Test: Crescent Elton - Strömlinjeformad design

Ramtyp: Unisex Modellår: 2018 Antal växlar: 10 Stötdämpare: Nej Bromstyp: Skivbroms Vikt: 22,2 kg Volt: 36 V Motorprestanda: 250 W Max hastighet: 25 km/h Batterityp: Li-Ion Amperetimmar: 11 Ah Laddningstid: 6 timmar Max räckvidd: 80 km

Medan andra modeller ofta har en färddator monterad mitt på styret så har Crescent Elton en färddator som är helt integrerad i styret och en T-formad display som visar färddatan. Batteriet är semiintegrerat i ramen, vilket ger cykeln en mer slimmad design, i motsats till modeller där batteriet ligger helt utanpå.

I övrigt så är cykeln utrustad med pakethållare och hydrauliska skivbromsar från Shimano både fram och bak. Marknadsledande Shimano har även bidragit med bland annat växelreglaget. Elsystemet är Crescents egna system E-going och ramen är tillverkad i aluminium. Det finns tio växlar att välja mellan och batteriet har en räckvidd på upp till 80 km.

Displayen imponerar

Aftonbladet är inte helt och hållet positivt inställda till den här elcykeln. De ger den beröm för den integrerade displayen, som de tycker är mycket snygg. Vidare anser de att den känns rapp och kvick att köra.

Däremot så tycker de att motorn känns orkeslös i uppförsbacke, och de menar att cykelns sportiga utformning gör att komforten blir lidande. Testaren reagerar också på det bakre stänkskyddet, som är för kort för att fylla sin funktion helt och hållet, vilket leder till stänk på ryggen på den som cyklar.

  • Hydrauliska skivbromsar
  • Iintegrerad färddator och display
  • Slimmad design
  • Motorn upplevs som orkeslös i uppförsbacke
  • Illa fungerande stänkskydd
91

Källor

Aftonbladet - april 2018
Experttest av 22 elcyklar