0 100 80 1

Test: Stiga E-Ride S500 - Batteridriven åkgräsklippare med lång klipptid och generös klippbredd

Drift: Batteri (48 V, 40 Ah) Klipphöjd: 25-80 mm (7 steg) Klippbredd: 98 cm Hastighet: Framåt: 9.5 km/h | Bakåt: 9.5 km/h Maxlutning: 10° Vikt: 182 kg Växellåda: Ingen uppgift

Stiga E-Ride S500 är en åkgräsklippare av traktormodell, och en av ganska få modeller på marknaden som går på batteri. Batteriklippare har ju funnits som en självklar del i utbudet av gå bakom-klippare under flera år nu, men det är än så länge ett mer sparsamt utbud av batteriåkgräsklippare - även om det växer för varje år. Stiga E-Ride S500 är överlag en väldigt trevlig klippare att stifta bekantskap med.

Den visar sig vara både stark och ha riktigt bra drifttid. Vi klipper över timmen på standard-läge, och sätter viden på eko-läge når vi upp till 1,5 timme i klipptid. Det är mer än tillräckligt för att hinna med att klippa en gräsmatta på drygt 2 500-3 000 kvadratmeter. Då har vi inte låtit den gå under enkla förhållanden, utan under normalförhållanden, dock bitvis ganska tuffa sådana. Exempelvis testar vi att köra den på en gräsmatta med väldigt tätväxande tuvbildande gräs där många vanliga gräsklippare får kämpa. Vi kör den med sidoutkast som val. Gräset är på flera ställen drygt 30 centimeter högt. Men S500 varken knorrar eller ger sämre klippresultat för det. När vi granskar klippresultatet är det faktiskt riktigt fint. Med mulching igång, och gräset i mer normal längd, är vi mer än nöjda med det klipp resultat som denna klippare levererar.

För- och nackdelar med batteridriften

En stor fördel med just batteriåkgräsklippare är hur tyst de klipper. Du hör förstås surret från aggregatet, men du slipper det värsta oljudet från motorn. Så är det också hos denna. Vi kan enkelt köra denna åkgräsklippare utan hörselkåpor, även om det säkerligen är så att man rekommenderas använda det ändå. En annan stor fördel är att du inte behöver oroa dig över avgaser, oljebyten och annat.

Uppladdningstiden mäter vi till drygt 9-9,5 timme vilket är i längsta laget. Du plockar inte ut batteriet, utan kopplar en kabel till en anslutning som sitter under en lucka som blir synlig då du lyfter på sitsen. Du kommer behöva lämna den inkopplad över natten om du klipper efter jobbet på eftermiddagen. Å andra sidan kanske du inte klipper slut på hela batteriet, och det då räcker att du laddar ett par timmar. Laddaren blir extremt varm under användning, så pass varm att du riskerar att bränna dig. Så se upp med var du placerar den och hur du hanterar den.

Stiga E Ride S501

Till skillnad från gå bakom-klippare kan du inte plocka ur, och ta in, batteriet för att ladda det. Ej heller ta in det för vinterförvaring. Vi noterar att manualen säger att du helst inte bör förvara klipparen ute i regn alls, vilket inkluderar mellan klippningar under sommarsäsongen. Men vi har haft den ute hela säsongen, och den har i alla fall hanterat det utan problem. Eftersom vi i skrivande stund bara har haft den i en säsong är det svårt att säga hur den hanterar regn och vinterkyla över tid samt hur drifttiden påverkas på sikt. Det återstår att se.

E-Ride S500 varnar när batteriet börjar ta slut, först genom att blinka och sedan med tillägg av pipljud. Aggregatet stänger också av sig när du har för låg batterinivå. Det är bra för då hinner du köra tillbaka innan batteriet dör. Du kan förstås slå ur driften och rulla tillbaka den men det är tungt. En annan bra lösning för att inte slösa batteri i onödan är att den tjuter om du glömmer nyckeln i låset och går därifrån. Det är också positivt. Den är mycket användarvänlig.

Stiga E Ride S500 2

Så är det att köra klipparen

Stiga E-Ride S500 har en bekväm sits och lättillgänglig dryckeshållare. När du vridit om nyckeln och satt dig ner måste du sedan trycka på en knapp för att starta den ordentligt. När du kliver av klipparen kan du lämna den igång, men du måste återigen trycka på powerknappen när du satt dig för att maskinen ska börja rulla. Den kan alltså stå igång på standby, men du kan inte åka iväg utan att först ha tryckt på knappen, vilket tillför ett extra lager säkerhet.

Displayen har ett antal gummerade knappar, bland annat för uppskattade bekvämligheter såsom farthållare och temperaturmätare. Du ser vilka inställningar som är aktiva på displayen.

Tyvärr är displayen väldigt ljusstark, nästan så att den bländar. Men bortsett från detta är styrning och inställningsmöjligheter både goda och väl genomarbetade.

Stiga E-Ride S500 är som sagt en åkgräsklippare av traktormodell. Det är egentligen lite synd. Fördelen med just traktormodeller är att du kan dra saker med dem, de blir väldigt mångsidiga. Men vi får inte med någon dragkrok till vårt testexemplar och får förklarat för oss att om man drar för tungt kan det påverka batteriet negativt. En bränsledriven modell är mindre känslig på den punkten.

Därför vore det egentligen mer rimligt att S500 skulle ha varit en klippare med frontmonterat aggregat, och med fokus på just gräsklippning - där den ju briljerar. Fördelen med frontmonterade aggregat är att du kommer åt bättre på slingriga och komplexa gräsmattor med mycket hinder och buskage. Du kan klippa tätare mot dessa, och du navigerar med större precision. Det finns förstås sådana batterimodeller också, men de kostar betydligt mer.

Men söker du en traktorklippare - som ju är ett kanontillskott i trädgårdar där man önskar den mångsidigheten - får du leva med att denna är lite mer begränsad än normalt när det kommer till hur mycket och tungt som den klarar av att dra. Det är dock ett av väldigt få tillkortakommanden hos S500. På många andra sätt utgör den ett kanonköp, speciellt på öppna ytor.

  • Fint klippresultat & stark motor, väldigt bra batteritid, smidigt underhåll, tyst & avgasfri
  • Ganska lång uppladdningstid & laddaren blir het, inte så mångsidig som andra traktorer

Denna produkt har utgått. För en snarlik åkgräsklippare så rekommenderar vi Stiga Estate 384E, en batteridriven åkgräsklippare med rymlig gräsuppsamlare och kraftfull motor.