0 100 87 1

Test: Batavus Torino E-Go - Praktisk elcykel med plats för packningen

Ramtyp: Unisex Modellår: 2019 Antal växlar: 7 Stötdämpare: Nej Bromstyp: Fälgbroms Vikt: 23 kg Spänning: 36 V Motoreffekt: 250 W Max hastighet: 25 km/h Batterityp: Li-Ion Batterikapacitet: 11 Ah Laddningstid: 6 timmar Maximal räckvidd: 60 km

Batavus Torino E-Go finns tillgänglig i tre olika ramstorlekar (48, 53 och 57 tum), och även tre olika färger: turkos, chokladbrun och silvergrå. Växelsystemet är från Shimano, precis som på många konkurrerande modeller. Dock har Torino inte skivbromsar, utan fälgbromsar. Fälgbromsar kan påstås vara mindre effektiva än skivbromsar, i synnerhet beroende på väderlek.

Cykeln är praktiskt nog utrustad med sådana saker som pakethållare och cykelkorg, så om du har lite packning ska det inte vara något problem att få med sig det. Det sitter även ett så kallat kjolskydd över kedjan för att undvika att kläderna fastnar medan du cyklar. Om du ska leda cykeln kan du dra nytta av så kallad Walk Assist, där batteriet hjälper till att dra lite.

Direkt usla bromsar

Den här elcykeln får blygsamma betyg av Testfakta. Det den får högst betyg för är konstruktionen och byggkvalitén, där den får 4,1 av 5 i betyg. Även betyget för batteri och laddningstid får godkända betyg.

Det som framförallt drar ner betyget är hur väl bromsarna fungerar. Den får inte mer än 1,5 av 5 i betyg i den kategorin, och Testfakta menar att Torino har sämst bromsar av de fem modellerna i testet. Varken fotbroms eller handbroms klarar EU-standard, enligt Testfakta.

  • God byggkvalitet
  • Fullt godkänd laddningstid
  • Usla bromsar
87

Källor

Testfakta - april 2016
Experttest av fem modeller av elcykel