vanligaste typen av snöslunga och är till skillnad från elektriska snöslungor inte begränsad till små, enkla ytor med lättare snö. Bensindrivna snöslungor är kraftfullare och kan hantera större mängder snö samt svårare typer av snö. De har normalt glidskor med höjdinställning av inmatningshuset, vilket gör att de även kan skotta där underlaget inte är så fast och jämt. Detta innebär att man exempelvis kan skotta där det finns grus, givet att konstruktionen i övrigt tål detta.

+ Motorerna kan göra mycket kraftfulla
+ Kan skotta stora ytor på en tankning
+ Har ibland uppvärmda handtag
+ Har ofta kraftiga strålkastare som underlättar bruk i mörker
+ Klarar olika typer av underlag

– Hög bullernivå
– Mer underhåll än eldrivna snöslungor
– Hög energikostnad
– Ohälsosamma och illaluktande avgaser
– Ofta ganska kraftiga styrvibrationer
– Hög maskinvikt
– Kan upplevas otympliga på små och slingriga ytor

McCulloch PM55

Snöslunga med rejäla däck, klarar alla snötyper och slungar långt

Prisklass: Mellan Motor: Briggs & Stratton 800 Series Kraftkälla: Bensin Motoreffekt: 3500 W (vid 3600 rpm) Slagvolym: 205 cc Tankvolym: 3 L Slungtyp: Tvåsteg Arbetshöjd: 59 cm Arbetsbredd: 61 cm Kastlängd: 5-10 m Antal växlar: Fram: 6 st; Bak: 2 st Hastighet: Fram: 0-3,6 km/t; Bak: - km/t Rotation utkast: 190 °steglöst (manuellt) Ljudnivå: ca 86 db(A)* Styrvibrationer: 6,77 m/s² Elstart: Nej Justerbart handtag: Ja
McCulloch PM55

McCulloch PM55 är trots ett överkomligt pris en mycket kraftfull och kompromisslöst effektiv snöslunga. Den är snabb och klarar enkelt alla utmaningar: nysnö, kramsnö, skare, tung & hårt packad blötsnö samt isig packsnö. Allt pulvriseras och kastas långt. Faktum är att det är svårt att slunga under 4-6 meter, även på lägsta gas. Detta kan besvära trångbodda användare som inte vill spruta ner grannens tomt. PM55 kommer nästintill färdigmonterad och är mycket välförpackad, stabilt förankrad med muttrar i en träställning inuti en kartong. Man får inte med något att lösgöra muttrarna med, så se till att ha en U-nyckel till hands. Montaget underlättas av en bruksanvisning som är klart godkänd med många och stora bilder. PM55 har goda terrängegenskaper med kraftiga däck som sällan kör fast. Snöutkastets vridning regleras direkt från handtaget, vilket gör det lättare att rikta om snöstrålen i farten.

+Klarar alla snötyper, slungar långt, rejäla däck, lättreglerat snöutkast
Svårt att slunga kortare avstånd

Stiga ST 1145 E

Lätt och smidig snöslunga med liten prislapp och som är billig i drift

Prisklass: Budget Motor: Elektrisk Kraftkälla: Nätel Motoreffekt: 1800 W Slagvolym: 249 cc Slungtyp: Ensteg Arbetshöjd: 25 cm Arbetsbredd: 45 cm Kastlängd: 1-7 m Rotation utkast: 180 °steglöst (manuellt) Vikt: 14 kg Ljudnivå: 100 dB Styrvibrationer: 2,5 m/s² Strålkastare: Nej
Stiga ST 1145 E

Stiga ST1145 är en elektrisk enstegs-snöslunga avsedd för enklare snöröjning på mindre ytor, exempelvis asfalterade garageuppfarter. Likt andra el-snöslungor är den sladdförsedd och kopplas till ett eluttag. Detta begränsar starkt räckvidden och att ständigt behöva justera sladden är onekligen ganska bökigt. Samtidigt ger eldriften även en mängd fördelar. Låg maskinvikt, kompakt storlek, lågt inköpspris, låg driftkostnad, tillförlitlig start och frånvaron av besvärande bensinångor är alla klara styrkor. Den låga maskinvikten innebär emellertid inte bara fördelar. Är snön för djup eller hård så arbetar sig skrapan inte ner till marken av sin egen tyngd och man måste därför själv tvinga ner skrapan. Även om detta lätt blir ansträngande klarar ST1145 trots allt att slunga bort stora mängder snö, givet att den inte är för isig eller hårt packad. En anledning till att elmotorn klarar detta är den blygsamma arbetsbredden som delar upp arbetet på fler vändor. Något som medför att ST1145 blir ineffektiv på större ytor och därför inte bör användas på ytvidder mycket större än 100 kvm.

+Liten prislapp, lätt och smidig, miljövänlig, billig i drift
Tungt att slunga djup och hård snö, bökigt med sladd